Kirjoittaja Aihe: Käyttäjätunnuksen katoaminen  (Luettu 1520 kertaa)

wesseli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Käyttäjätunnuksen katoaminen
« : 19.01.07 - klo:16.34 »
Olen todella untuvikko Linuksen kanssa mutta hieman tutustunut Knoppikseen ja Ubuntua olen kokeillut live cd:ltä. Sen tai Xubuntun asentamista olen hiljakseen yrittänyt parin viikon aikana ~joka toinen päivä  enemmän tai vahemmän onnistumatta. Xubuntulla pääsin sitten jo tiedostojen tallentamiseen mikä törähti 67% kohdalle.... Ongelmat voivat johtua hieman vanhasta pentiumista tai cd-asemasta...

Nyt kuitenkin poltin eilen Ubuntu-alternative-6.06 version ja asensin sen merkkipohjaisena. Tein kaikkea muutakin samalla ja kun aikaa paloi kävin aina sarkaimella ja enterillä tönimässä asennusta eteenpäin. Huomasin jo siinä vaiheessa että se kysyi salasanaa mutta en koskaan huomannut sen kysyvän käyttäjätunnusta!!

Nyt ollaan tilanteessa että asennus onnistui kuin onnistuikin  :D mutta käynnistyessään tietysti kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa. Salasanan muistankin, käyttäjätunnuksesta ei ole hajuakaan. :'(

Miten pääsen ohittamaan tuon vaikkapa roottina tai ongittua käyttäjätunnuksen selville. Kai siellä sellainen sitten joku defaultina on?

Itse aiheutettu oma mokahan tämä on mutta en viitsisi 2h enää asentaa uudelleen mokomaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Käyttäjätunnuksen katoaminen
« Vastaus #1 : 19.01.07 - klo:18.44 »
Nyt ollaan tilanteessa että asennus onnistui kuin onnistuikin  :D mutta käynnistyessään tietysti kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa. Salasanan muistankin, käyttäjätunnuksesta ei ole hajuakaan. :'(

Miten pääsen ohittamaan tuon vaikkapa roottina tai ongittua käyttäjätunnuksen selville. Kai siellä sellainen sitten joku defaultina on?

Itse aiheutettu oma mokahan tämä on mutta en viitsisi 2h enää asentaa uudelleen mokomaa.

kysyy se kyllä tunnustakin siinä asennuksen aikana. mitä lie siihen sitten tullut pistettyä ;)

jos käynnistät koneen 'recovery modeen' voit kurkata käyttäjätunnuksen vaikkapa kotihakemiston nimestä (yleensä samanniminen kuin käyttäjätunnus):
Koodia: [Valitse]
# ls /home
tai kurkkaamalla tiedsotossta jossa pidetään kirjaa käyttäjistä:
Koodia: [Valitse]
# grep 1001 /etc/passwd
käyttäjätunnus on rivin ensimmäinen osa ennen kaksoispistettä (ja kometo olettaa, että ensimmäisen käyttäjän id on 1001).
Janne