Kirjoittaja Aihe: koodekit yms. asentaminen  (Luettu 4646 kertaa)

donki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
koodekit yms. asentaminen
« : 06.01.07 - klo:11.06 »
Niin eli asentelin tässä ubuntun koneelleni, ja nyt täytyisi asennella näitä koodekeita että saisin näkymään nämä divx, xvid, mp3 yms. tiedostot. Mistä ne saa ladattua ja miten ne asennetaan?
Toinen kysymys on että mites näitä ohjelmia ja pelejä pystyy asentamaan? Pitäisi kummitädille käydä laittamassa kanssa tämä ubuntu kuntoon, mutta hänellä ei ole nettiä, joten pitäisi varmaan kotona ladata näitä ohjelmia ja koodekeita ja sitten viedä cd levyllä ja asentaa ne (kometoriviltä, lähdekoodista??).
Nämä kaikki siis tarvisi saada kuntoon: Kaikki mahdolliset koodekit, jotain pelejä esim. tuxrace ja jotain tasohyppelyitä ja gimpshop.
kiitos jo etukäteen.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Re: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #1 : 06.01.07 - klo:11.31 »
Tervehdys lämmin1

Tuolta löytyy perustiedot ja ohjeet suomen kielellä: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi ja täältä lisää: http://linux.fi/index.php/Etusivu

niillä pääsee hyvin alkuun ja myös tutkimalla tätä forumia sillä useisiin kymyksiin on jo vastattu. :)

Ja tietty jollei selviä niin sit vaan kysyy niin mäkin oon saanut tosi paljon apua ja ymmärrystä!

tervetuloa Ubuntun ihmeeliseen maailmaan :D

junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #2 : 06.01.07 - klo:12.34 »
Itse otin tietoisen riskin, ja ajoin tuolta sivulta http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/asenna.html  löytyvän asenna/install scriptin. Sillä tuli koodekkeja ym kerralla kaikki tarpeellinen. Tosin itse jätin asentamatta paljonkin sellaista jota en tarvitse.. mm vanhan nvidia riva tnt näytönohjaimeni ei pelittänyt ollenkaan sillä asennettujen ajureiden kanssa... Kannattaa tosiaan olla tarkkana sen kanssa mitä se kyselee asentamisen aikana, ja miettiä ennen kuin klikkaa "kyllä" vaihtoehtoa.. koska siinä tosiaan on ainakin minulle tarpeetonta asennettavaa.
Niin edellisessä dapperissa tein kaikkien koodekkien asennukset "käsipelillä" päätteellä, ja ajattelin kokeilla kuinka ne saisi "keskitetysti" asennetttua, ja hyvinhän ne menivät.

-edit- Ainiin. Tuon scriptin ajaminen vaatii tietty toimivan nettiyhteyden..
« Viimeksi muokattu: 06.01.07 - klo:12.42 kirjoittanut absolutisti »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Re: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #3 : 06.01.07 - klo:20.05 »
 Tuolta löytyy kanssa englanniksi paljon kaikenlaista.

 http://www.getautomatix.com/

 Elikäs päivitin Drapperin Edgyyn ja totem lakkasi toimimasta ??  mutta kuitenkin joo siis koodekit oli OK, mutta
 jostain syystä tuo oli tarkka siitä, että
 myös ohjelmat (totem, mplayer jne) asennetaan tuon softan avulla niin
 rupes löytämään ja soittamaan ja toistamaan DVD:t, nettiradiot (myös
 Windows Mediaplayer-riippuvaiset) ym.

 Elikä asensin sieltä koko multimedia osion. Siis latasin koko multimedia osion ja sitten kaikki rupesi
 pelaamaan. Totem rupes pelittään DVD-levyille ja mplayer toimii
 firefoxin kanssa Mediaplayerin korvikkeena.    ::)
« Viimeksi muokattu: 06.01.07 - klo:22.24 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Tiny

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #4 : 22.04.09 - klo:16.23 »
Huomasin kyllä, että tähän ei ole pitkään aikaan ole mitään kirjoitettu, mutta kun aiheeseen liittyy niin...

Itse sain juuri ihka uuden kannettavan, jossa Ubuntu 8.10. Kovasti haluaisin musaa kuunnella yms., mutta kun netti ja koodekit puuttuu. (Kirjottelenpa parhaillaan pöytäkoneeltamme, jossa ikivanha XP.) Koska en edellisistä kommenteista juurikaan saanut mitään irti (olen aloittelija näissä hommissa), niin pakko vielä kysyä: Miten saan koodekit suht HELPOSTI kannettavalleni?

Nyyppä kun olen, niin komentorivikin on vielä todella uusi ja ihmeellinen asia, sillä en ole aiemmin koskenutkaan Linuxeen.
Ubuntu 8.10, Gnome 2.24.1
Asus PRO50Gseries läppäri

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #6 : 22.04.09 - klo:17.03 »

Kun sinulla ei ole nettiyhteyttä joudut asentamaan ne kuten ohessa olevassa linkissä.

Esim:
                     http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26224.0
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #7 : 22.04.09 - klo:17.20 »
Huomasin kyllä, että tähän ei ole pitkään aikaan ole mitään kirjoitettu, mutta kun aiheeseen liittyy niin...

Itse sain juuri ihka uuden kannettavan, jossa Ubuntu 8.10. Kovasti haluaisin musaa kuunnella yms., mutta kun netti ja koodekit puuttuu. (Kirjottelenpa parhaillaan pöytäkoneeltamme, jossa ikivanha XP.) Koska en edellisistä kommenteista juurikaan saanut mitään irti (olen aloittelija näissä hommissa), niin pakko vielä kysyä: Miten saan koodekit suht HELPOSTI kannettavalleni?

Nyyppä kun olen, niin komentorivikin on vielä todella uusi ja ihmeellinen asia, sillä en ole aiemmin koskenutkaan Linuxeen.

Toimiiko netti edes silloin, kun laitat pöytäkoneen ethernet-piuhan kiinni läppäriin?
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Tiny

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: koodekit yms. asentaminen
« Vastaus #8 : 22.04.09 - klo:19.41 »
Täällähän kiitettävän rivakasti vastaillaan  ;)

Toimiiko netti edes silloin, kun laitat pöytäkoneen ethernet-piuhan kiinni läppäriin?

Joo, huomasinpa tätä itsekin kokeilla ja toimii hyvin.

Kiitoksia vain avusta kaikille!
Ubuntu 8.10, Gnome 2.24.1
Asus PRO50Gseries läppäri