Kirjoittaja Aihe: Irssi [ratkaistu]  (Luettu 4118 kertaa)

Arde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Irssi [ratkaistu]
« : 09.11.05 - klo:19.54 »
Oon yrittänyt etsiä vähän joka paikasta, mutta en ole vaan löytänyt ohjeita, joilla olisin ongelmani ratkaissut. Oon aiemmin käyttänyt windowsia ja siellä puttya, jonka avulla olen pistänyt screenin pystyyn ja käyttänyt sitä. Miten pystyn Ubuntu 5.10 kautta kirjautumaan samalla screenille?
« Viimeksi muokattu: 10.11.05 - klo:18.25 kirjoittanut Arde »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Irssi
« Vastaus #1 : 09.11.05 - klo:20.07 »
Oon yrittänyt etsiä vähän joka paikasta, mutta en ole vaan löytänyt ohjeita, joilla olisin ongelmani ratkaissut. Oon aiemmin käyttänyt windowsia ja siellä puttya, jonka avulla olen pistänyt screenin pystyyn ja käyttänyt sitä. Miten pystyn Ubuntu 5.10 kautta kirjautumaan samalla screenille?
Siis irssin ajaminen screenissä?

Eikös se onnistu ihan: screen irssi
ja jos jompaa kumpaa ei ole asennettuna niin:
sudo apt-get install screen irssi

Ja jos tuo irssi pyörii jossakin etäkoneessa niin siihenhän saat yhteyden komennolla:
ssh www.joku_kone.net -l käyttäjätunnus

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Irssi
« Vastaus #2 : 09.11.05 - klo:21.00 »
Oon yrittänyt etsiä vähän joka paikasta, mutta en ole vaan löytänyt ohjeita, joilla olisin ongelmani ratkaissut. Oon aiemmin käyttänyt windowsia ja siellä puttya, jonka avulla olen pistänyt screenin pystyyn ja käyttänyt sitä. Miten pystyn Ubuntu 5.10 kautta kirjautumaan samalla screenille?

minä ymmärsin kysymyksen vähän eri tavalla kuin LittleLion, eli jos ahlut yhteyden tuohon samaan istuntoon, niin teet täsemälleen kuten windowsistakin. otat yhteyden etäkoneeseen joka ajaa irssiä screenissä ja liität screenin:

Koodia: [Valitse]
screen -r
ja koska ubuntu käyttää oletuksena unicodea, niin ehkä vielä parempi jos teet:

Koodia: [Valitse]
screen -rU
Janne

Arde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Irssi
« Vastaus #3 : 10.11.05 - klo:18.25 »
Ja jos tuo irssi pyörii jossakin etäkoneessa niin siihenhän saat yhteyden komennolla:
ssh www.joku_kone.net -l käyttäjätunnus
Tuota juuri hain takaa. Ilmaisin asian vaan vähän väärin. Eli oli ongelmia saada ssh-yhteys toiselle koneelle. Kiitoksia!

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Irssi
« Vastaus #4 : 10.11.05 - klo:19.07 »
Ja jos tuo irssi pyörii jossakin etäkoneessa niin siihenhän saat yhteyden komennolla:
ssh www.joku_kone.net -l käyttäjätunnus

Mitäs tuo l-vipu tekee?

Arde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Irssi
« Vastaus #5 : 10.11.05 - klo:19.09 »
Ja jos tuo irssi pyörii jossakin etäkoneessa niin siihenhän saat yhteyden komennolla:
ssh www.joku_kone.net -l käyttäjätunnus

Mitäs tuo l-vipu tekee?
kirjautuu sisälle käyttäen sitä käyttäjätunnusta, joka sen perään pistetään.

Sturmvogel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Irssi [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 10.11.05 - klo:22.39 »
Meille opetettiin lapiokurssilla (Tietokone työvälineenä @TKK) komento:
ssh username@host.net

Jotenki selkeempää kuin kaiken maailman vivut, pitäis varmaan niitäki opetella joskus käyttämään.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Irssi [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 10.11.05 - klo:23.04 »
Meille opetettiin lapiokurssilla (Tietokone työvälineenä @TKK) komento:
ssh username@host.net

tuo on kyllä toiminnaltaan vastaava kuin se edellinen esimerkki. kai se on enempi käyttökohteesta ja omasta mieltymyksestä kiinni kumpaa haluaa käyttää.

Jotenki selkeempää kuin kaiken maailman vivut, pitäis varmaan niitäki opetella joskus käyttämään.

no joo, siis tuolla ssh:llahan voi tehdä paljon muutakin kuin ottaa pelkkiä komentorivipohjaisia etäyhteyksiä. vivuilla onnistuu ;)
Janne