Kirjoittaja Aihe: USB muisti jutut sekaisin.  (Luettu 10188 kertaa)

JPK1990

  • Vieras
USB muisti jutut sekaisin.
« : 08.11.05 - klo:15.33 »
Eräänä päivänä kaverini tuli käymään uuden creative kiintolevy soittimensa kanssa, mutta huomasimme että sisältö oli kryptattu eli laitteelle pystyi kirjoittamaan vain windows ohjelma.

Mutta tuo asia ei haitannut minua pätkääkään vaan se että usb jutut olivat menneet sekaisin nykyään edes kaverini muvolle ei voi edes rootina tallentaa uusia kansioita tai vaihtaa oikeuksia.

Sen lisäksi aikoja sitten irroitettu usb taltio näkyy edelleen kansiossa computer:/// nimellä usb0.
ja sen liitäntäpiste on nykyään media/usbdisk.

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #1 : 08.11.05 - klo:15.33 »
paitsi että poistin kansion /media/usbdisk

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #2 : 08.11.05 - klo:19.18 »
tyhjensin rootin roskiksen niin se usb0 hävisi toivotaan että niin kävi ongelmallekin

TuxIQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #3 : 09.11.05 - klo:09.16 »
Vaikuttaako se siihen ettei pysty kirjoittamaan USB muistille jos se on liitetty tohon media/usbdisk kohtaan. En saa muutettua luku/kirjoitus oikeuksia USB muistille.
Ei ole ensimmäinen kerta kun kyselen tyhmiä.

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #4 : 09.11.05 - klo:20.13 »
en kyllä minäkään mutta kun se kaveri ei ole käynyt niin en tiedä toimiiko kirjotus sille normaalisti vai vieläkö on häiriöitä

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #5 : 09.11.05 - klo:22.42 »
Vaikuttaako se siihen ettei pysty kirjoittamaan USB muistille jos se on liitetty tohon media/usbdisk kohtaan. En saa muutettua luku/kirjoitus oikeuksia USB muistille.

Mulla on tollanen Creativen MP3 soitin ja muistaakseni sekin mounttaantuu /media/usbdisk kansioon ja luku ja kirjoitus toimii hyvin.
Eli avaan vaan ihan normaali käyttäjänä soittimen työpöydän kuvakkeesta ja heittelen tavaraa sinne sisään (siis nautiluksella).

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #6 : 09.11.05 - klo:23.31 »
hmm.... näköjään minullakin on nyt tämä ongelma :(
pitänee perehtyä siihen joku päivä.

Vaikuttaako se siihen ettei pysty kirjoittamaan USB muistille jos se on liitetty tohon media/usbdisk kohtaan.

ei.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #7 : 10.11.05 - klo:16.23 »
hoaryn aikanna mulla ei ollut tätä ongelmaa toisaalta haman usb 7 in 1 muistikortin lukija toimii hyvin.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #8 : 10.11.05 - klo:22.36 »
Oisko tämä taas jotain Breezyn juttuja että se muuttaa dev:n oikeuksia? Kun mulla on ongelma tulostimen kanssa jonka sain kikkailulla Hoaryssä toimimaan mutta nyt ei se enää Breezyllä anna enää oikeita oikeuksia /dev/lp0 tiedostolle.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #9 : 10.11.05 - klo:23.10 »
Oisko tämä taas jotain Breezyn juttuja että se muuttaa dev:n oikeuksia?

ehkä.

minä ehdin tuossa sen verran testailla, että pakotin udevin luomaan minun muistikortilleni device-noden /dev/memorystick ja antamaan sille oikeudet 660 sellaisella ryhmällä johon minä itse kuulun. laitoin sitten vielä tuolle nodelle fstabiin merkinnän ja siinä mounttausoptioiksi mm. rw ja user. usb-muisti mountattiin edelleen automaattisesti, mutta minulla ei ollut vieläkään kirjoitusoikeuksia sille.

jonkin ajan kuluttua kokeilin uudelleen ja kirjoittaminen onnistui. otin oman merkinnät pois ja pistin udevin antamaan siirrettäville muisteille oikeudet 660 ja kokeilin uudelleen -> kirjoittaminen onnistui. otin muutokset edelleen pois, jolloin siirrettäville muisteille/kiintolevyille annetaan oikeudet 640 -> kirjoittamine onnistui edelleen. eikä minulla ole vieläkään mitään käsitystä miksi kirjoittaminen ei aiemmin onnistunut :(

saa nähdä miten käy bootin jälkeen. pitänee ihmetellä taas huomenna/viikonloppuna.

[edit]
boottasin sittenkin heti, kun halusin testata saanko 3d-kiihdytyksenkin pelaamaan (ja yhden muun sovelluksen). kaikki toimivat, vaikka kaikki on samoin kuin aikaisemmin. kummallista.
« Viimeksi muokattu: 10.11.05 - klo:23.49 kirjoittanut janne »
Janne

TuxIQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #10 : 14.11.05 - klo:16.57 »



minä ehdin tuossa sen verran testailla, että pakotin udevin luomaan minun muistikortilleni device-noden /dev/memorystick ja antamaan sille oikeudet 660 sellaisella ryhmällä johon minä itse kuulun. laitoin sitten vielä tuolle nodelle fstabiin merkinnän ja siinä mounttausoptioiksi mm. rw ja user. usb-muisti mountattiin edelleen automaattisesti, mutta minulla ei ollut vieläkään kirjoitusoikeuksia sille.

Miten toi toimii käytännössä kun olen vielä aika aloittelia. Jos on jotain Webbi sivua missä olisi asiasta enemmän olisin oikein kiitollinen.
Ei ole ensimmäinen kerta kun kyselen tyhmiä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #11 : 14.11.05 - klo:19.58 »
Lainaus
minä ehdin tuossa sen verran testailla, että pakotin udevin luomaan minun muistikortilleni device-noden /dev/memorystick ja antamaan sille oikeudet 660 sellaisella ryhmällä johon minä itse kuulun. laitoin sitten vielä tuolle nodelle fstabiin merkinnän ja siinä mounttausoptioiksi mm. rw ja user. usb-muisti mountattiin edelleen automaattisesti, mutta minulla ei ollut vieläkään kirjoitusoikeuksia sille.

Miten toi toimii käytännössä kun olen vielä aika aloittelia. Jos on jotain Webbi sivua missä olisi asiasta enemmän olisin oikein kiitollinen.

hmmm... siis yleensähän tuolla ei tarvitse päätään vaivata (erikoistapauksia kyllä on, joissa omat säännöt ovat tosi käteviä) sillä distron tekijät huolehtivat noista. vaikka nuo udevin säännöt ovat aika näppärä tapa muokata ympäristöään, saattaa niiden kirjoittaminen vaikutta, varsinkin aloittelijasta, hieman sotkuiselta.

ehkä tuossa olisi aihe uuteen HOWTO-ohjeeseen jos hommasta kirjoittelisi joskus ehtiessään pelkistetyn version. äkkisellä nettihaulla ainakin seuraava ohje näytti ihan lupaavalta:
http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html
Janne

TuxIQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #12 : 15.11.05 - klo:11.33 »
Kiitos linkistä ja toivottavsti siitä on hyötyä kamalan paljon vaivaa pitää nähdä että saa yhden USB-muistin toimimaan. No ei auta muuta kun alkaa virittelemään.
Ei ole ensimmäinen kerta kun kyselen tyhmiä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #13 : 15.11.05 - klo:11.44 »
Kiitos linkistä ja toivottavsti siitä on hyötyä kamalan paljon vaivaa pitää nähdä että saa yhden USB-muistin toimimaan. No ei auta muuta kun alkaa virittelemään.

niin siis ei tuo auttaanut minulla itse siihen ongelmaan. kun hommasitten lopulta alkoi pelaamaan, palasin takaisin lähtötilanteeseen ja homma pelasi silti. en osaa yhtään arvella msitä tuossa oli kyse.
Janne

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #14 : 16.11.05 - klo:20.18 »
Mites noiden käyttöoikeuksien muuttaminen oikeestaan tapahtuu(rautalangasta väännettynä)?

Tällä hetkellä oikeudet ovat 700 ja Thunderbird ei pysty sitä käyttämään. ???

Kirjoitinkin ongelmastani jo tuonne http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=643.20

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #15 : 17.11.05 - klo:20.02 »
esim ajamalla sudona nautilusta
Koodia: [Valitse]
sudo nautilussitten vaan säädät oikeudet kuntoon!

JPK1990

  • Vieras
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #16 : 18.11.05 - klo:14.56 »
Rupes toimii ihan yllättäin varmaan koska poistin media kansiosta kaikki usb hommelit ja kannattaa muuten poistaa roskapönttö jonka se tekee sinne muistiin.

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #17 : 18.11.05 - klo:17.31 »
Lainaus
sitten vaan säädät oikeudet kuntoon!
Kuulostaa helpolta. Mutta miten se oikeesti tapahtuu?
Oikeudet on 700 ja pysyy vaikka kuinka olen niitä yrittänyt muuttaa.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #18 : 18.11.05 - klo:17.59 »
Lainaus
sitten vaan säädät oikeudet kuntoon!
Kuulostaa helpolta. Mutta miten se oikeesti tapahtuu?
Oikeudet on 700 ja pysyy vaikka kuinka olen niitä yrittänyt muuttaa.

Koitappa päätteessä sudo chmod -R 777 /media/usbdisk/* olettaen että se mounttaa tuon /media/usbdisk/ kansioon.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: USB muisti jutut sekaisin.
« Vastaus #19 : 18.11.05 - klo:19.09 »
Olen tässä lueskellut aina välillä tätä ketjua ja koska en ole keksinyt mitään järkevää ehdotusta olen vain jäänyt seuraamaan tilannetta. Nyt tuli kuitenkin pari juttua mieleen mitä voisi kokeilla.

Koitappa päätteessä sudo chmod -R 777 /media/usbdisk/* olettaen että se mounttaa tuon /media/usbdisk/ kansioon.
Ensinnäkin tämä. Mitä osiotyyppiä käytätte USB-muistilla? Jos USB-muistia tarvitsee lukea/kirjoittaa vain Linuxilla suosiltevin olisi varmaankin ext3 ja jos myös Wintoosalla pitää pystyä lukemaan niin FAT32.

Milestä FAT32:n ei tue noita Linuxin oikeus määrittelyjä joten tuollalailla ei oikeuksia voi asettaa.


Toinen juttu minkälaisella komennolla mounttaatte USB-tikun? Vai annatteko GNOME:n tehdä sen teidän puolestanne?
Voiko tuota GNOME:n automaattisen mounttauksen asetuksia määrittää jostakin?

USB-muistin mounttausta voisi kokeilla tällaisella komennolla:
mount -t vfat -o user,umask=000 /dev/sda1 /mnt/usb
Tärkeimpiä tuossa ovat nuo user ja umask=000, jolloin peruskäyttäjälläkin pitäisi olla aika hyvät oikeudet tuohon mediaan.