Kirjoittaja Aihe: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.  (Luettu 12177 kertaa)

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Tänään 16.1.07 tullut päivitys muutti kirjautumisikkunan tekstit englanninkielisiksi.
Samoin synaptic paketinhallinta muuttui kokonaan englanninkieliseksi.

Mistä moinen voisi johtua ja voidaanko kieliasetuksia muuttaa. Muuten näyttäisi pika vilkaisulla muut olevan Sumeksi, siis ne mitkä ennenkin oli.

Login windowista en ole varma onko se ollut ollenkaan suomeksi, kun en ole siihen tutustunut .

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #1 : 16.01.07 - klo:21.54 »
sama ongelma mulla sieltä tuliki muistaakseni joku englanninkielen päivitysjuttu oiskoha toi sekottanu systeemit gaim muuttu kans englanninkieliseksi ja oli login windows suomeksi ennen
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #2 : 17.01.07 - klo:08.06 »
Joo siis kiitoksia kovasti nyt vaan tästäkin vähästä. Olen vaivalla saanut vakuutella linuxin paremmuutta mm. stabilisuuden suhteen ja nyt tämä...

Olen kyllä kolmisen viikkoa huolestuneena seuraillut näiden päivittymisten lirumista koneelle ja miettinyt että kovasti nopsaanhan niitä sitten kuitenkin tulee. Kun ennen ei ole sattunut mitään kolkkoa, niin olen ajatellut että kattellaan nyt - kaippa ne testattuja juttuja on.

Sitä vain, että tämä ei nyt kylläkään anna kovin hyvää kuvaa Ubuntusta tai linuxmaailmasta ylipäätäänkään. Windows vaihtoi puoliväkisin selaimen, mutta muuten päivitykistä ei ole juurikaan ollut haittaa.

Käyttökielen vaihtuminen on "normikäyttäjälle" pikkujuttu, mutta tavikselle ei.

Ilmeiseksi onneksi totaalinen kielen vaihtuminen sattui vain Gamille jota käyttää perheen nuoriso eikä pidä asiaa maailman suurimpana ongelmana. Jos selain tai sähköposti olisi vaihtanut kieltä, niin se olisi melkein ollut god bye sitten ubuntulle.

Pitänee varmaan keksiä jonkinlainen vastaveto ja pistää päivitykset kokonaan pois ja ajella puolivuosittain käsin. Mistä sen voisi kätevimmin tehdä?

Ja ne joilla on yhteydet, niin sanokaa kehittäjille semmoset terveiset että vaikka ilmeisesti vapaahetoistyötä onkin, niin vastuuta ja tarkkaavaisuutta peliin, taikka antaa sitten homman muille.

Näin, tulipa avauduttua.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #3 : 17.01.07 - klo:09.34 »
Joo siis kiitoksia kovasti nyt vaan tästäkin vähästä. Olen vaivalla saanut vakuutella linuxin paremmuutta mm. stabilisuuden suhteen ja nyt tämä...

Olen kyllä kolmisen viikkoa huolestuneena seuraillut näiden päivittymisten lirumista koneelle ja miettinyt että kovasti nopsaanhan niitä sitten kuitenkin tulee. Kun ennen ei ole sattunut mitään kolkkoa, niin olen ajatellut että kattellaan nyt - kaippa ne testattuja juttuja on.
Ihan varmasti on testattuja juttuja. Virheitähän sattuu kaikille. Vistankin piti olla tietoturvallinen, mutta miten kävi? Uusia tietoturva-aukkoja paljastuu jatkuvasti ja vain tietotuva bugithan ylittävät uutiskynnyksen. Kai tuohon kieliongelmaan tulee pian korjauskin.. Kyllä kaikki päivitykset kannattaa asentaa sitä mukaa, kun niitä tulee.
Lainaus

Sitä vain, että tämä ei nyt kylläkään anna kovin hyvää kuvaa Ubuntusta tai linuxmaailmasta ylipäätäänkään. Windows vaihtoi puoliväkisin selaimen, mutta muuten päivitykistä ei ole juurikaan ollut haittaa.
Minulle windowsin päivitykset ovat aiheuttaneet välillä hermojen kiristymistä ja ahdistusta. Tehtäväpalkin ilmoituskuvakkeet "uusi versio on saatavilla, klikkaa tähän jos haluat ladata päivitykset" tai "tietokone on käynnistettävä uudelleen, jotta päivitykset tulevat voimaan" saavat minut hermoromahduksen partaalle.
Lainaus

Käyttökielen vaihtuminen on "normikäyttäjälle" pikkujuttu, mutta tavikselle ei.

Ilmeiseksi onneksi totaalinen kielen vaihtuminen sattui vain Gamille jota käyttää perheen nuoriso eikä pidä asiaa maailman suurimpana ongelmana. Jos selain tai sähköposti olisi vaihtanut kieltä, niin se olisi melkein ollut god bye sitten ubuntulle.

Pitänee varmaan keksiä jonkinlainen vastaveto ja pistää päivitykset kokonaan pois ja ajella puolivuosittain käsin. Mistä sen voisi kätevimmin tehdä?
komentoriviltä päivitys hoituu komentamalla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get upgradetai jos haluaa tehdä distro-päivityksen.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgrade
« Viimeksi muokattu: 17.01.07 - klo:09.38 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #4 : 17.01.07 - klo:09.40 »
Tänään 16.1.07 tullut päivitys muutti kirjautumisikkunan tekstit englanninkielisiksi.
Samoin synaptic paketinhallinta muuttui kokonaan englanninkieliseksi.
Ei mulla ainakaan ole mikään muuttunu.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #5 : 17.01.07 - klo:11.27 »
Onko kyseessä Ubuntu 6.06 LTS vai Ubuntu 6.10?

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #6 : 17.01.07 - klo:11.40 »
Kyllä kaikki päivitykset kannattaa asentaa sitä mukaa, kun niitä tulee.

Olen kuullut, mutta minkä tähden?

Puhutaan siis linux-koneesta ja jossa mulla on periaatteessa täysin soiva peli, on sähköpostit, selain, toimii ämppärit ja valokuvat, niin minkä tähden pitäisi päivittää ja tai antaa koneen päivittyä. Täytyyhän siihen joku syy olla. Windows-puolella se on tietenkin hyvin pitkälti tietoturva-asia, mutta onhan vakuuteltu, että vastaava kysymys ei ole "niin" validi linux-ympäristössä.

Minkä tähden en voi pysähtyä vaikkapa puoleksi vuodeksi ja ottaa sitten, itse valitsemanani ajankohtana, päivityksen omana projektinaan jossa ensin testaan, totean toimivaksi ja jonka jälkeen otan käyttöön.

Mutta vielä, niin en löydä oikeaa väkästä Päivitysten hallinnasta jolla voisi edes periaatteessa ohjata päivitykset päälle pois. Löytyy varmaan jostain setup-tiedostoista?

Ps. 6.06 on mun käyttämä versio.

peran

  • Vieras
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #7 : 17.01.07 - klo:11.46 »
Olen kuullut, mutta minkä tähden?

Puhutaan siis linux-koneesta ja jossa mulla on periaatteessa täysin soiva peli, on sähköpostit, selain, toimii ämppärit ja valokuvat, niin minkä tähden pitäisi päivittää ja tai antaa koneen päivittyä. Täytyyhän siihen joku syy olla. Windows-puolella se on tietenkin hyvin pitkälti tietoturva-asia, mutta onhan vakuuteltu, että vastaava kysymys ei ole "niin" validi linux-ympäristössä.

Se on ihan sama syy kuin Windows-puolellakin. Vaikka Linux ei ole niin reikänen kuin Windows, niin reikiä kuitenkin löytyy. Paikkaaminen tapahtuu järjestelmää päivittämällä.

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #8 : 17.01.07 - klo:11.53 »
Samoin täällä versio on 6.06 lts. (olen siis tämän ketjun aloittaja)

Lisätutkiskelu kertoo, että kieliasetuksiin on ilmaantunut myös englannin kielen tuki. olen valinnut alkuperäisesti suomen kielen, oletuskielenä lukee edelleen finnish käyttäjätileille ja kirjautumisruuduille.

Vilkaisin kyllä silloin, kun päivitykset tuli, että siellä on jotain kielipaketteja en. sitä en tiedä mitä ohjelmia moisten pakettien piti päivittää.

Mitä tapahtuu jos otan henkselin pois Englannin kielen tuelta, korjaantuuko vika vai sotkeentuuko systeemi?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #9 : 17.01.07 - klo:11.59 »
Samoin täällä versio on 6.06 lts. (olen siis tämän ketjun aloittaja)

Lisätutkiskelu kertoo, että kieliasetuksiin on ilmaantunut myös englannin kielen tuki. olen valinnut alkuperäisesti suomen kielen, oletuskielenä lukee edelleen finnish käyttäjätileille ja kirjautumisruuduille.

Vilkaisin kyllä silloin, kun päivitykset tuli, että siellä on jotain kielipaketteja en. sitä en tiedä mitä ohjelmia moisten pakettien piti päivittää.

Mitä tapahtuu jos otan henkselin pois Englannin kielen tuelta, korjaantuuko vika vai sotkeentuuko systeemi?
Jäikö se päivitys kesken? Koitappa vielä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install -f
sudo apt-get dist-upgrade
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #10 : 17.01.07 - klo:12.08 »
Mitä päivityksiin tulee, niin kaikissa tietokoneohjelmissa on mahdollisesti tietoturvaongelmia. Linuxissa niistä on harvemmin ehkä haittaa (ei viruksia tai matoja), mutta tietoturvaongelmat/ohjelmointivirheet ovat joka tapauksessa sellaisia jotka tulee korjata. Käytössä olevia ohjelmavarastoja (esim. päivitykset käytössä vai ei) voi muuttaa Ubuntu 6.06:ssa Järjestelmä/Ylläpito/Asetukset ja Ubuntu 6.10:ssä Järjestelmä/Ylläpito/Ohjelmalähteet. Tuo Ohjelmalähteet on kyllä selkeydessään hieno parannus.

Kokeilepa käynnistää se synaptic, ja etsi hakusanalla "language-pack". Tarkista että valittuna on paketit language-pack-fi, language-pack-fi-base, language-pack-gnome-fi ja language-pack-gnome-fi-base. Jos on, niin kielipaketteihin on ehkä sitten päässyt jokin virhe joka täytyy ilmoittaa kehittäjille. Englanninkielisillä kielipaketeilla ei ole väliä, sillä jos suomen kieli on oletuskieleksi valittu, käytetään sitä aina kun suomennoksia on vain tarjolla kullekin ohjelmalle.

edit: korjattu Ubuntu 6.06 -ohjelman paikka
« Viimeksi muokattu: 17.01.07 - klo:13.42 kirjoittanut Timo Jyrinki »

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #11 : 17.01.07 - klo:12.10 »
Lainaus
Kirjoittanut: Kannisto jäikö se päivitys kesken?

sudo apt-get install -f kertoo tällaista:

Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 0 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.

Ja sudo apt-get dist-upgrade kertoo tällaista:

Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis
Käsitellään päivitystä ... Valmis
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 0 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.

Joten ei varmaankaan jäänyt päivitys kesken, kiitos kuitenkin.

En tunne sitä kieliasetus juttua joten jos kieleksi valitaan ainoastaan Suomi niin tuleeko silloin, myös henkseli siihen englanninkielen kohdalle ja mitä tapahtuu jos sen englannin kielen valinnan poistaa?

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #12 : 17.01.07 - klo:12.24 »
Lainaus
Kirjoittanut: Timo Jyrinki
Lainaus
Mitä päivityksiin tulee, niin kaikissa

Kaikki mainitsemasi fi paketit on asennettuna, samoin jostain syystä en päätteiset

Tuota kenen ja millä kielellä seilmoituspitäisi tehdä kun oikeastaan Suomen kieli on suht hyvin hallussa.

koomikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #13 : 17.01.07 - klo:12.57 »
Mulla sama homma 6.06.
Etsin kaikki paketit -fi ja finnish hauilla, kaikki Suomenkielen paketteihin viittaavat on asennettu. Kirjautumisruudussa kävin varmistamassa, että istunnon oletuskielenä on Suomi.
En tiedä onko samasta päivityspaketista kiinni, kun mplayer- plugin ei toimi Firefoxissa.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #14 : 17.01.07 - klo:13.15 »
Ok, eräs unkarilainen ja ranskalainen ovat huomanneet samoja ongelmia, eli hävinneitä käännöksiä - bugi #79682. En nyt itse keksi kovin järkevää syytä miten joistain ohjelmista niitä käännöksiä voi hävitä kun suomen kielen tiedostoihin ei edes kosketa, mutta varmastikin ongelma korjataan heti kun sopivat henkilöt tutustuvat ongelmaan.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #15 : 17.01.07 - klo:13.16 »
Mitä päivityksiin tulee, niin kaikissa tietokoneohjelmissa on mahdollisesti tietoturvaongelmia. Linuxissa niistä on harvemmin ehkä haittaa (ei viruksia tai matoja), mutta tietoturvaongelmat/ohjelmointivirheet ovat joka tapauksessa sellaisia jotka tulee korjata. Käytössä olevia ohjelmavarastoja (esim. päivitykset käytössä vai ei) voi muuttaa Ubuntu 6.06:ssa Järjestelmä/Hallinta/Ohjelma-asetukset (muistaakseni) ja Ubuntu 6.10:ssä Järjestelmä/Ylläpito/Ohjelmalähteet. Tuo Ohjelmalähteet on kyllä selkeydessään hieno parannus.

Niin tietysti.

Olen ajatuksellisesti myynyt Linuxin myös etäänpänä asuvalle sukulaiselle ja tavoite on kylläkin, että asennuksen ja toimivaksi toteamisen jälkeen sitä ei päiviteltäisi alvariinsa. Hän kyllä pystyy syöttämään root-salasanan ja klikkailemaan ohjelmat koneelle, mutta ongelmien edessä hän on kyllä avuton.

Jotenkin ajattelen, että kun ohjelma toimii siinä tarpeessä jossa sitä käytetään niin se on riittävän virheetön. Silloin tällöin sitten päivitellään, tarpeen mukaan. Jos virus ym. haittaohjelmaritamalla tapahtuu aktivoitumista, niin se on sitten toisen pohdinnan paikka.

Kun saan tuon kieliasian kuntoon, niin "tuotantokoneelta" panen oven salpaan. Testikonella sitten leikitään enemmän.

Kiitos neuvoista, yritän etsiskellä tuota vipua kun pääsen kotiin.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #16 : 17.01.07 - klo:13.32 »
Hmm, hetkinen tarkistetaanpa vielä... ovatkohan kaikki joilla ongelma on, ottaneet käyttöön ns. dapper-proposed -ohjelmavaraston? Uudet kielipaketit eivät mielestäni ole vielä normaaleissa päivityksissä...

Ja minulla Ubuntu 6.06 -asennuksessa pysyy Synaptic suomenkielisenä sekä normaalisti päivitettynä että uusimmilla dapper-proposed-päivityksillä. Onpas outoa. Mutta joillain puuttuu joka tapauksessa joitain käännöksiä.
« Viimeksi muokattu: 17.01.07 - klo:13.34 kirjoittanut Timo Jyrinki »

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #17 : 17.01.07 - klo:13.39 »
Lainaus
Kirjoittanut: Timo Jyrinki
Lainaus
Ok, eräs unkarilainen ja ranskalainen ovat

No eipä sitten kun oottelemaan.

Minäkään, en siis vielä voi suositella W- alkuisten romukoppaan heittämistä muutamalle onnettomalle, jotka ovat kyselleet tästä uudesta linux- maailman seikkailusta, koska he ymmärtävät tietokoneiden päälle vähemmän kuin minä.

Kuitenkin onhan  tämä Ubuntu huippuluokkaa esim. xp:hen verrattuna, joten pienen odottelun jälkeen vuoden parin sisällä, kun tämänkin foorumin ongelmat saadaan ratkottua kaikki, niin sitten voi W- alkuiset toivottaa romukoppaan.

Ajatelkaapa esimerkiksi kun sairaaloissa, tutkimuslaitteita ohjaa pc:t joissa on pyllähtelevä winkkari.


Olen itse kokenut, ja olin iloinen, että kirurgisia toimenpiteitä eivät tee vielä robotit (Winkkari ohjatut). 

Onneksi vaaraa ei ollut kun, hammasröntgen laite ei saanut käynnistyskehoitetta kun Winkkari kaatui.

Voi niitä onnellisia joilla, on valvontakamerat ja vartiointilaitteet Winkkari pohjaisia, no eipä lopu asennusliikkeiltä huoltotyöt. 

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #18 : 17.01.07 - klo:13.44 »
Täällä on käytössä Live-cd:n alkuperäiset pakettikanavat, sen jälkeen kun ryssin sen toisen kovalevyn mounttauksen, kun kieli lipsahti toiselle poskelle ja asensin koko roskan uudelleen samalta live-Cd:ltä, enkä sen jälkeen ole tehnyt kanava muutoksia.

juyli

  • Vieras
Re: Päivitys muuttanut osan ohjelmista englanninkielisiksi.
« Vastaus #19 : 17.01.07 - klo:13.51 »
Kyllä kaikki päivitykset kannattaa asentaa sitä mukaa, kun niitä tulee.

Olen kuullut, mutta minkä tähden?

Tietoturvahan tuo syy on. Ubuntussakin on valittavissa, mitä päivityksiä koneelleen noutaa.
Hyvä vaihtoehto on valita vain tietoturvapäivitykset. Tuohan tapahtuu esim. editoimalla
apt-get:in sources.list:iä (/etc/apt/sources.list). Muut kuin tietoturvapäivitykset ovat
bugi-korjauksia (joihin käyttäjä ei välttämättä edes ole törmännyt) tai muuta ohjelman
kehittymistä (esim. lisäominaisuuksia ohjelmaan, joita käyttäjä ei ole edes kaivannut tms.)

Mutta vielä, niin en löydä oikeaa väkästä Päivitysten hallinnasta jolla voisi edes periaatteessa ohjata päivitykset päälle pois. Löytyy varmaan jostain setup-tiedostoista?

Palvelut löytyvät /etc/init.d hakemistosta tai ohjelmia käynnistetään cron:lla ajastettuna.
Itse noudan päivityksiä "manuaalisesti" apt-get:llä silloin kun se parhaiten sopii. Koska
koneet eivät ole millään tavalla kriittisiä tai ns. tuotantokäytössä, noudan kyllä kaikki
tarjollaolevat päivitykset hyvinkin säännöllisesti.