Kirjoittaja Aihe: Nokia N800 / N810  (Luettu 179083 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #280 : 02.07.08 - klo:14.05 »
minun valintani on ollut kopioida flasher hakupolun varrelle (esim /usr/local/sbin), jolloin se toimii kätevästi mistä tahansa hakemistosta
Miksei /usr/local/bin/? Minä ainakin olen käyttänyt sitä...

saat sinä sen sinnekin laittaa, jos niin haluta. tuo nyt oli vain esimerkki sijoituspaikasta. minä laittaisin sen tuonne, koska flasheria ajetaan (tai on ainakin aikaisemmin ajettu) rootin oikeuksin ja etupäässä rootin oikeuksin ajettavaksi tarkoitetut binäärit löytyvät yleensä erinäisistä sbin-hakemistoista bin-hakemistojen sijaan.

esim. fhs sanoo jotta:
Lainaus
Utilities used for system administration (and other root-only commands) are stored in /sbin, /usr/sbin, and /usr/local/sbin.
Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #281 : 02.07.08 - klo:14.43 »
minun valintani on ollut kopioida flasher hakupolun varrelle (esim /usr/local/sbin), jolloin se toimii kätevästi mistä tahansa hakemistosta
Miksei /usr/local/bin/? Minä ainakin olen käyttänyt sitä...

Koska flasherin ajo ilman udev-rukkauksia vaatiaa root oikeudet ?


jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #282 : 02.07.08 - klo:17.39 »
Tosin molempien nimien perästä piti ottaa tietty pilkut pois, joiden huomaaminen vei multa kaaaauan ja flashille kyllä muistin antaa suoritusoikeuden - asia, mikä yllättävän usein puuttuu monista softista ...esim Skypestä muistaakseni.

Koetappa ens kerralla käyttää tabi-täydennystä, jolloin perään tulevat pilkkumerkitkin tulee mukaan helposti.
Eli siltä varalta että et tiedä mikä on tabitäydennys, tarkoittaa se sitä, että kirjoitat tiedoston nimen alusta osan siinä hakemistossa missä tiedosto on ja painat tabulator-näppäintä näppäimistöstä, jollloin automaattisesti voit täydentää nimen oikeaksi.

taisin käyttää väärää nimitystä kertomastasi tabi-täydennyksestä, kun tuolla aiemmin kerroin ettei tabun jälkeen tarvinnut kirjoittaa kuin kaksi parametria ja niistäkin sain toisen kiusakseni kirjoitettua väärin... -f:n sijaan tökkäsin -u:n ja sekös teki hommasta toimimattoman, niinkuin kirjoitin. Mutt kiitos kuitenkin, vaikka tabia (tabulaattoria) oonkin käyttänyt 'ikimuistoisesti'

Siis toimiiko moinen komento niillä pilkuilla myös, niinkuin kirjoitat?
Siis flasher-3.0, RX...xxx, En ois uskonut tollasen komennon olemassa oloon... mulla se kun herjas, ett command not found...
Mutt jos toimii, niin vanhaks piti munkin elää ennenku tollasen pilikullisen komennon kuulen toimivan

« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:19.20 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #283 : 02.07.08 - klo:17.51 »
Linukasta siis asentelen ja asennus on lähteny käyntiin sen verran, ett as.ohjelma on purkanu pakettinsa, mutt nyt se herjaa ett usb-laitetta ei löydy.

minä en ole koskaan edes yrittänyt mitään erityistä päivitystilaa vaikka sellaisesta olen joskus lukenutkin. kokeile tehdä homma kuten minä sen teen:

-  irroita laite verkkovirrasta
- sammuta se
- kiinnitä se tietokoneeseen usb-kaapelilla
- käynnistä flasher oikeilla parametreilla
- odota kunnes se jää odottamaan usb-laitetta
- kytke laturi laitteeseen
- odota
- boottaa

Nyt on akkukin jo taas latauksessa, enkä tiedä aiheuttaako se, ettei firmwaren 'päivitystilaan' - jos sellainen on - pääse?

laite ei sammu kokonaan jos se on latauksessa.

Nokia - Kunnon linux-ohjelmisto päivityksiin!!!

tuolla samalla linux-softalla niitä laitteita nokian sisälläkin flashaillaan.


Joo tiedän, ett linuxissa voi kernelin ja käyttiksen (?) päivittää vaikka ne on käytössä ja päivitys tulee voimaan seuraavan bootin jälkeen. Mutt sen vanhemman version (N800) ohjeissa mainittiin, ett samalla kun kytketään virta koneeseen niin painetaan myös home-painiketta - molempia aikas pitkään, jolloin se laite ei käynnistänyt kj:ää mutt yhdisti sen usb:lla tietokoneeseen. Päivityksen jälkeen kone käynnistyi automatic itekseen.

Sitä tilaa hain nytkin ja kyll se tietty löyty. Vasemman reunan kahdesta nappulasta/painikkeesta muistaakseni ylenpi yht'aikaa virtakytkimen (pitkään/~5-10 sek) painamisen kanssa sai koneen käynnistymään haluamallani tavalla.

Tää on ehken jotain vanhaa hapatusta menneiltä ajoilta, jotka seuraa rasitteena vain meitä, jotka ollaan niiden kanssa eletty. Teitä nuorempia, jotka ette oo sellasesta koskaan kuulletkaan, niin sehän korkeintaa ihmetyttää... tai saa karvat nousemaan pystyyn, vastutusasentoon ;)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #284 : 02.07.08 - klo:18.50 »
Joo tiedän, ett linuxissa voi kernelin ja käyttiksen (?) päivittää vaikka ne on käytössä ja päivitys tulee voimaan seuraavan bootin jälkeen. Mutt sen vanhemman version (N800) ohjeissa mainittiin, ett samalla kun kytketään virta koneeseen niin painetaan myös home-painiketta - molempia aikas pitkään, jolloin se laite ei käynnistänyt kj:ää mutt yhdisti sen usb:lla tietokoneeseen. Päivityksen jälkeen kone käynnistyi automatic itekseen.

juu, tuo taitaa edelleen olla virallinen ohje, mutta tuo minun esittämäni tapa on minun mielestäni paljon helpompi. laitteen käynnistäminen uudelleen onnistuu muistaakseni antamalla flasherille joku parametri jota en nyt suoralta kädeltä muista enkä jaksa tarkistaakaan.

Sitä tilaa hain nytkin ja kyll se tietty löyty. Vasemman reunan kahdesta nappulasta/painikkeesta muistaakseni ylenpi yht'aikaa virtakytkimen (pitkään/~5-10 sek) painamisen kanssa sai koneen käynnistymään haluamallani tavalla.

saa sitä tietysti käyttää jos välttämättä haluaa.

noin minä olen kuitenkin hallussa olleet laitteeni päivittänyt aina 770:sta alkaen ja hyvin ovat toimineet.
Janne

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #285 : 03.07.08 - klo:20.19 »
Kartat on päivittyneet myös käyttiksen/firmwaren myötä.
Nyt niissä näkyy myös otto-matit, joita vieraalla paikkakunnalla on joskus vaikee löytää, varsinkin kun ovat selvästi harventaneet niitäkin kojeita.
Mitä kaikkea muuta mukavaa on tullut, en pienen kurkistuksen vuoksi tiedä, kun sen opastusohjelman uudelleen-aktivointikin tuotti oman tuskansa, joko yhteys-ongelmien vuoksi tai sitt siksi kun ko aktivointi oli jo olemassa.
Mutt kun ne Navicorella poistivat/nollasivat sen aiemman aktivoinnin, niin johan napsahti uus heti voimaan.

Hyvältä näyttää :)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #286 : 03.07.08 - klo:22.16 »
Siis toimiiko moinen komento niillä pilkuilla myös, niinkuin kirjoitat?
Siis flasher-3.0, RX...xxx, En ois uskonut tollasen komennon olemassa oloon... mulla se kun herjas, ett command not found... 

Ah, niin siis ei toini jos pistää flash-3.0, (siis pilkun sen komennon jälkeen). Käsitin jotenkin että tarkoitit että sen tiedoston RX(mikäliekkään) perässä oli pilkku joka jäi puuttumaan. Pahoittelen erehdystäni.

Mutt jos toimii, niin vanhaks piti munkin elää ennenku tollasen pilikullisen komennon kuulen toimivan

Joo ei se, käsitin vain väärin :) Sorry.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #287 : 04.07.08 - klo:18.45 »

4. päivä menossa, yhteenveto retken jälkeen...

Flikcr / People / asmo.koskinen

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #288 : 04.07.08 - klo:21.20 »
mahtava saavutus sillä maastokartalla selvitä jostain Kiasmalle ja vielä tietä pitkin ulos Helsingistä Naantaliin ja Ryttylään (Rymättylää) jne... Saitko Salonojan puheohjauksenkin toimimaan: "käänny seuraavasta oikealle" ja "kiertoliittymän ekasta liittymästä ulos, tästä ulos"...? Siinä maastokarttakuvassa, jonka kerroit H:kistä olevan kun ei montaa rakennusta näkynyt, saatika katuja... ;) vai käytitkö oikein tiekarttaa?
« Viimeksi muokattu: 04.07.08 - klo:21.25 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #289 : 05.07.08 - klo:14.16 »
Tää N810 on onneks paljon muutakin kuin gps.
Tässä on jopa piirrosohjelmakin monen muun mukavan ja hyödyllisen lisäks.
Sitä voi ihan oikeaan työhönkin käyttää vaikkas muistiinpanoja tehdessään. Sellainenkin sovellus kun näkyy löytyvän...
Näin täältä Turun torikahvilasta 
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo:11.30 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #290 : 08.07.08 - klo:16.37 »
4. päivä menossa, yhteenveto retken jälkeen...

Minimaalinen kuvaus reissusta:

http://www.arkki.info/?p=43

Ruutukaappaukset Maemo Mapperista ja samanaikainen kuva Gps-Cameralla.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #291 : 08.07.08 - klo:21.32 »
Kamerahan vaikuttaa ihan kelvolliselta pc:llä katseltaviin matkamuisto-otoksiin.
Soiva kivi kuullosti jännältä - tosin ei hiukkaakaan kivimäiseltä ääneltä. Paremminkin vanhoilta peltisiltä 'silakkapurkeilta', mutt enpäs tunne paikkaa enkä kiveä ;)

Toiseksi kun en ole samoilija, saatika vaeltaja, enkä polkupyörän satulan kanssa suostu takapuoltani kipeyttämään, niin ihmettelen sun karttavalintaasi. Ajoit kuitenkin pääasiassa teitä tai peräti katuja pitkin ja jouduit seuraamaan noin hirvittävän väristä karttaako? Eiks siitä tullu jo migreeni tai liki skistofreeninen kohtaus? Ainakin mua olis alkanu yököttään vähintään.
Maastossa itsensä paikantamista (löytämistä) se saattoi auttaa, vai onko siinä ko toiminto? eli sijainnin näyttö.

Painotan vielä, että tää ei ole moite, vaan selkeä ihmettely mukavuudenhaluiselta asfaltti'luonnostelijalta' ;)

Ja hienoa, että jaksat silti esittää varmasti monia muitaKIN kiinnostavia juttujasi tuosta Nokian vimpaimesta ja monista siihen saatavista ohjelmista. Kiitos Asmo!
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #292 : 08.07.08 - klo:21.52 »
Ajoit kuitenkin pääasiassa teitä tai peräti katuja pitkin ja jouduit seuraamaan noin hirvittävän väristä karttaako? Eiks siitä tullu jo migreeni tai liki skistofreeninen kohtaus? Ainakin mua olis alkanu yököttään vähintään.  Maastossa itsensä paikantamista (löytämistä) se saattoi auttaa, vai onko siinä ko toiminto? eli sijainnin näyttö.

Nuo ovat todellakin maastokarttoja - tarkoitettu kävelyyn, suunnistukseen. Maemo Mapperissa on valikossa Siirry Gps-sijaintiin, mikä on todellakin varsin hyvä ominaisuus, kun eksyy  ;D

En minä N800 muuten pitänyt esillä, kuin vain kuvia ottaakseni. Saaristossa kun ei oikein pääse eksymään  ;D ;D

Minusta Nokia teki aikamoisen PR-tempun, kun se osti Karttakeskukselta nuo kartat - kannattaa asua Suomessa.  ;D ;D ;D

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #293 : 08.07.08 - klo:23.07 »
Nuo ovat todellakin maastokarttoja - tarkoitettu kävelyyn, suunnistukseen.

Pyöräily maastossa on myös mukavaa - ellei jopa mukavinta mitä voi pyöräilyhousut jalassa tehdä :)

Aiheeseen littymätön kuva viime kesän reissulta:

« Viimeksi muokattu: 08.07.08 - klo:23.16 kirjoittanut juminy »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #294 : 08.07.08 - klo:23.13 »
Kyllä vähän kateeksi käy että N8x0:n saa noin komiat kartat.. Saa nähdä mitä Freerunneriin loppujenlopuksi saa rakenneltua, openstreetmap ei vielä oikein samoiluun kelpaa..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #295 : 08.07.08 - klo:23.20 »
Kyllä vähän kateeksi käy että N8x0:n saa noin komiat kartat.. Saa nähdä mitä Freerunneriin loppujenlopuksi saa rakenneltua, openstreetmap ei vielä oikein samoiluun kelpaa..

Jos valmiiksi ajokelpoiseksi todetut reitit kelpaavat, niin oiskohan tosta alkuun jotain iloa: http://www.saunalahti.fi/~tapihut/REITIT/reitit.html

Mut kyl se on paperikartta (vaikka laminoitukin :) ) kun on samoojan kaveri.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #296 : 09.07.08 - klo:08.02 »
Jos valmiiksi ajokelpoiseksi todetut reitit kelpaavat, niin oiskohan tosta alkuun jotain iloa: http://www.saunalahti.fi/~tapihut/REITIT/reitit.html

Oho, kiitos! Varsin näppärää!

Mut kyl se on paperikartta (vaikka laminoitukin :) ) kun on samoojan kaveri.

Tottahan tuo on tietysti, ei erämaassa riitä sähköä gpsn pyörittelyyn ja paperikartasta saa paremmin kokonaiskuvaa jne jne.. Just ostin mökin ympäristövesistön vesistökartan :)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #297 : 31.07.08 - klo:13.18 »
Onko kukaan kokeillut Debian installeria?

http://trac.tspre.org/projects/nit-debian

Itse asensin debianin, ja se on upea. Ainoa ongelma on, että xfce4-session ei käynnity automaattisesti.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #298 : 31.07.08 - klo:14.57 »
Onko kukaan kokeillut Debian installeria?

Tämä on jo paljon selkokielisempi kuin lisenssien tavanomaiset asianajajajargonit [Voikkokaan ei huomauttanut tästä uudissanasta  ;D]

"There is -no- warranty. This may blow up your MMC, steal your wife or cause doomsday to come around."

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 31.07.08 - klo:15.00 kirjoittanut Asmo Koskinen »

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #299 : 31.07.08 - klo:16.22 »
Jep, jopa minä ymmärsin mitä ne ajaa takaa...
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle