Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan ubuntulaisen raskaat askeleet -> yleistä apua  (Luettu 2036 kertaa)

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Ja kyllä, vaikka täältä löytyy näitä topikkeja jos kymmenkunta samalaista niin sitä ihan samaa vastausta ei kuitenkaan löydy. Ajattelin, että parempi vaan kirjoittaa kaikki ongelmat yhteen läjään, niitä kun nyt vielä riittää.

Eli siis omistan HP dv6158 -läppärin ja olen asentanut siihen ubuntun; pelkän ubuntun.

1. Äänet

Äänet eivät toimi koneessa vieläkään, vaikka olen noudattanut ubuntuguide.orgin ohjeita. Tästä ei enää setä keksi mitä muuta tekisi, eikä mikään ääni kuulu mistään. Kokeillut kuunnella esim. radiota rhythmbox-soittimen kautta.


2. WLAN

Ei merkittäviä ohjeita Wlanin asentamiseen ubuntuguide.orgissa [urlhttp://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Modems_.2F_Network](tämä?)[/url], en myöskään löytänyt foorumeilta how-to opasta? Verkokortista tiedän sen verran, että se on muistaakseni Broadcomin, vielä kun minulla oli XP MCE koneella.


3. Windowsin asentaminen + grub

Tarkoitus olisi, että olisi dualboot systeemi, jotta voisin esim. pelata. No, laitoin poltetun XP MCE:n (itsellä on kopiona pelkkä HP:n integroitu kökkö-xp), mutta jostain syystä dvd ei lataa vaan grubvalikko latautuu. (Kokeilin äsken; poltettu XP Pro CD latautuu, mutta XP MCE poltettu ei, lieneeko siinä sitten puuttuvia osia... =7 Kuitenkin XP MCE DVD toimi windowsin alla hyvin[kun se vielä oli]). Mutta XP Prota ei varmaan voi asentaa XP MCE:n cd-keyllä?

EI ubuntun voittanutta

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Re: Aloittelevan ubuntulaisen raskaat askeleet -> yleistä apua
« Vastaus #1 : 15.01.07 - klo:18.26 »
Ja olet laittanut koneen boottaan BIOSI;sta cd.ltä elikä ensimmäisenä boottijärjestyksessä CD tai DVD.  ??

 itse latasin tuolta koko multimediaosion.       http://www.getautomatix.com/

 Elikäs päivitin Drapperin Edgyyn ja totem lakkasi toimimasta ??  mutta kuitenkin joo siis koodekit oli OK, mutta
 jostain syystä tuo oli tarkka siitä, että
 myös ohjelmat (totem, mplayer jne) asennetaan tuon softan avulla niin
 rupes löytämään ja soittamaan ja toistamaan DVD:t, nettiradiot (myös
 Windows Mediaplayer-riippuvaiset) ym.

 Elikä asensin sieltä koko multimedia osion. Siis latasin koko multimedia osion ja sitten kaikki rupesi
 pelaamaan. Totem rupes pelittään DVD-levyille ja mplayer toimii
 firefoxin kanssa Mediaplayerin korvikkeena.     ::)

 PS; Minulla on koneella win2000 ja Ubuntu  käynnistyslataaja GRUB jonka ubuntu lataa itse oletuksena hd0 elikä mbr = boot osio. Niin ja kävit tuolla   
 kurkistelemassa.   

 http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=8.0             siellä howTO  ( löytyy muualtakin )

 PPS; itse olen aina ladannut windowsin ensin ja jättänyt linuxille riittävän suuren osion mihin sitten asentanut esim; ubuntun sitä asentaessä se huomaa kyllä toisen käyttöjärjetelmän ja kysyy asennetaanko GRUB josta koneen käynnistyessä voi valita kumpaa käyttää win vai linux.   Nuo sinun XP;t ei tuttuja mutta win2000 / XP PRO SP2 toimii ainakin.
Hmm herjaileeko mitään ????  Ja win osioina voi olla C:\ D:\ ym kiintolevyllä linux ei noita ymmärrä siellä hda,hdb jne.        ::)
« Viimeksi muokattu: 15.01.07 - klo:18.58 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Re: Aloittelevan ubuntulaisen raskaat askeleet -> yleistä apua
« Vastaus #2 : 16.01.07 - klo:20.59 »
Lainaus
Lainaus
Ja olet laittanut koneen boottaan BIOSI;sta cd.ltä elikä ensimmäisenä boottijärjestyksessä CD tai DVD.  ??

Kyllä, asema on ikäänkuin hybridi.

Lainaus
itse latasin tuolta koko multimediaosion.       http://www.getautomatix.com/

Hienoa että tällainen "helppo" ohjelma löytyi, sain nyt esim. Swiftfoxin ja siihen sopivat kodekit esim. youtubeen.

Muttamutta vieläkään en ole saanut ääniä toimimaan, enkä wlania (tähän tarvitaan windows, jotta saan ajurit, jos olen oikein ymmärtänyt). Nyt lataan DC++:sta toista XP MCE DVD:tä, tällä kertaa oikein mainostetaan bootable, joten toivon mukaan pääsee sitten asentamaan sen.


EI ubuntun voittanutta

erggi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Re: Aloittelevan ubuntulaisen raskaat askeleet -> yleistä apua
« Vastaus #3 : 16.01.07 - klo:22.23 »
Lainaus
Muttamutta vieläkään en ole saanut ääniä toimimaan, enkä wlania (tähän tarvitaan windows, jotta saan ajurit, jos olen oikein ymmärtänyt). Nyt lataan DC++:sta toista XP MCE DVD:tä, tällä kertaa oikein mainostetaan bootable, joten toivon mukaan pääsee sitten asentamaan sen.

Morjes!

Wlan kortin saattaa saada toimimaan windows AJUREILLA linuxissa. Ndiswrapper nimisen ohjelman avulla sain oman wlan korttini toimimaan ko. tavalla moitteettomasti. Asennus edellytti komentoriviin kirjoittelua, mutta hyvän ohjeen kanssa sen voi kokemattomampikin saada toimimaan.

Vielä kertauksen vuoksi: et tarvitse koko windowsia vaan wlan kortin valmistajan ajurit, jotka on tehty windowsille.

Äänistä sen verran, että jos mixeristä on varmasti kokeiltu kaikki kanavat vääntää auki ja ääntä ei kuulu (esim sisäänkirjautumisen yhteydessä) on vika ajurissa. Jos jotain kuuluu mutta kaikki ei kuulu niin vika on kodeekeissa.

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Aloittelevan ubuntulaisen raskaat askeleet -> yleistä apua
« Vastaus #4 : 19.01.07 - klo:22.42 »
Jeps, vein koneen yhdelle vähän paremmin tietävälle henkilölle, joka yritti saada ääniä futaamaan, eipä onnistunut häneltäkään, joten asentin ubuntuun Edgyn sijasta Dapperin. Nyt toimii ainakin äänet suoraan, joten yksi paha voitettu. Feistya odotellessa.

Edelleen olen jumahtanut WLANin kanssa. Asensin NDISWrapperin Automatixilla ja tsekkasin ohjeet täältä. Tällä hetkellä olen siinä vaiheessa, että olen saanut tuon ajurin laitettua koneelle, tosin en saanut laitettua tuota acx osiota, siinä tuli virheitä, että sellaista ei ole. Ubuntu tunnistaa kuitenkin ajurin kun kirjoitan iwconfig, mutta edelleenkään langaton ei toimi.

Toinen kummallinen puoli on, että joudun verkkoasetuksissa joka kerta laittamaan manuaalisesti yhteyden kuntoon, jos laitan piuhalla kiinni. Varmasti jossain on taas väärä kirjain jossain paikassa, mutta eihän tällänen windowspeikko uskalla muuttaa mitään conffeja ilman apua.
EI ubuntun voittanutta