Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?  (Luettu 3990 kertaa)

osmankääpä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« : 28.01.07 - klo:16.01 »
Voisiko joku ehdottaa "hyvää" näytönohjainta ubuntun kylkeen? Nyt käytössä on ATI Radeon 9200SE 128, mutta ei tämä tunnu kovin hyvin toimivan... Mikä olisi esim. nVidialta vastaavan tehoinen kortti? Pelikäyttö on toissijaista, mutta olisi toki kiva, jos 3d toimisi tyydyttävästi. Budjetti pyörii parissa kolmessa kympissä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #1 : 29.01.07 - klo:15.38 »
Kolmella kympillä (30) et saa kyllä mitään varteenotettavaa näytönohjainta.
alias vililikku

LinuxMan

  • Vieras
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #2 : 29.01.07 - klo:16.11 »
Käytettynä katselemaan niin voisi löytyä tuolla budjetilla. Esim. Huuto.net ym.
Itselläni on Ati Radeon 9600XT ja oikein hyvin tuntuu tämä toimivan. :)

osmankääpä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #3 : 29.01.07 - klo:17.16 »
Kolmella kympillä (30) et saa kyllä mitään varteenotettavaa näytönohjainta.

Käytettynä oli toki tarkoitus hankki (ja olisi pitänyt mainita se jo ekassa postauksessa). Ei tällaiseen vanhaan ruoskaan mitään huippukortteja kannata ostaa.
Lähinnä kiinnostaisi kuulla muiden käyttäjien kokemuksia vanhemmista näyttiksistä, mikä toimii hyvin ja mikä ei.
Huuto.netistä löytyy monen näköistä korttia kolmen kympin pintaan, esim Patskumasterin mainitsemaa Radeon 9600XT:tä.

LinuxMan

  • Vieras
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #4 : 29.01.07 - klo:20.45 »
Käytettynä oli toki tarkoitus hankki (ja olisi pitänyt mainita se jo ekassa postauksessa). Ei tällaiseen vanhaan ruoskaan mitään huippukortteja kannata ostaa.
Lähinnä kiinnostaisi kuulla muiden käyttäjien kokemuksia vanhemmista näyttiksistä, mikä toimii hyvin ja mikä ei.
Huuto.netistä löytyy monen näköistä korttia kolmen kympin pintaan, esim Patskumasterin mainitsemaa Radeon 9600XT:tä.

Itselläni ei ole oikein kokemusta näytönohjaimista, kun ei ole niitä tullut vaihdeltua/testailtua. Odotellaanpa siis muilta viestejä. Eipä tuo Radeon 9600XT mikään hullumpi valinta ole, jos et tule muuhun tulokseen.

joggey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #5 : 30.01.07 - klo:17.07 »
Hiukan lisää budjettiin, viidenkympin molemmin puolin luulisi löytyvän hyvällä tuurilla 6600 /GT, 6800 LE/XT, 9800 Pro.

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #6 : 05.02.07 - klo:00.47 »
Älä vain osta mitään Atia (vahingosta viisastuneena), joku Nvidialta mieluummin, heitä nääs kiinnostaa myös Linux käyttäjät.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #7 : 05.02.07 - klo:12.08 »
Älä vain osta mitään Atia (vahingosta viisastuneena), joku Nvidialta mieluummin, heitä nääs kiinnostaa myös Linux käyttäjät.

Aivan! Nvidialta löytyy omat ajurit linuxille ja xvmc-rautapurku geforce4:stä lähtien... Uuden geforce fx5200 näyttiksenkin saa jo kolmella kympillä esimerkiksi Jimm's PC-Storesta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:12.10 kirjoittanut timbba »

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #8 : 05.02.07 - klo:13.06 »
Parhain vaihtoehto ei-raskaaseen mutta toimivaan 3D-käyttöön (ja nopeampaan kuin nykyisesi) Ubuntussa olisi Intelin integroidut grafiikat. etenkin nämä uudet 965G-piirisarjan mukana tulevat GMA X3000 -grafiikat. Mutta se tarkoittaa siis emolevyn ostoa, mikä ei varmasti tuohon budjettiin mahdu (ellei sitten joku vanhempi emolevy jossa GMA950, johon sattuisi käymään sama suoritin ym. kuin mitä nyt on käytössä).

NVIDIAlle on saatavilla vain suljettuja ajureita mikä on etenkin Linuxin tapauksessa aina huonompi vaihtoehto, mutta ovat ne tosiaan paremmat kuin ATIn suljetut ajurit, joten NVIDIAn pitäisi olla suht turvallinen ostos. FX5200 ei vielä välttämättä ole kovin merkittävästin nopeampi kuin tuo Radeon 9200, etenkään SE/XT-versiot.

Mikä muuten siinä nykyisellään on ongelmana? Noille Radeon 8500 - 9250 -korteille on yleensä varsin hyvin toimiva tuki ollut, koska niille onnistuttiin jopa dokumentaation kera yhdessä vaiheessa kirjoittamaan avoimen lähdekoodin ajureita. Ellet ole asentanut sitten erikseen niitä ATIn usein parjattuja omia fglrx-ajureita.

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #9 : 05.02.07 - klo:22.56 »
Parhain vaihtoehto ei-raskaaseen mutta toimivaan 3D-käyttöön (ja nopeampaan kuin nykyisesi) Ubuntussa olisi Intelin integroidut grafiikat. etenkin nämä uudet 965G-piirisarjan mukana tulevat GMA X3000 -grafiikat. Mutta se tarkoittaa siis emolevyn ostoa, mikä ei varmasti tuohon budjettiin mahdu (ellei sitten joku vanhempi emolevy jossa GMA950, johon sattuisi käymään sama suoritin ym. kuin mitä nyt on käytössä).

NVIDIAlle on saatavilla vain suljettuja ajureita mikä on etenkin Linuxin tapauksessa aina huonompi vaihtoehto, mutta ovat ne tosiaan paremmat kuin ATIn suljetut ajurit, joten NVIDIAn pitäisi olla suht turvallinen ostos. FX5200 ei vielä välttämättä ole kovin merkittävästin nopeampi kuin tuo Radeon 9200, etenkään SE/XT-versiot.

Mikä muuten siinä nykyisellään on ongelmana? Noille Radeon 8500 - 9250 -korteille on yleensä varsin hyvin toimiva tuki ollut, koska niille onnistuttiin jopa dokumentaation kera yhdessä vaiheessa kirjoittamaan avoimen lähdekoodin ajureita. Ellet ole asentanut sitten erikseen niitä ATIn usein parjattuja omia fglrx-ajureita.

1. Kokeileppa Feistyyn asentaa Atin ajureita heidän sivultaan = ei toimi 8500:ssa ainakaan uudella kernelillä.

2. Avoin ajuri tuli kokeiltua = esim. Mania Driver sai 2 FPS kuvaruudun päivityksessä ja Second Life tökki julmetusti = ei voi käyttää varsinkaan, jos on rahaa kiinni virtuaalimaailmassa ja täytyisi sinne joskus aina päästä.

3. Fglrx ajuri toimi = käytän sitä paraikaa ja olen tyytyväinen, mutta jouduin vaihtamaan Atin ajureista tähän = En olisi halunnut tehdä sitä, koska haluan itse valita mitä käytän.

Eli tämä mättää Ati:ssa ja olen saanut sen kuvan, että Nvidia toimii helpommin (ilmeisesti myös se kuutio työpöytä toimii paremmin, jota kokeilin myös itse Atilla).

Tämä siis vain minun mielipiteeni ja muilla on eri lähtökohdat käyttöön  :-X

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #10 : 05.02.07 - klo:23.43 »
1. Kokeileppa Feistyyn asentaa Atin ajureita heidän sivultaan = ei toimi 8500:ssa ainakaan uudella kernelillä.

Puhuin nimenomaan avoimista ajureista jotka tulevat Ubuntussa oletuksena, en ATI:n omista, suljetuista ajureista (fglrx).

Lainaus
2. Avoin ajuri tuli kokeiltua = esim. Mania Driver sai 2 FPS kuvaruudun päivityksessä ja Second Life tökki julmetusti = ei voi käyttää varsinkaan, jos on rahaa kiinni virtuaalimaailmassa ja täytyisi sinne joskus aina päästä.

Kuulostaisi siltä että ATI:n (fglrx) ajurit ovat sotkeneet avoimet ajurit (ati) ja kiihdytys ei ole oikeasti ollut käytössä. ATI:n ajurit (fglrx) hajottavat aina libGL:n ja eivät välttämättä osaa korjata sitä vaikka ne ajurit poistaisi. xorg-driver-fglrx:n ja mahdolliset omat ATI:n asennusohjelmalla tehdyt asennukset poistamalla ja libmesa*-pakettien uudelleenasennuksella periaatteessa korjaantuu. Itse testasin Second Lifea kannettavan Radeon Mobility 9000:lla ja toimi ihan pelattavasti.

Lainaus
3. Fglrx ajuri toimi = käytän sitä paraikaa ja olen tyytyväinen, mutta jouduin vaihtamaan Atin ajureista tähän = En olisi halunnut tehdä sitä, koska haluan itse valita mitä käytän.

fglrx = ATI:n suljettu ajuri, ati = avoin yhteisön tekemä ajuri, ei niiden lisäksi ainakaan kolmatta ole, joten en ihan täysin ymmärtänyt. Varmaan tarkoitit että käytät jotain vanhempia fglrx-ajureita kuin ne mitä ATI:n sivuilta saa.

Lainaus
Eli tämä mättää Ati:ssa ja olen saanut sen kuvan, että Nvidia toimii helpommin (ilmeisesti myös se kuutio työpöytä toimii paremmin, jota kokeilin myös itse Atilla).

ATI:lla mättää se että he eivät suostu antamaan speksejä niin että avoimista ajureista voitaisiin tehdä 3D-käytössäkin oikeasti tehokkaat etenkin 9500 - X850 -sarjojen tuotteilla, ja toisaalta ovat itse niin huonoja etteivät saa edes omia suljettuja fglrx-ajureitaan kuntoon. Mutta kuten sanottua, 8500 - 9250 -sarjan ajureita saivat tietyt henkilöt muutama vuosi takaperin kehitettyä jonkin aikaa jopa jonkinlaisen dokumentaation avulla, joten suhteessa korttien maksimisuorituskykyyn avoimen lähdekoodin ajurit saavat niistä enemmän irti kuin näistä uudemmista Radeoneista joidenka avoimen lähdekoodin ajurit on tehty kokonaan sokkona pitkällisellä puurtamisella.


Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #11 : 06.02.07 - klo:01.13 »
1. Kokeileppa Feistyyn asentaa Atin ajureita heidän sivultaan = ei toimi 8500:ssa ainakaan uudella kernelillä.

Puhuin nimenomaan avoimista ajureista jotka tulevat Ubuntussa oletuksena, en ATI:n omista, suljetuista ajureista (fglrx).

Lainaus
2. Avoin ajuri tuli kokeiltua = esim. Mania Driver sai 2 FPS kuvaruudun päivityksessä ja Second Life tökki julmetusti = ei voi käyttää varsinkaan, jos on rahaa kiinni virtuaalimaailmassa ja täytyisi sinne joskus aina päästä.

Kuulostaisi siltä että ATI:n (fglrx) ajurit ovat sotkeneet avoimet ajurit (ati) ja kiihdytys ei ole oikeasti ollut käytössä. ATI:n ajurit (fglrx) hajottavat aina libGL:n ja eivät välttämättä osaa korjata sitä vaikka ne ajurit poistaisi. xorg-driver-fglrx:n ja mahdolliset omat ATI:n asennusohjelmalla tehdyt asennukset poistamalla ja libmesa*-pakettien uudelleenasennuksella periaatteessa korjaantuu. Itse testasin Second Lifea kannettavan Radeon Mobility 9000:lla ja toimi ihan pelattavasti.

Lainaus
3. Fglrx ajuri toimi = käytän sitä paraikaa ja olen tyytyväinen, mutta jouduin vaihtamaan Atin ajureista tähän = En olisi halunnut tehdä sitä, koska haluan itse valita mitä käytän.

fglrx = ATI:n suljettu ajuri, ati = avoin yhteisön tekemä ajuri, ei niiden lisäksi ainakaan kolmatta ole, joten en ihan täysin ymmärtänyt. Varmaan tarkoitit että käytät jotain vanhempia fglrx-ajureita kuin ne mitä ATI:n sivuilta saa.

Lainaus
Eli tämä mättää Ati:ssa ja olen saanut sen kuvan, että Nvidia toimii helpommin (ilmeisesti myös se kuutio työpöytä toimii paremmin, jota kokeilin myös itse Atilla).

ATI:lla mättää se että he eivät suostu antamaan speksejä niin että avoimista ajureista voitaisiin tehdä 3D-käytössäkin oikeasti tehokkaat etenkin 9500 - X850 -sarjojen tuotteilla, ja toisaalta ovat itse niin huonoja etteivät saa edes omia suljettuja fglrx-ajureitaan kuntoon. Mutta kuten sanottua, 8500 - 9250 -sarjan ajureita saivat tietyt henkilöt muutama vuosi takaperin kehitettyä jonkin aikaa jopa jonkinlaisen dokumentaation avulla, joten suhteessa korttien maksimisuorituskykyyn avoimen lähdekoodin ajurit saavat niistä enemmän irti kuin näistä uudemmista Radeoneista joidenka avoimen lähdekoodin ajurit on tehty kokonaan sokkona pitkällisellä puurtamisella.



Tarkoitin avointa ajuria, repositoreista löytyvää ajuria (method 1) ja Atin sivuilta (method 2), linkki niin hiffaat paremmin mitä tarkoitan:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Feisty_Installation_Guide

Ja tosiaan olisin haluannut käyttää tuota Atin sivuilta (method 2) löytyvää kikkulaa, joka ei toimi.

En pysty kommentoimaan enempää avointa ajuria, koska en muista miten eilen yritin saada sitä toimimaan, tiedän vain etten saanut sitä toimimaan kaivamallani ohjeistuksella (ohjeistuksessa luki mainintana, että 9800:lle 3D tuki oli muistaakseni experimental).
Yritin löytää ohjeistuksen uudelleen, mutta en ikävä kyllä löytänyt sitä enää.

osmankääpä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Vinkkejä näytönohjaimen valintaan?
« Vastaus #12 : 06.02.07 - klo:08.51 »
Parhain vaihtoehto ei-raskaaseen mutta toimivaan 3D-käyttöön (ja nopeampaan kuin nykyisesi) Ubuntussa olisi Intelin integroidut grafiikat. etenkin nämä uudet 965G-piirisarjan mukana tulevat GMA X3000 -grafiikat. Mutta se tarkoittaa siis emolevyn ostoa, mikä ei varmasti tuohon budjettiin mahdu (ellei sitten joku vanhempi emolevy jossa GMA950, johon sattuisi käymään sama suoritin ym. kuin mitä nyt on käytössä).
No joo, emon vaihto ei ehkä tule kysymykseen, ainakaan vielä. Tämä linux-kone on kyhätty vähän vanhemmasta raudasta pienellä budjetilla lähinnä vaan linuxin harjoittelua varten. Tai no tuleehan tällä tehtyä paljon muutakin  :) Mutta tosiaan seuraavaan kokoonpanoon voisi todella harkita tuollaista Intelin piirisarjaan pohjautuvaa emoa, jos sitä rahaa olisi jossain välissä vähän ylimääräistäkin..

NVIDIAlle on saatavilla vain suljettuja ajureita mikä on etenkin Linuxin tapauksessa aina huonompi vaihtoehto, mutta ovat ne tosiaan paremmat kuin ATIn suljetut ajurit, joten NVIDIAn pitäisi olla suht turvallinen ostos. FX5200 ei vielä välttämättä ole kovin merkittävästin nopeampi kuin tuo Radeon 9200, etenkään SE/XT-versiot.
Tällaisen käsityksen olen saanut itsekin. Voisipa ehkä tuollaista FX5200 koittaa metsästää. Pelaaminen ei tosiaan ole pääsijalle. Tai ne pelit, mitä minä pelaan, pyörii ihan mukavasti tälläkin näyttiksellä (esim. UFO:AI, ihan tulee vanhat hyvät ajat mieleen  :D)

Mikä muuten siinä nykyisellään on ongelmana? Noille Radeon 8500 - 9250 -korteille on yleensä varsin hyvin toimiva tuki ollut, koska niille onnistuttiin jopa dokumentaation kera yhdessä vaiheessa kirjoittamaan avoimen lähdekoodin ajureita. Ellet ole asentanut sitten erikseen niitä ATIn usein parjattuja omia fglrx-ajureita.
Itseasiassa enää ei ole mitään ongelmaa, kun sain nuo parjatut fglrx-ajurit toimimaan :D Avoimen lähdekoodin ajureilla esiintyi kaiken näköisiä pieniä grafiikkabugeja, esim. valikoiden kaikki nappulat olivat mustia laatikoita ennen kuin liikutti hiiren niiden päälle. Sekä esimerkiksi Ant Inspection-näytönsäästäjän käynnistäminen kaatoi/lukitsi koko koneen, ei vastannut enää mihinkään näppäinkomentoon. Direct Renderin toimi kyllä sekä Ati että Radeon ajureilla, kuten nuo edellä mainitut ominaisuudetkin. Nopealla googletuksella huomasin, että jollain muullakin on ollut ongelmia 9200:sen ja Ant Inspectionin kanssa.
Aluksi en jostain syystä saanut fglrx-ajureita toimimaan, vaikka tein ohjeiden mukaan (hehe, ehkä huonoin selitys ikinä), mutta toiselta foorumilta löysin vinkin käyttää edellisen ajuriversion libGL.so.1.2-kirjastoa(?) ja silloin alkoi pelittämään. Fglrx:n kanssa glxgearsin antama fps lähes kaksinkertaistui. Ja nuo näytönsäästäjätkin toimivat.

Kiitoksia kaikille, jotka ovat viitsineet vastata ja antaa vinkkejä