Kirjoittaja Aihe: Ubuntu: windowsissa olleet raid-levyt näkymään oikein.  (Luettu 1428 kertaa)

kimkvir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Mythbuntu 8.04
    • Profiili
Seuraavanlainen ongelma olisi...

Ubuntu kyllä tunnistaa raid-levyt ja ensimmäinen levy on sda1.
Olen mountannut levyn antamalla käskyn: sudo mount -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000 /dev/sda1 /media/raidlevy/

/media/raidlevy-hakemistossa näkyy kyllä tiedostoja, mutta ei näy mitään järkevää. Jos joku osaisi auttaa? ???

Haluaisin siis saada Ubuntussa luettua raid-levyillä olevia windows tiedostoja. Muistaakseni kyseessä on raid 0.

talo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Ubuntu: windowsissa olleet raid-levyt näkymään oikein.
« Vastaus #1 : 23.01.07 - klo:14.41 »
Seuraavanlainen ongelma olisi...

Ubuntu kyllä tunnistaa raid-levyt ja ensimmäinen levy on sda1.
Olen mountannut levyn antamalla käskyn: sudo mount -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000 /dev/sda1 /media/raidlevy/

/media/raidlevy-hakemistossa näkyy kyllä tiedostoja, mutta ei näy mitään järkevää. Jos joku osaisi auttaa? ???

Haluaisin siis saada Ubuntussa luettua raid-levyillä olevia windows tiedostoja. Muistaakseni kyseessä on raid 0.

Jos kyseessä on tosiaan raid0 pino, niin tällä hetkellä järjestelmäsi näkee siis levyt sda1 ja varmaankin sda2, jolloin yksittäisen levyn järjestelmään liittäminen ei tuo näkyviin raid pinkan dataa. Muuta kuin sen mitä toiselle levylle on kirjoitettu, varsinkin kun raid0 kirjoittaa vuoroin molemmille levyille suoritustehon nostamiseksi, tästä syystä ei mitään järkevää näy, koska tiedostoistasi on vain osa tällä levyllä ja osa toisella. Joten mitä ikinä teetkään, älä ronki levyn dataa, koska muuten Windowsin puolella ei mikään toimi, itse asiassa ei varmaan edes Windows itse siinä vaiheessa.

Miten korjata ongelma riippunee täysin siitä mikä raid-ohjain on kyseessä, eli onko tuettu ja miten konfiguroida tämä oikein toimimaan linuxissasi. Tuo selvinnee mahdollisesit pienen googlauksen avulla.