Kirjoittaja Aihe: Aloittelialle apua  (Luettu 2474 kertaa)

laalaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Aloittelialle apua
« : 21.01.07 - klo:16.33 »
tääsä olisin windowsista siirtymässä dapperiin, mutta aluksi ainakin widows jäisi rinnalle ja linux taas saisi oman kovalevyn joten miten tämä toteutuu uusi kovalevy tietenkin koneeseen ensin ja sitten itse linuxin asennukseen miten kovo alustetaan tms... että asennus voidaan aloittaa ja pysyykö windows ja linux toisistaan erossa kun toinen levy on alustettu linuxille ja toisella on xp, ettei esim. xp käytä linuxin levyä jne... vähän sekava selostus, mutta windowsista siirtyminen vähän pelotta ja kaipaisi perusteellista apua näin alkuun (ja olen lukenut kyllä foorumia ja etsinyt alustavasti tietoa...) kiitos jo etukäteen avuliaille.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #1 : 21.01.07 - klo:16.37 »
tääsä olisin windowsista siirtymässä dapperiin, mutta aluksi ainakin widows jäisi rinnalle ja linux taas saisi oman kovalevyn joten miten tämä toteutuu uusi kovalevy tietenkin koneeseen ensin ja sitten itse linuxin asennukseen miten kovo alustetaan tms... että asennus voidaan aloittaa ja pysyykö windows ja linux toisistaan erossa kun toinen levy on alustettu linuxille ja toisella on xp, ettei esim. xp käytä linuxin levyä jne... vähän sekava selostus, mutta windowsista siirtyminen vähän pelotta ja kaipaisi perusteellista apua näin alkuun (ja olen lukenut kyllä foorumia ja etsinyt alustavasti tietoa...) kiitos jo etukäteen avuliaille.

Drapper kysyy alottaessa, mihin kovalevyyn se asentaa sen. ja osaa itse osioida ja alustaa. & etc.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #2 : 22.01.07 - klo:15.01 »
Jeps näin tekee kun muistat biosista laittaa CD/DVD ensimmäisenä boottaavaksi asemaksi. Ja mikäli sinulla on versio LTS rdapperista niin noudatat vain ohjeita, asennus on parasta tehdä turvallisessa graafisessa tilassa. Täällä samalla koneella w2000 & Edgy linuxia n. 5 viikkoa.   ::)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #3 : 22.01.07 - klo:15.22 »
alias vililikku

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #4 : 22.01.07 - klo:20.13 »
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

 Juuri noin asensin ensin drapperin ja ohjelman kysyessä mihin haluaa sen asennettavan ( minulla toinen kiintari /hdb mutta Grub;in se asentaa ensimmäisen kiintolevyn käynnistysosioon, hd0 ) samoin jos molemmat yhdellä kiintolevyllä ( /hda ) ja sinne jätetty tai tehty riittävän suuri tyhjä osio linuxia varten. Ohjelma kysyy asennettaessa että mihin sen haluaa.
  Eli asensin noin ja nyt olen päivittänyt jo Edgyyn.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

laalaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #5 : 25.01.07 - klo:18.30 »
mites nyt asennus on kesken ja toinen kiintolevy minkä ostin linuxille pitäis ottaa käyttöön, mutta en tiedä kumpi on kumpi molemmat 160G toinen on sda ja toinen sdb eli pitäiskö toi nyt laittaa sdb:lle ? jos siis oikein ymmärsin sda on ykkös levy??? ::)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #6 : 25.01.07 - klo:19.20 »
Asennuksessa kun valitset vaihtoehdon >määrittele itse osiot> tjsp näkyy taulukoissa käytetyt osiot ja
myös eri värillä käytössä oleva tila.
Poistuu taka vasemmalle - - -

laalaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Aloittelialle apua
« Vastaus #7 : 25.01.07 - klo:21.41 »
Kiitos kaikille auttaneille. Asennus on nyt tehty ja tie linuxin parissa aluillaan... :D