Kirjoittaja Aihe: Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?  (Luettu 2948 kertaa)

Rock4Life

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?
« : 19.01.07 - klo:02.26 »
Kysyisin, että miten saan vaihdettua ubuntun fedoraan kun käytössä on winxp ja ubuntu?
Kimmakaveri ei osaa käyttää kuin winxp:tä ja haluaisin koittaa myös fedoraa vaihtelun vuoksi.

Eli miten saan asennettua fedoran ubuntun päälle tuhoamatta grub:ia tai/ja master boot record:ia, ja kuitenkin voisin säilyttää winxp:n koskemattomana?

Joskus pari vuotta sitten koitin ja lopputulos oli paha: Mikään ei käynnistynyt. Kone tyssäsi joka kerta grub:in virheeseen. :(

Osaisikohan joku viisas neuvoa? :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?
« Vastaus #1 : 19.01.07 - klo:11.55 »
Kysyisin, että miten saan vaihdettua ubuntun fedoraan kun käytössä on winxp ja ubuntu?

asentamalla sen ubuntun päälle.

Eli miten saan asennettua fedoran ubuntun päälle tuhoamatta grub:ia tai/ja master boot record:ia, ja kuitenkin voisin säilyttää winxp:n koskemattomana?

master boot recordilla oleva grub pitää/kannattaa ylikirjoittaa. asentamalla ubuntun osioille, XP:lle ei pitäisi käydä mitään.

Joskus pari vuotta sitten koitin ja lopputulos oli paha: Mikään ei käynnistynyt. Kone tyssäsi joka kerta grub:in virheeseen. :(

XP:n asennuslevyllä on mahdollista poistaa grub vaikka jotain menisikin pieleen.
Janne

Rock4Life

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?
« Vastaus #2 : 04.10.07 - klo:23.31 »
Kysyisin, että miten saan vaihdettua ubuntun fedoraan kun käytössä on winxp ja ubuntu?

asentamalla sen ubuntun päälle.

Eli miten saan asennettua fedoran ubuntun päälle tuhoamatta grub:ia tai/ja master boot record:ia, ja kuitenkin voisin säilyttää winxp:n koskemattomana?

master boot recordilla oleva grub pitää/kannattaa ylikirjoittaa. asentamalla ubuntun osioille, XP:lle ei pitäisi käydä mitään.

Joskus pari vuotta sitten koitin ja lopputulos oli paha: Mikään ei käynnistynyt. Kone tyssäsi joka kerta grub:in virheeseen. :(

XP:n asennuslevyllä on mahdollista poistaa grub vaikka jotain menisikin pieleen.

Eli siis mitenköhän tuo koko homma menee?
Joka kerta kun olen koittanut asentaa fedoraa ubuntun päälle niin kone kaatuu aina grubin virheeseen.
Eli jos joku viisaampi osaisi neuvoa mitä kaikkea tarkalleen otten pitäisi tehdä niin olisi todella tarpeellista tietää.

Tähän mennessä olen aina tehnyt homman niin, että kun käytössäni on 2kpl 160Gb ide kovoja niin olen antanut xp:n olla rauhassa ja poistanut fedoran asennuksen yhteydessä kaikki osiot jne. ubuntun kovolta. Olenkohan nyt siinä tehnyt virheen vai missä?
Itselläni kun ei ole mitään hajua missä vika voisi olla. :(

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?
« Vastaus #3 : 16.10.07 - klo:23.15 »

Eli siis mitenköhän tuo koko homma menee?
Joka kerta kun olen koittanut asentaa fedoraa ubuntun päälle niin kone kaatuu aina grubin virheeseen.
Eli jos joku viisaampi osaisi neuvoa mitä kaikkea tarkalleen otten pitäisi tehdä niin olisi todella tarpeellista tietää.

Kannattaa sieltä Fedoran porukoilta tuota kysyä, sillä omakohtaisesti Ubuntun päälleasentamisilla ei mitään ongelmia ole esiintynyt.Ja olen tuon useampaan kertaan distron normaaliasennusmetodeilla tehnyt.

Ja jos et saa neuvoja sieltä, mieti kannattaako vaihto sittenkään...

Hig



arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Ubuntun vaihto Fedoraan, tuhoamatta WinXP:tä?
« Vastaus #4 : 17.10.07 - klo:12.13 »
Kysyisin, että miten saan vaihdettua ubuntun fedoraan kun käytössä on winxp ja ubuntu?

asentamalla sen ubuntun päälle.

Eli miten saan asennettua fedoran ubuntun päälle tuhoamatta grub:ia tai/ja master boot record:ia, ja kuitenkin voisin säilyttää winxp:n koskemattomana?

master boot recordilla oleva grub pitää/kannattaa ylikirjoittaa. asentamalla ubuntun osioille, XP:lle ei pitäisi käydä mitään.

Joskus pari vuotta sitten koitin ja lopputulos oli paha: Mikään ei käynnistynyt. Kone tyssäsi joka kerta grub:in virheeseen. :(

XP:n asennuslevyllä on mahdollista poistaa grub vaikka jotain menisikin pieleen.

Tähän mennessä olen aina tehnyt homman niin, että kun käytössäni on 2kpl 160Gb ide kovoja niin olen antanut xp:n olla rauhassa ja poistanut fedoran asennuksen yhteydessä kaikki osiot jne. ubuntun kovolta. Olenkohan nyt siinä tehnyt virheen vai missä?
Itselläni kun ei ole mitään hajua missä vika voisi olla. :(


Ehkä se virhe on tullut tuossa kun olet osiot poistanut ja tehnyt uudet. Anna niiden osioiden olla ja asennat vaan fedoran päälle. Näin olen tehnyt monet kerrat eikä mitään vahinkoa ole sattunut. Pitää vaan olla tarkkana niiden osioiden kanssa.