Kirjoittaja Aihe: WLAN ei toimi  (Luettu 3241 kertaa)

aarnis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
WLAN ei toimi
« : 28.01.07 - klo:11.27 »
Hei!

Minulla on talossani langaton yhteys. Ja koneessani on langaton verkkokortti (fujitsu siemens computers WLAN 802.11b/g D1705/D1706) Windows XPssä toimii netti aivan täydellisesti. Asensin Windowsiin vain ajurit mukanatulleelta CD:ltä, mutta CD ei kelpaa ubuntussa. Mistä saisin ajurit kyseiseen verkkokorttiin ja Ubuntu 6.06:teen? Ja mitä pitää tedä? Kun käynnistän windowsin, koneen etupaneelissa oleva WLAN-valo rupeaa palamaan, mutta linuxin käynnistettäessä, se pysyy pimeänä. Kaikki viittaa ajureiden puutteeseen.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: WLAN ei toimi
« Vastaus #1 : 28.01.07 - klo:11.39 »
Mene Sovellukset --> Apuohjelmat --> Pääte ja komenna
Koodia: [Valitse]
lspci Kerro mitä se listaa päätteeseen.
alias vililikku

Jebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: WLAN ei toimi
« Vastaus #2 : 28.01.07 - klo:16.04 »
Minulla on Acer TravelMate 2423WXMi kannettava jossa on integroitu verkkokortti.
En saa Wlanilla yhteyttä nettiin, vaikka laitan SSID:n ja Salasanan oikein.

lspci sanoo näin:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML Express Processor to DRAM Controller (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 03)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d3)
00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 03)
00:1e.3 Modem: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Modem Controller (rev 03)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface Bridge (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 03)
06:05.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11abg NIC (rev 01)
06:07.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
06:09.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB1410 Cardbus Controller (rev 01)

joykop

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: WLAN ei toimi
« Vastaus #3 : 04.02.07 - klo:01.03 »
Minulla on Acer TravelMate 2423WXMi kannettava jossa on integroitu verkkokortti.
En saa Wlanilla yhteyttä nettiin, vaikka laitan SSID:n ja Salasanan oikein.

lspci sanoo näin:

--- Leikattu turhaa tavaraa ---
06:05.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11abg NIC (rev 01)

Itselläni oli sama ongelma syksyllä koneena Acer Aspire 3610 WLMi, Käyttiksenä Debian etch. Tuossa mallissa on siis sama Wlan piiri ja käyttiskin ainakin jollakin tavalla samaa perua. Sain tuon tällä alustalla toimimaan, joten voi toimia myös Ubuntussa (itse en ainakaan vielä siis käytä Ubuntua, mutta satuin muuten törmäämään tähän keskusteluun.)

Olennaista on tuo Atheroksen wlan-piirisarja. Aika paljon löydät tietoa googlellakin hakusanoilla Atheros, AR5005G ja madwifi.

Tuolla piirillä toimii madwifi-moduulit, jotka ainakin Debianissa joutuu kääntämään itse jokaiselle kerneliversiolle module-assistentilla (Eli kun kerneli päivittyy, pitää tuo moduli-assistenttijuttu tehdä uudestaan). Itse hoidin asian terminaalissa/konsolissa seuraavasti (#-merkillä alkavat kommentteja):
------------------------------------------------------------------------
#Asennetaan ensin parit paketit, mitä tarvitaan.
#Kätevintä mielestäni on kirjautua suoraan rootiksi komennolla "su".
#Toinen vaihtoehto, joka kai on Ubuntun tyyliä on lisätä jokaisen rivin alkuun "sudo"
su

#Päivitetään pakettitietokannan lähteet
apt-get update

#Tämä eka on langattomiin verkkoihin liittyvä paketti, jonka tarpeellisuudesta en ole varma.
#Ainahan sitä voi kokeilla jättää pois ja jos ei toimi, niin lisätä myöhemmin.
apt-get install wireless-tools

#Seuraavaksi asennetaan wpa-salaukseen tarvittavat paketit.
apt-get install wpasupplicant

#Sitten asennetaan piirin ajurit.
#Asennetaan Madwifi sivun http://madwifi.org/wiki/UserDocs/Distro/Debian/MadWifi ohjeiden mukaan
#Kirjaudutaan rootiksi (jos ei olla jo)
su
#Asennetaan module-assistent, jota käytetään myöhemmin nimellä m-a, ja madwifin lähdekoodipaketti
apt-get install module-assistant
apt-get install madwifi-source
apt-get install madwifi-tools
#Module assistantia käyttäen asennetaan modulit
m-a prepare
m-a a-i madwifi
#Äskeinen siis tekee kernelille valmiin paketin ja asentaa sen.

#Seuraavaksi ladataan moduli
modprope ath_pci
#Jos mitään virheilmoituksia ei tule, on asia ok.
#Modulin pitäisi nyr latautua aina käynnistyksessä automaattisesti.
#Jos näin ei käy, saa sen latautumaan laittamalla tiedoston /etc/modules rivin
ath_pci
#ladatut modulit saa tarkistettua komennolla lsmod

#Verkkoasetukset tehdään tiedostoon /etc/network/interfaces
#Saattaa olla, että Ubuntussa on joku muu tiedosto, sen osannee joku muu kertoa.
#Kirjoitetaan tiedostoon langattoman kortin määritykset (dhcp:llä).
auto ath0
   iface ath0 inet dhcp
   pre-up wpa_supplicant -B -w -Dmadwifi -iath0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
   post-down killall -q wpa_supplicant
#Huomaa, että ath0 = langaton kortti, kuten eth0 = eka verkkokortti.
#Joissakin paikoissa tulee myös eteen wifi0, joka on sama kortti/piiri, mutta sitä pitää kuitenkin komentaa nimellä ath0.
#Huomaa myös, että -D, -i ja -c parametrien jälkeen ei tule välilyöntiä.

#Sitten luodaan asetustiedosto, johon laitetaan langattoman verkon tiedot.
#Kirjoitetaan seuraavat jutut tiedostoon /etc/wpa_supplicant.conf
#(kuten tuossa interfaces-tiedostossa viitattiin.)
network={
   ssid="omaverkonnimi"
   psk="omasalasana"
   key_mgmt=WPA-PSK
   proto=WPA
 }
#Lainausmerkit kuuluvat tuohon, eli kirjoita tavara niiden sisään.
#Huomaa myös, että nyt verkon nimi ja salasana ovat selväkielisinä tiedostossa ja kuka tahansa konetta käyttävä voi ne lukea.
#Tästä syystä olen itse määritellyt lukuoikeudet kyseiseen tiedostoon vain rootille:
chmod 600 /etc/wpa_supplicant.conf
#Tästä ei ehkä Ubuntussa ole paljoa hyötyä, kun kuka tahansa voi leikkiä roottia ilman salasanaa.

#Tässä vaiheessa homman pitäisi olla siinä kunnossa, että verkko on pystytettävissä.
#Verkon saa käynnistettyä komennolla
ifup ath0
#ja sammutettua komennolla
ifdown ath0
#Ja tietysti vastaavat komennot toimivat myös eth0:lle.
#Ja ainahan voi tietysti kokeilla buuttaamistakin, jos nuo ei vielä toimi.

#Tuollaisessa muodossa se minulla alunperin lähti pelittämään.
#Nykyisin /etc/network/interfaces tiedostossa rivit ovat
iface ath0 inet dhcp
        pre-up ifdown ath0
        pre-up ifconfig ath0 down
        pre-up ifconfig ath0 up
        pre-up wpa_supplicant -B -w -Dmadwifi -iath0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
        post-down killall -q wpa_supplicant
auto ath0
#Eli nuo ylimääräiset rivit tuli laitettua jossakin vaiheessa, kun oli ongelmia ja joku tuota jossakin suositteli :)
------------------------------------------------------------

Tuossa oli nyt aika rautalangasta vääntäen kaikki, ehkä liiankin rautalangasta. Kerro toki onnistuiko, niin tiedän itsekin, että kannattaako kokeilla Ubuntua.

Terveisin
Janne
« Viimeksi muokattu: 04.02.07 - klo:01.12 kirjoittanut joykop »

laakkus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: WLAN ei toimi
« Vastaus #4 : 04.04.07 - klo:21.52 »
mulla olisi lisäkysymys ehkä tähän ketjuun liittyen..

mulla toimii wlan wpa_supplicantilla kun siellä (wpa_supplicant.confissa) on vain yksi networkki. kun lisään toisen, niin ei enää toimi. MIssä mahtaa olla vika?!