Kirjoittaja Aihe: Ergonominen tietokonetuoli (lähinnä satulatuoli)  (Luettu 10974 kertaa)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Lueskelin tuossa uusimmasta Mikrobitistä (MB 11/2005) ergonomiaa käsittelevää artikkelia ja ajattelin, että voisi tähän oman työpisteen ergonomiaankin kiinnittää vähän huomiota.

Ajattelin aloittaa tuolin vaihtamisella. Erityisesti mielenkiintoni herätti monessa paikassa kehutut satulatuolit, mutta
huomasin, että niitäkin on olemassa monta eri merkkiä ja mallia. Halvimmat alkoivat n. 200e:stä ja kalleimmista saa pulittaa yli 600e.

Niinpä ajattelin kysyä, että onko kenelläkään täällä pyörivistä käytössä satulatuolia? Merkki, malli, paljonko maksoi? Oletko ollut tyytyväinen?
Toki jos jollakulla on joku muunkinlainen tuoli josta on tykännyt kovasti saa siitäkin kertoa täällä.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ergonominen tietokonetuoli (lähinnä satulatuoli)
« Vastaus #1 : 11.11.05 - klo:11.30 »
Suomen suurimmassa huonekalutehtaassa (Isku) töissä olevana olen tullut testanneeksi muutamankin työtuolin. Kyllä itsellänikin hieman sellainen 'perstuntuma' on, että noi satulatuolit ovat ihan ok. Ainakin siis kokeilemani Salli -merkkiset sellaiset.
Ainoa miinus tulee siitä, että ne on hinnoiteltu firmoille, eikä yksityishenkilöille, joten hinnat pyörivät siinä 500 euron tuntumassa.

Töissä meillä onkin sitten Step- tai Next-työtuolit, mutta niiden hinnat ovat sitten parintuhannen euron luokkaa, joten ei puhettakaan moisista...

Kun lähdet ostamaan tuolia, niin kierrä kaukaa kaikki muoviset koululaistuolit, tai niiden hieman isommille ihmisille tarkoitetut vastineet, joissa ei oikein ole säätöjä mihinkään suuntaan ja pyörätkin ovat sellaiset että ne eivät varmasti pyöri vaan raahautuvat lattiaa pitkin. Ensinnäkin ne ovat aika rimpuloita ja toisekseen aika karmean näköisiä muovihökötyksiä.

Jos saa mainostaa, niin katsopa tuolta http://www.isku.fi/IskuASP/iskujulkwww.nsf/sivut/index04?OpenDocument&cid=tuoteryhmat.
Työtuolien alta löytyy sikahintaisia mutta varmasti hyviä vaihtoehtoja ja Tuolit-otsikon alta esimerkiksi Minus-tuoli, jota itse olen harkinnut ja joka puurunkoisena sopisi hieman paremmin kotitoimistoonkin (hinta n. 280,-) http://www.isku.fi/IskuASP/tuotteetJulk.nsf/(variaatiotFin)/274948639055D673C2256E760029B0DB

Mikko

Mikko Saarinen

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ergonominen tietokonetuoli (lähinnä satulatuoli)
« Vastaus #2 : 11.11.05 - klo:11.47 »
Suomen suurimmassa huonekalutehtaassa (Isku) töissä olevana olen tullut testanneeksi muutamankin työtuolin. Kyllä itsellänikin hieman sellainen 'perstuntuma' on, että noi satulatuolit ovat ihan ok. Ainakin siis kokeilemani Salli -merkkiset sellaiset.

Tuollaista Salli:a minä vähän kahtelinkin, mutta pitää koittaa saada jostain lainaan, jotta voisi testata vähän pitempäänkin.
Joskus oon vähän aikaa istunut ja mukavaltahan se tuntui.


Lainaus
Ainoa miinus tulee siitä, että ne on hinnoiteltu firmoille, eikä yksityishenkilöille, joten hinnat pyörivät siinä 500 euron tuntumassa.

Kieltämättä hinnat on aika törkeät, mutta jos tuoli on oikeasti hyvä niin olen valmis tuon verran vaikka köytymäänkin. Tulee nimittäin istuttua yli 15 tuntia päivässä. Tuollainen satulatuoli on siitä hyvä, että siinä ei pysty rönöttämään vaikka kuinka yrittäisi ;D


Lainaus
Töissä meillä onkin sitten Step- tai Next-työtuolit, mutta niiden hinnat ovat sitten parintuhannen euron luokkaa, joten ei puhettakaan moisista...

Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä edes kuvan tuollaisesta. Ostaminen voikin olla sitten eri juttu  ::)


Lainaus
Kun lähdet ostamaan tuolia, niin kierrä kaukaa kaikki muoviset koululaistuolit, tai niiden hieman isommille ihmisille tarkoitetut vastineet, joissa ei oikein ole säätöjä mihinkään suuntaan ja pyörätkin ovat sellaiset että ne eivät varmasti pyöri vaan raahautuvat lattiaa pitkin. Ensinnäkin ne ovat aika rimpuloita ja toisekseen aika karmean näköisiä muovihökötyksiä.

Tuon nyt olen oppinut kantaapään kautta, kun nytkin istun sellaisella n. 80e:n koululaistuolilla.


Lainaus
Jos saa mainostaa, niin katsopa tuolta http://www.isku.fi/IskuASP/iskujulkwww.nsf/sivut/index04?OpenDocument&cid=tuoteryhmat.
Työtuolien alta löytyy sikahintaisia mutta varmasti hyviä vaihtoehtoja

Onhan noilla hintaa, mutta hyvästä kannattaa maksaa.


Lainaus
Tuolit-otsikon alta esimerkiksi Minus-tuoli, jota itse olen harkinnut ja joka puurunkoisena sopisi hieman paremmin kotitoimistoonkin (hinta n. 280,-) http://www.isku.fi/IskuASP/tuotteetJulk.nsf/(variaatiotFin)/274948639055D673C2256E760029B0DB

Kuten jo sanoin tulee niin paljon istuttua, että tuollainen ei tule kysymykseenkään.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ergonominen tietokonetuoli (lähinnä satulatuoli)
« Vastaus #3 : 11.11.05 - klo:12.56 »
Joo. Minä olen siltä pohjalta tuota Minusta hankkimassa, että itselläni ei ole tuntikausia aikaa istuskella koneen ääressä. Jos tosiaan menee yli kolmen tunnin istunnoiksi, niin se ei ole enää ihan sama miten sitä istuu ja missä.

Tuosta rönöttämisestä sen verran, että ainakin itselläni se tulee melkein automaattisesti, mutta kyllä nämä töissä olevat tuolit on suunniteltu siten että melkein automaattisesti tulee istuttua jalat maassa eikä toinen jalka koukussa niin kuin kotona. Paras ratkaisu tuohon olisi kuitenkin varmaan satulatuoli, sillä sen verran kierossa sitä silti tulee joskus töissäkin oltua  ;)

Mikko

Edit: Jollain firmalla oli männävuosina sellainen tuoli, missä istuttiin polvillaan ja siinä oli persuksen alla istuin, mutta myös polvien alla pehmustettu tuki. Mitäköhän niille kuuluu? Vaikuttivat silloin pätevältä ratkaisulta.

Edit2: Lisäksi pidemmissä sessioissa kannattaa laittaa Näppäimistöasetuksista päälle kirjoitustauko laittamalla ruksi kohtaan lukitse näyttö, jotta tauko on pakko pitää. Tuohon kun laittaa tunnin välein 10 minuutin tauon, niin eiköhän se ole terveydelle eduksi  :)
« Viimeksi muokattu: 11.11.05 - klo:13.38 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ergonominen tietokonetuoli (lähinnä satulatuoli)
« Vastaus #4 : 13.11.05 - klo:20.00 »
No otimpas ja kävin hakemassa paikallisesta liikeestä Salli Twin tuolin testattavaksi.
Antoivat ihan suosiolla, kun pyysin. Sanoivat että viikossa pitäisi eron tavalliseen jo huomata selvästi.

Vaikka työpöytäni oli muutenkin normaalia korkeampi puuttui siitä ratkaisevat viisi senttiä, joten nyt on cd/dvd-levy purkit pöydän jalkojen alla ;D

Tuollainen Salli Twin maksaa A2-nahkalla kyseisessä liikkeessä 360e ja A1-nahkalla 460e.


Edit2: Lisäksi pidemmissä sessioissa kannattaa laittaa Näppäimistöasetuksista päälle kirjoitustauko laittamalla ruksi kohtaan lukitse näyttö, jotta tauko on pakko pitää. Tuohon kun laittaa tunnin välein 10 minuutin tauon, niin eiköhän se ole terveydelle eduksi  :)
Pitää ehkä tuotakin joskus harkita, mutta en vielä raaski. Totuttelen nyt ensin tähän uuteen istuma-asentoon.