Kirjoittaja Aihe: Nokia N800 / N810  (Luettu 179673 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #160 : 01.01.08 - klo:14.58 »
Canola2 asensi maemo- ja maemo extras-lähteet.

juu, sen se saattaa varsin hyvin tehdä, vaikka sen ei kuuluisikaan. erittäin huono veto canolan asennuksessa.
Janne

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #161 : 01.01.08 - klo:15.52 »
erittäin huono veto canolan asennuksessa.

Siis miten Canola2 kuuluisi asentua?
Yksi ainoa iso deb-paketti?
Vai pitääkö Nokian hyväksyä Canola2 omiin pakettivarastoihinsa?
Olen hieman ymmälläni.

http://openbossa.indt.org.br/canola/install.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #162 : 01.01.08 - klo:15.56 »
Olen hieman ymmälläni.

Pidginkin haluaa, että asennetaan maemo Extras, onko tämäkin väärin?

Catalogue name:   maemo Extras
Web address:    http://repository.maemo.org/extras/
Distribution:    chinook
Components:    free non-free

http://pidgin.garage.maemo.org/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #163 : 01.01.08 - klo:16.09 »
Siis miten Canola2 kuuluisi asentua?
Yksi ainoa iso deb-paketti?
Vai pitääkö Nokian hyväksyä Canola2 omiin pakettivarastoihinsa?
Olen hieman ymmälläni.

jos canolalla on jotain riippuvuuksia, pitäisi sen riippuvuuksien täyttämiseksi joko a) tarjota riippuvuudet omassa repositoryssään tai b) osoittaa johonkin riippuvuudet sisältävään repositoryyn joka ei ole SDK repository.

se, että SDK-repoissa sattuu olemaan paketti jota canola voi käyttää hyödykseen ja jonka kanssa canola toimii ei suinkaan tarkoita, että kaikki paketit SDK-repoissa olisivat sellaisenaan käyttökelpoisia laitteella. asettamalla SDK-repon laitteelle se kuitenkin samalla saattaa kaikki SDK-repon paketit laitteen paketinhallinnan saataville ja näyttää korkeammalla versionumerolla merkityt paketit päivityksinä (joita ne eivät siis ole).

extras ei ole SDK-repository.

tilanne on tällä hetkellä hieman sekava ja sitä mitä ilmeisemmin pyritään selventämään.
Janne

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #164 : 01.01.08 - klo:17.06 »
asensin uudelleen linux-ohjeiden mukaan ja Skype ei suostu asentumaan vieläkään.
Herjaa samojen libien puutteesta:
puuttuu libhildonfm2 (>=1:1.9.49) ja libhildonmime0 (>=1.10.1)

Oonko mä ainoa, jolla tökkii?
vai onks meitä vaan kaks yrittäjää, joista toinen onnistuu ja toinen ei?

tai olisko jollain tietoa, mistä libit saa?
Minä kun en niitä Nokialta/Maemosta löydä
« Viimeksi muokattu: 01.01.08 - klo:17.07 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #165 : 01.01.08 - klo:17.18 »
asensin uudelleen linux-ohjeiden mukaan ja Skype ei suostu asentumaan vieläkään.

Asensin tänään ensin OS2008:n.

asmok@ubuntu:~/N800$ sudo ./flasher-3.0 -F RX-34_2008SE_2.2007.50-2_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin -f -R

Nokia-N800-50-2:~# uname -a
Linux Nokia-N800-50-2 2.6.21-omap1 #2 Fri Dec 7 11:17:13 EET 2007 armv6l unknown
Nokia-N800-50-2:~#

Skype asentui siihen perään, vasta sitten asensin Canola2:n (ja maemo ja meamo extras). Skype ei vaadi Nokian virallisten pakettivarastojen lisäksi mitään muuta. Versio näyttää olevan uudempi kuin Skypen sivulla tarjottava.

Skype -  1.7.62.49.1.
Nokia - 1.7.62.51.1.



Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 01.01.08 - klo:17.23 kirjoittanut Asmo Koskinen »

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #166 : 01.01.08 - klo:18.39 »
HUHU, huh! Kyll 'meinas' käydä vaikeeks tääKIN asennus!!!

Skype ei asentunut, koska olin onnistunut asentamaan jo kahdesti sen beta-version finalin sijasta. Syystä, jota tiedä en.
No nyt kuitenkin taas kerran KOLMAS kerta toden sanoi ja asennus - siis sekä =S2008 että Skype meni OK, mutt ei kyll ihan helpolla - siis mulle helpolla tavalla...

En tiedä, vaikka se OS2008:n imurointi kuuluiskin mennä juuri niinkuin mulla meni eli sai nimekseen Nokia_N800.php
ja ohjeessa sekä Nokian että Asmon käsketään komentamaan asennusta vallan muulla nimellä eli sillä Nokian imurointisivulla näkyvällä pi... eikun kovin pitkällä nimellä... ja eihän se asennus sillä tietty onnistunut.

En tiiä, olinko edellisen imuroinnin jälkeen vaihtanut sen beta-tiedoston nimen pitkäksi, koska se tuppas asentuun tän finalin sijaan, vai miksi.

Mutt nyt, kun vaihdoin ton .php -nimen pitkäks (oikeaksi) nimeksi, niin asennus oli ihan normaali ja Skype asentui nätisti päälle.

No ikuisen tumpelon on aina välillä koettava tällaistakin, jotta tuntee 'onnistuneensa' ja iloita tekemästään  ::)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

pumo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #167 : 03.01.08 - klo:23.11 »
siitä asti kun noi maemo extrat hajos ni otin ne pois päältä ja olen käyttäny noita "Temp fix for broken*" (loppu päässä) ja hyvin on toiminu.
http://gronmayer.com/it/index.php?lang=en&system=maemo4

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #168 : 04.02.08 - klo:17.27 »
Asensin tänään ensin OS2008:n.

Poppi soi... Canola2 ja Vagalume ovat päivittyneet.

http://www.arkki.info/howto/N8002/Vagalume.png

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #169 : 04.02.08 - klo:17.27 »

Poppi soi... Canola2 ja Vagalume ovat päivittyneet.



Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #170 : 21.02.08 - klo:15.22 »

http://youtube.com/watch?v=Fglg-MptslA

Wau!

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #171 : 26.02.08 - klo:00.04 »

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #172 : 05.03.08 - klo:12.40 »
Piti tulla itsekin tänne hehkuttamaan tuota Os2008 kun sain sen vihdoin n800lle asennettua. Olin ajatellut, ettei se voi hirveästi käytettävyyteen vaikuttaa, mutta olin väärässä. Selain toimii paremmin kuin 2007:ssa (vaikka olin sinnekin laittanut tuon mozilla-enginen käyttöön). Valikot ovat selkempiä ja sutjakampia. Tähän mennessä kokeiltuna ainoastaan näytöllä olevan näppäimistön pienempi koko vaivaa (en ole vielä opettanut käsialaa uusiksi).

Seuraavaksi pitääkin lähteä testailemaan tuota usb-OTG-ominaisuutta, kun kävin eilen hakemassa clas ohlsonilta usb-naaras-naaras-adapterin.

muoks: Pikaisella kokeilulla n800:n käytettävyys nousi seuraavalle tasolle, kun muistitikkuja pääsee lukemaan. Vielä kun gnumericsistä saadaan versio tälle 2008:lle.
« Viimeksi muokattu: 05.03.08 - klo:13.22 kirjoittanut Pellervo Kässi »

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #173 : 08.03.08 - klo:21.25 »
Huh heijakkaa. Vihdoin ja viimein sain itsellenikin moisen vekottimen, ja tuntuma on että penteleen hyvä vekotin. Versio oli OS2007, mutta tuli päivitettyä se uudemmaksi, OS2008:ksi. OS2008:n jälkeen jopa YouTuben videot alkoivat skulaamaan inhimillisellä tasolla, ainoa että akkua imaisee kiitettävästi moiset.

Hieno vehje. Saakohan udella, mitä eri ohjelmia olette innostuneet itsellenne asentamaan, mitä suosittelette?

Osaisitteko sanoa, onko mitään fiksua shelliä millä voisin käyttää irssiä fiksusti? Oletuksena OS2008:ssa tulevassa shellissä on vähän nihkeästi alt + numero -nappien käyttö, kuin myös ctrl + kirjain -nappien?

Winkkejä otetaan vastaan :)

Toisekseen, saako mitään fiksua mesetysohjelmaa tuohon muuta kuin Pidginin? Mitä itse käytätte?

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Nokia N800
« Vastaus #174 : 09.03.08 - klo:22.14 »
Hieno vehje. Saakohan udella, mitä eri ohjelmia olette innostuneet itsellenne asentamaan, mitä suosittelette?

canola?

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #175 : 09.03.08 - klo:22.53 »
Jeesh, Canola on tullut asennettua jo.

Nyt tällä hetkellä olen asentanut myös gpe-calendarin, todo-listat yms (GPE-ohjelmia siis). Synkkaus pitäisi vielä jotenkin keksiä tietokoneen kanssa.
Myös asentelin ScummVM:n (heh heh, Monkey Islandit...) ja Claws Mailin. Claws mail vaikutti vähän kämäseltä, onko mitään ehdotuksia paremmaksi? Oletuksena mukana tulevakin on selkeämpi ja parempi mailien lukusofta.

Mitä PIM-ohjelmia itse käytätte, miten hyvin synkka tietokoneen/kännykän kanssa? Onko missään selviä suomenkielisiä sivustoja missä käsitellään N800:aa ja sen ohjelmistoja?

Ja btw: Kun päivitin OS2008:ksi, sen jälkeen on PALJON vaikeampi ollut mennä siihen isoon näppäimistöön. Saako sitä mitenkään helpotettua, monesti tunkee pienen näppiksen näkyviin vaikka tökkään sormella ihan leveältä alalta?

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #176 : 11.03.08 - klo:14.44 »
Onko kenelläkään teistä ollut ongelmia N800 sähköposticlientin kanssa? Tänään lisäsin siihen Google Maili tunnukseni IMAPia käyttäen. Sen jälkeen katsoin yhden saapuneista viesteistä ja viestin hakeminen kesti ja kesti ja kesti. Painoin peruutusta (suljin ikkunan). Tämän jälkeen suljin sähköpostin. Tämä heitti virhettä, että näyttäis että se on juminut, suljetaanko. Pistin "Sulje" ja sen jälkeen ei ole mailiclientti enään käynnistynyt.
Ei edes bootin jälkeen.

Mitään ideoita?

EDIT: Jahas, heti kun tämän kirjoitin niin se otti ja rupesi toimimaan. Kesti vain _todella_ kauan käynnistää sitä ohjelmaa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.08 - klo:14.47 kirjoittanut Stargazers »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #177 : 11.03.08 - klo:16.11 »
Onko kenelläkään teistä ollut ongelmia N800 sähköposticlientin kanssa? Tänään lisäsin siihen Google Maili tunnukseni IMAPia käyttäen.

Minulla on siinä työpaikan s-posti (imap). Ihan hyvin tuo toiminut. Gmailille on pieni kuvake yläpalkissa, käytän sitä loppujen lopuksi tuskin lainkaan. Arkin s-postin joudun katsomaan webselaimella, kun minulla ei ole siellä ostettua roskan suodatusta. Pöytäkoneella taas TB osaa hyvin suodattaa roskapostin pois.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #178 : 11.03.08 - klo:16.31 »
Nyt kun olen taas saanut keräiltyä ohjelmistovalikoiman kasaan, niin voisinkin tähän listata, mitä olen n800:lle asentanut:
1. Gnumeric - Taulukkolaskinta tulee tarvittua aika usein. Hyvä Excel-yhteensopivuus ja käytettävyyskin on kohdallaan.
2. GPE-paketti - kalenteria tulee hyödynnettyä ahkerasti
3. ScummVM - Indy ja Guybrush
4. Youamp - musiikkitoistin käytännöllisellä gui:lla (ei mikään karkki canola ym., joita ei ihminen opi käyttämään).
5. Pidgin - ei sitä vain malta olla ilman irkkiä ja meseä.
6. USBControl - laitteen käyttökelpoisuus lisääntyy selvästi kun tarvittaessa pääsee lukemaan muistitikkujakin.


Mitä seuraavaksi:
1. Innolla odottelen Abiwordin porttauksen valmistumista. Word-luku ja kirjoitusominaisuuksia tosissaan tulisi joskus tarvittua.
2. Olen nyt Scratchboxissa ajellut Minefield-browseria aka "oikeaa" mozillaa, mutta en ole vielä uskaltanut sitä täräyttää itse koneelle. Joidenkin kommenttien mukaan on melkoinen hyydyttäjä.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Nokia N800
« Vastaus #179 : 12.03.08 - klo:20.28 »
Humm, GMail ongelmat vain näyttävät jatkuvan. Eli ongelma on se, että kun lisään uuden tilin ja laitan sen asetukset niin kuin Gmailin ohjeissa neuvotaan, niin viestit saan haettua (otsikot on määritelty haettavaksi) ilman ongelmia. Noh, jos tuplaklikkaan jotain viestiä joka on GMailissa -> ohjelma jää hakemaan viestiä vaikka tuomiopäivään saakka.

Jos sen jälkeen klikkaan mitä tahansa Kapsin postilaatikossa olevaa viestiä -> täysin sama ongelma. Mutta jos poistan tileistä Gmaili-tunnuksen ja sitten katson Kapsin serverillä olevia maileja -> toimii.

Kenelläkään ideoita mikä voisi olla vikana?