Kirjoittaja Aihe: Ekiga-ohjelmistopuhelimen ohjattu asennus- se pätkii äänilaitteissa  (Luettu 6981 kertaa)

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Heipä hei!

Yritin tuossa astua nykyaikaan mutta ei tää nyt ihan toimi eli ohjattu asennus jumittuu kohtaan 7 "Äänilaitteet". Velho ehdottaa HDA Nvidia äänsoitin- ja äänennauhoituslaitteeksi. Kun testaan toimivuutta niin saan virheilmoitukset:

Laitteen avaus epäonnistui

Mahdotonta avata valittu äänilaite (HDA NVidia) soittoon. Tarkista ääniasetuksesi, oikeudet ja että laite ei ole varattu.


ja

Laitteen avaus epäonnistui

Mahdotonta avata valittua äänilaitetta (HDA NVidia) nauhoittamiseen. Tarkista ääniasetuksesi, oikeudet ja että laite ei ole varattu.


Kuulokkeet on Logitechin mikrofonilliset ja nettikäyttöön suunnitellut.

Muuta en aiheesta vielä tiedä, jokatapauksessa ekiga - tili on avattu ja taivas odottaa...!

voiko joku valaista tietämöttömyyttäni ja kokemattomuuttani askeleen verran! :D

lämpimin terveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Heipä hei!

Yritin tuossa astua nykyaikaan mutta ei tää nyt ihan toimi eli ohjattu asennus jumittuu kohtaan 7 "Äänilaitteet". Velho ehdottaa HDA Nvidia äänsoitin- ja äänennauhoituslaitteeksi. Kun testaan toimivuutta niin saan virheilmoitukset:

Laitteen avaus epäonnistui

Mahdotonta avata valittu äänilaite (HDA NVidia) soittoon. Tarkista ääniasetuksesi, oikeudet ja että laite ei ole varattu.

tuo haiskahtaa hieman siltä, että joku prosessi pitäisi äänilaitettasi varattuna, kortti ei tukisi miksausta raudalla ja softamiksausta ei olisi konffattu. kyse voi olla toki muustakin, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

jos kyse on tuosta, niin ongelma on aika yleinen ja homma alkaa pelaamaan näin:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2681.msg18424#msg18424

viimeistään koneen uudelleenkäynnistämisen jälkeen.

Kuulokkeet on Logitechin mikrofonilliset ja nettikäyttöön suunnitellut.

eihän nuo vaan ole usb-liitäntäiset? ne nimittäin näkyisivät mitä luultavammin erillisenä äänikorttinaan ja silloin ekigassa olisi tietty luontevaa valita ne äänilähteiksi. jos ne ovat äänikorttiin kiinnitettävää mallia, niin tilanne on toki toinen.

eipä silti, tuo softamiksaus on hyvä idea konffata käyttöön joka tapauksessa.

Muuta en aiheesta vielä tiedä, jokatapauksessa ekiga - tili on avattu ja taivas odottaa...!

no, minäkin olen jotakuinkin tuossa vaiheessa. tili tuli luotua jo aikoja sitten, mutta luureja en ole vielä saanut hankittua. ehkä joku simppeli webbikamera mikrofonillakin välttäsi, mutta...
Janne

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Kiitos nopeasta vastauksesta Janne!

Tää asennus on vähän mystinen sillä nyt asennusvelho päästää mut kokeilemaan eli "Audio test running" mutta äänitystä tapahdu eikä ääntä kuulu. Edellisen kerran virheilmoituksia ei tule! :o

Kuulokket on varustettu kuulokeliitännällä ja mikrofoniliitännällä ja koneen etupanelista löytyypi niille sopivat paikat. Olenkin tähän asti käyttänyt niitä lähinnä musan kuunteluun! ;)

Äänikortti on SoundMax Digital Audio System 5.1 ja mulla on koneessa takana kiinni Ozakin kaiuttimet (tosin 2 +1 eli etukaiuttimet ja basso)

Eli ongelmia äänen kanssa ei ole ollut tähän asti vaan kaikki on pelannut loistavasti.

Lainaus:
tuo haiskahtaa hieman siltä, että joku prosessi pitäisi äänilaitettasi varattuna, kortti ei tukisi miksausta raudalla ja softamiksausta ei olisi konffattu. kyse voi olla toki muustakin, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.


Sorry mut nyt meni vähän yli hilseen mut älä välitä tarkoittaa vain et mun tiedot ja ymmärrys loppui vähäiseen kokemukseen tällä alueella. Eli suomeksi mikä prosessi voi pitää äänilaitetta varattuna? Tuota mitä tarkoittaa että kortti ei tue miksausta raudalla ja softamiksaus ei ole konfattu? Olen erittäin kiinnostunut oppimaan uutta joskus vaan nuo toisille tutut termit ei oikein kerro mulle mitään.

Eli olen vielä vähän ulalla!

lämpimin terveisin junnuh ::)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Tää asennus on vähän mystinen sillä nyt asennusvelho päästää mut kokeilemaan eli "Audio test running" mutta äänitystä tapahdu eikä ääntä kuulu. Edellisen kerran virheilmoituksia ei tule! :o

vaikuttaa ehä enemmän miksausongelmalta. tosin tuon mikrofonin toimiminenkin vaatii, että mikrofoni on valittu mikseristä (vaikkapa siitä mikä aukeaa klikkaamalla sitä pientä kaiuttimen kuvaa siellä yläpalkissa) nauhoitettavaksi laitteeksi (capture) ja sen taso on säädetty mielekkääksi (eikä se tietty saa olla mutellakaan).

Kuulokket on varustettu kuulokeliitännällä ja mikrofoniliitännällä ja koneen etupanelista löytyypi niille sopivat paikat. Olenkin tähän asti käyttänyt niitä lähinnä musan kuunteluun! ;)

ok, eli koneessa on vain yksi äänikortti myös kuulokkeiden ollessa kytkettynä.

Eli ongelmia äänen kanssa ei ole ollut tähän asti vaan kaikki on pelannut loistavasti.

tämäkin voi olla tietyssä määrin sattumaa siten, että olet käyttänyt vain esd:tä käyttäviä ohjelmia, jolloin esd hoitaa miksauksen tai olet käyttänyt sovelluksia sopivasti vuorotellen.

Sorry mut nyt meni vähän yli hilseen mut älä välitä tarkoittaa vain et mun tiedot ja ymmärrys loppui vähäiseen kokemukseen tällä alueella. Eli suomeksi mikä prosessi voi pitää äänilaitetta varattuna?

periaatteessa kyseessä voi olla mikä tahansa sovellus joka tuottaa ääniä, yleensä epäilemässäni tapauksessa kyseessä on gnomen (valitettavasti edelleen) käyttämä äänipalvelin esd.

Tuota mitä tarkoittaa että kortti ei tue miksausta raudalla ja softamiksaus ei ole konfattu?

siis äänikortti ei tuota kuin yhtä ääntä kerrallaan (kanavaa kohti tietysti, eli stereossa kahta eri ääntä mutta sillä ei ole väliä, koska ääni otetaan käytännössä aina ulos stereona). jos kaksi sovellusta tuottaa ääntä samanaikaisesti, pitää äänet meksata yhteen jotta tuloksena olisi vain yksi toistettava ääni joka sisältäisi molempien sovellusten tuottaman äänen.

jotkut kortit/ajurit osaavat hanskata tämän niin, että useat ohjelmat pystyvät puskemaan kortille ääntä samaan aikaan ja kortti itse muokkaa niistä ('raudalla') sen yhden äänisignaalin jota kaiuttimista soitetaan. valitettavasti läheskän kaikki eivät, jolloin kortin ja sovellusten väliin tarvitaan ohjelmallinen kerros joka hoitaa yhdistämisen ennen äänten antamista äänikortille. jos tuota ohjelmallista miksausta ei tapahdu, eikä äänikortti osaa hoitaa sitä itsekseen, vaikuttaa äänilaite varatulta sovellukselle joka yrittää käyttää sitä sen ollessa jo toisen sovelluksen käytössä.

gnomen käytössä oleva esd tekee mm. juuri tätä, mutta sen huonona puolena on, että läheskään kaikki sovellukset eivät käytä/osaa käyttää/halua käyttää esd:n tarjoamia palveluita. kde:lla on samankaltainen viritys, jolla on aivan samoja ongelmia. periaatteessa nykyään pienin yhteinen nimittäjä kaikille ääntä tuottaville sovelluksille linuxissa on ALSA joka käytännössä hoitaa koko linuxin äänipuolen. käyttäjän onneksi ALSA:n saan konffattua niin, että miksaus hoidetaan sen kautta, jolloin se toimii minkä tahansa ohjelman kanssa, ja niin se kannattaa tietysti tehdäkin jos kortti ei tuota tue.

käytännössä se tapahtuu tosiaan edellä anatamani linkin mukaisesti (järjestelmänlaajuuisesti, konffauksen voi toki tehdä myös käyttäjäkohtaisesti).

Olen erittäin kiinnostunut oppimaan uutta joskus vaan nuo toisille tutut termit ei oikein kerro mulle mitään.

toivottavasti tuosta sai jotain irti. voin toki yrittää vielä selventää jos tuo nyt sattui olemaan turhan sekava selitys.
Janne

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
no niin ja kiitos lämmin!

Meni yläpaneeliin ja hienosti hiiren oikealla näppäimellä avasin valikon , menin "äänen voimakkuuden  hallintaan" ja siellä lehdelle "kaappaus" ja kuinka ollakaan "valitse nauhoituksen lähteeksi mikrofoni" oli ruksattu yli joten poistin ruksin eli otin sen käyttöön!

Se on totta en ole ollut tilanteessa jossa olisi ollut käytössä useampi äänilähde yhtäaikaa sillä olen lähinnä kuunnellut musaa tehdessäni muita hommia koneella ja äänitellyt musaa! :D

Kiitos sain irti tosi paljon selvityksestäsi ja ymmärrys kasvoi mutta vielä tänä en lähde tekeen sitä konffausta. Mitä se muuten tarkoittaa ja saako sen purettua jos ei se auta 8) Suositteletko sitä joka tapauksessa vaikka mikki toimisikin tuolla toimenpitellä "ruksi pois"

Ajan kuitenkin jonain päivänä Ekigan ohjatun asennuksen uudelleen ja kerron kuulumiset siltä osin!

Kiitos vielä kerran ohjeistasi ja niin kuin huomaat pientä opastusta ja rohkaisua kaipaan vielä!

lämmöllä junnuh :)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Se on totta en ole ollut tilanteessa jossa olisi ollut käytössä useampi äänilähde yhtäaikaa sillä olen lähinnä kuunnellut musaa tehdessäni muita hommia koneella ja äänitellyt musaa! :D

no, eihä sitä tiedä vaikka sellainen hetki vielä eteen tulisikin. tosiaan se äänipalvelin esd saattaa hyvin pitää äänilaitetta varattuna ja estää sen kanssa toimimattomien softien toiminnan.

Kiitos sain irti tosi paljon selvityksestäsi ja ymmärrys kasvoi mutta vielä tänä en lähde tekeen sitä konffausta. Mitä se muuten tarkoittaa ja saako sen purettua jos ei se auta 8) Suositteletko sitä joka tapauksessa vaikka mikki toimisikin tuolla toimenpitellä "ruksi pois"

kyllä minä se varuiksi tekisin, niin ei ainakaan tulisi ikäviä yllätyksiä myöhemmin. periaatteessa vaikka kortti osaisi tuon miksauksen raudalla hoitaakin (veikkaan, että sinun korttisi ei piirinsä puolesta niin tee), niin ei tuosta silti varsinaista haittaa olisi. kyllä se varmasti töitä tehdessään vähän tehoja veisi, mutta niin vähän, että nykykoneilla se ei tuntuisi missään (eikä edes vähän vanhemmilla).

sinänsä tuo toimenpide on varsin turvallinenkin. periaatteessa mitään ei voi mennä pahasti pieleen ja homma puretaan vaivattomasti poistamalla se luotu tiedosto.
Janne

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Kiitos rohkaisusta ja enpä usko että se tosiaan tätä konetta juuri hidastaa ;)

Noudatan ystävällistä selkeää ohjettasi ja kerron sitten lopputuloksen kunhan siihen asti pääsen! :)

lämpimin terveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Okei!

Tein ohjeen mukaan ja kiva oli tehdä jotain uutta mutta edelleen asennus tyssää kohtaan 7/10 Äänilaitteet: Kokeile äänilaitteita. Eli kun kokeilen niin  pääsen  Audio test running osioon mutta kun puhun mikkiin (ohjeen mukaan) niin tallennusta ja takaisin soittoa ei tapahdu. Asennusohjelma tietenkin hyväksyy äänilaitteen Nvidia mutta se ei selvästi toimi.

Joopa joo edelleen pyyhkii yli ymmärryksen missähän mahtaa olla vika.

Se mukava puoli tässä on että oppii koko ajan jotain uutta koneesta, Ubuntusta ja itsestään (ne hermot :D)!

AsensinGNOME Alsa mixer-ohjelmankin ja jos mä oikein ymmärrän niin kaikki on ok! Mutella on ainoastaan Surround ja                                               Center (niitä kaiuttimia mulla ei ole),  LFE (mikä lie se on), Line kohdassa on ruksattu Lock ja Rec.  CD kohdassa Lock muttei Rec. Mic kohdassa Lock ei Rec. Aux ja Mono kohdassaLock ja Mute ruksattuna ja Rec. ei.  Capture kohdassa Lock ruksattu ja Rec. ei.

Sitten Alsa mkserin ikkunan  vasemmassa alanurkassa on alekkain Phone, IEC958, Mix, Channel Mode ja Stereo downmix, mitään niistä ei ole ruksattuna eli valittuna!

Auttaisko tämä selvitys hahmottamaan tätä ongelmaa eteenpäin. Niin ja mulla on käytössä &4-bittinen Dapper ( AMD64 3200+ proseesori).

Mielenkiintoista tämä äänimaailma! Lämpimin terveisin ja valaistusta aiheesta toivoen junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Tein ohjeen mukaan ja kiva oli tehdä jotain uutta mutta edelleen asennus tyssää kohtaan 7/10 Äänilaitteet: Kokeile äänilaitteita. Eli kun kokeilen niin  pääsen  Audio test running osioon mutta kun puhun mikkiin (ohjeen mukaan) niin tallennusta ja takaisin soittoa ei tapahdu. Asennusohjelma tietenkin hyväksyy äänilaitteen Nvidia mutta se ei selvästi toimi.

minä puolestani uskoisin, että äänilaite toimii ja tallennus ja takaisinsoittokin toimii, mutta valitettavasti lähetetty ääni on pelkkää hiljaisuutta.

AsensinGNOME Alsa mixer-ohjelmankin ja jos mä oikein ymmärrän niin kaikki on ok! Mutella on ainoastaan Surround ja Center (niitä kaiuttimia mulla ei ole)

juu, näillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. tosin gnomen ja kde:n mikserit säätävät yhtä lailla alsan asetuksia, joten tarvetta erilliselle alsamikserille ei pitäisi olla. tosin voi tietysti olla, että jossain mikserisoftassa tietyt asiat on selitetty selkeämmin kuin toisessa.

LFE (mikä lie se on),

LFE on lyhenne sanoista Low-Frequency Effects joka tarkoittaa lähinnä hyvin matalia bassoääni jotka on tarkoitettu toistettavaksi erillisellä bassokaiuttimella. monissa kotiteatterilaitteissa tuon kanavan voi ohjata myös pääkaiuttimille, mutta tietokoneen kyljessä oleensä olevat pikkupurkit eivät pystyisi noita edes toistamaan (ainakin omani pudottavat ihan tavallisestakin musiikista taajuuksia).

Line kohdassa on ruksattu Lock ja Rec. CD kohdassa Lock muttei Rec.

näilläkään ei pitäisi olla vaikutusta.

Mic kohdassa Lock ei Rec.

mutta tällä on. jotta mikrofonista saataisiin jotain koneelle, pitää siinä olla rec. päällä.

Aux ja Mono kohdassaLock ja Mute ruksattuna ja Rec. ei.

ei vaikutusta.

Capture kohdassa Lock ruksattu ja Rec. ei.

ja tässäkin pitäisi olla rec päällä, muuten homma ei pelaa.

Auttaisko tämä selvitys hahmottamaan tätä ongelmaa eteenpäin.

toivoaan :)
Janne

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Kiitos lämmin avustasi! :)

Toivon että äänilaite toimii ja tallennus ja takaisinsoittokin toimii ja että lähetetty ääni on hiljaisuutta. Mutta kuinka niin?

Kokeilin asennusta ruksattuani tarvittavat neuvomasi kohdat Alsamixerin avulla ja ilmeisesti äänitin pelkkää hiljaisuutta :D


Joten nyt en todellakaan tiedä muuta kuin että homma ei selvinnyt vielä mutta olen oppinut paljon! Mutta ei maailma tähän kaadu ::)


Vai löytyykö muuta ratkaisua kuin mennä kauppaan ostaa uudet kuulokkeet mikrofonilla ja toivoa että se mikki olikin rikki...! 8)

lämpimin terveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Toivon että äänilaite toimii ja tallennus ja takaisinsoittokin toimii ja että lähetetty ääni on hiljaisuutta. Mutta kuinka niin?

ainakin mikseriasetusten perusteella.

Vai löytyykö muuta ratkaisua kuin mennä kauppaan ostaa uudet kuulokkeet mikrofonilla ja toivoa että se mikki olikin rikki...! 8)

en usko, että mikrofonissa olisi vikaa. olihan sinulla varmasti äänentaso sekä mic- että capture-asetuksessa kyllin korkealla?

mikrofoniahan voi testata ilman tuota ekigaakin. koitat vaikka nauhoitella omia puheitasi esim. audacityllä tai rezoundilla (tai vaikka ihan gnomen mukana oletuksena tulevallasound recorderilla). jos saat nauhoitettua jotain → mikrofonin asetukset ja captureasetukset ovat oikein.
Janne

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Tervehdys lämmin jälleen! :)

Kokeilin avata ääninauhurin ja sain virheilmoituksen:


Äänen tallennusasetukset ovat virheelliset. Korjaa asetukset Multimedia-asetuksista.

Ainut mistä löydän multimedia-asetuksia on Järjestelmä > Asetukset > Irrotettavat asemat ja mediat.

Vinkkisi on hieno mutta enpä nyt pääse sitäkään vielä kokeilemaan.

Pahus kerkesin jo innoissani jopa hymyillä :)

Eli mitä ihmettä mä nyt saan kunnian opetella? Hienoa lisää oppia :D

Kiitos edelleen hienosta opastuksesta. Näin paljon en olekaan oppinut sen jölkeen kun onnistuin innokkaana olemaan kuuntelematta takaraivosta tulevaa ÄLÄ sanaa ja kaadoin käyttiksen pari kertaa 8)

junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Nyt nolottaa :D

Muisti palautui pätkitäin, menin ja klikkasin hiiren oikealla näppäimellä yläpaneeliin ja löysin Järjetelmä>Asetukset>Multimediajärjestelmien asetukset!

Tutkin asiaa ja Ääniulostulon oletuksena on Autodetect ja kokeile näppäimellä toimii, Äänilähteen oletuksena on ALSA ja kokeile-painikkeen seurauksena on virheilmoitus: ALSA - Advanced Linux Sound Architecture: Could not open resource for reading.

Olenko oikeilla jäjillä? Voiko joku opastaa ja antaa valoa äänimmailman mykkyyteen :D

Ja kiitos lämpimästi Jannelle erittäin hyvästä opastuksesta!

En luovuta vaikka melkein jo heitin rukkaset naulaan! Sillä edelleen mulla on vain tämä ihana Ubuntu-linux koneella ei muita käyttiksiä ja perusasiat toimii erinomaisesti. Ubuntu

talvimyrskysateisinterveisin junnuh. Meni nimittäin sähköt  poikki kesken kirjoituksen :)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com