Kirjoittaja Aihe: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"  (Luettu 18734 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
KDE:n ja Gnomen vertailuun vastataan yleensä: "Se on makuasia".

Minun pitäisi virittää vanhahko WindowsXP NetVista pojalle ja pojanpojille ja miniälle http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7553.0
Heille ehkä sopisi paremmin KDE työpöydäksi kuin Gnome. Ubuntusta on kuitenkin se mielikuva, että se on pikemminkin optimoitu Gnomea varten kuin KDEtä. Miten on?

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #1 : 28.12.06 - klo:20.06 »
KDE:n ja Gnomen vertailuun vastataan yleensä: "Se on makuasia".

Minun pitäisi virittää vanhahko WindowsXP NetVista pojalle ja pojanpojille ja miniälle http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7553.0
Heille ehkä sopisi paremmin KDE työpöydäksi kuin Gnome. Ubuntusta on kuitenkin se mielikuva, että se on pikemminkin optimoitu Gnomea varten kuin KDEtä. Miten on?

Itselläni on pöytäkoneessa ubuntu (gnome) ja läppärissä kubuntu (kde) ja molemmat toimivat hienosti, eli yleinen "makuasia" vastaus mielestäni pätee hyvin.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #2 : 29.12.06 - klo:08.50 »
Ubuntun (Kubuntun?) hiekkamyrsky tms. teema on ikävä. Onko kiva ulkonäkö konfiguroitavissa  ::)

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #3 : 29.12.06 - klo:10.05 »
KDE:n ja Gnomen vertailuun vastataan yleensä: "Se on makuasia".

Minun pitäisi virittää vanhahko WindowsXP NetVista pojalle ja pojanpojille ja miniälle http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7553.0
Heille ehkä sopisi paremmin KDE työpöydäksi kuin Gnome. Ubuntusta on kuitenkin se mielikuva, että se on pikemminkin optimoitu Gnomea varten kuin KDEtä. Miten on?

Käytän Kubuntua ja KDE: työpöytää sen vuoksi kun silmä tottui siihen Susen aikoina. Käsitykseni mukaan toiminnoissa ei ole eroa Gnomeen nähden, se on paremminkin makuasia. Etuna pidän sitä, että Kubuntun mukana tulee paljon soitto- ja muita ohjelmia.

wilhelmi

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1842
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #4 : 29.12.06 - klo:10.06 »
Laita kummatkin. Voivat sitten itse kokeilla kumpi miellyttää enemmän...


gefa

  • Vieras
W
« Vastaus #5 : 30.12.06 - klo:17.51 »
Itse ainakin käytän ennemmin Kubuntua,KDE tuntuu selkeämmältä,nopeammalta käyttää,toisaalta olen sitten taas laitellut
kuitenkin itselle paljon osia Kde;lle jotka kuuluvat oikeastaan Gnomen pöydälle,esim. Gaimin Kopeten tilalle ja Kuvankäsittelyyn Gimpin,molemmissa on puolensa.
Sitten muita osia jotka ei varsinaisesti kuulu kumpaakaan,mutta parantaa käyttömukavuutta on mm.selaimena Firefox 2 ja Opera,mailina taas Thunderbird Kmailin tilalla ja Kaffeinen olen poistanut kokonaan KDE;sta tilalla VLC Mediaplayer,jolla ratkeaa monta toisto ongelmaa laakista,kun vaan kodekit on muistanut asentaa...
Aloittelijalle KDE on parempi vaihtoehto,varsinkin jos aiemmin on tullut käytettyä Gates-softin tuotteita,eli jos haluat päästä vähemmällä ja vältää jatkuvan mikrotuen leikkimisen sukulaisille minuutin välein,niin asenna Kubuntu ;)

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #6 : 30.12.06 - klo:18.22 »
Kyllä tuo tällä hetkellä on aika makuasia...

Toiset sanovat että gnome selkeämpi ym ja toiset taas KDE. Itse pidän KDE:stä

Mutta myös puhutaan että gnome tulee poistumaan ja KDE jää.


Jopa Linus Torvalds (Tämä pitäisi tuntea  ;)) kehottaa käyttämään KDE:tä

http://mail.gnome.org/archives/usability/2005-December/msg00021.html



wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #7 : 30.12.06 - klo:18.41 »

Minäkin puolittain piruuttani pistän lusikkani soppaan. Olen koko ajan käyttänyt KDE:n työpöytää. Totuin siihen Suse 10.0:n aikoina. Sen vuoksi latasin Kubuntun ja KDE:n. Siinä voi tehdä monta työpöytää. Minulla on 4, mutta enemmänkin voisi. Taustoissa on valinnan varaa. Multimediaohjelmia tulee Kubuntun mukana monta lisää  Soitto-ohjemissa on valinnan mahdollisuus. Minä poistin oletuksena olevan Totemin, tilalla on oletuksena VLC Media Player, joka toimii Totemia ja Bansheeta paremmin jotka olen poistanut. Tottumus ja makuasia, mutta olen Kubundun kannalla. Voihan aina vaihtaa Gnomeen jos haluaa.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #8 : 30.12.06 - klo:18.59 »
Kyllä tuo tällä hetkellä on aika makuasia...

Toiset sanovat että gnome selkeämpi ym ja toiset taas KDE. Itse pidän KDE:stä

Mutta myös puhutaan että gnome tulee poistumaan ja KDE jää.


Jopa Linus Torvalds (Tämä pitäisi tuntea  ;)) kehottaa käyttämään KDE:tä

http://mail.gnome.org/archives/usability/2005-December/msg00021.html
Toivottavasti ei pidä paikkaansa, että Gnome poistuu. Itse pidän Gnomesta paljon enemmäin kuin KDE:stä.

Linux user # 406601

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #9 : 30.12.06 - klo:19.14 »
Kyllä tuo tällä hetkellä on aika makuasia...

Toiset sanovat että gnome selkeämpi ym ja toiset taas KDE. Itse pidän KDE:stä

Mutta myös puhutaan että gnome tulee poistumaan ja KDE jää.


Jopa Linus Torvalds (Tämä pitäisi tuntea  ;)) kehottaa käyttämään KDE:tä

http://mail.gnome.org/archives/usability/2005-December/msg00021.html
Toivottavasti ei pidä paikkaansa, että Gnome poistuu. Itse pidän Gnomesta paljon enemmäin kuin KDE:stä.

Eihän tällaiset nyt hetkessä tapahdu  :)

Sitä vaan että Gnome on jo nyt jäämässä jälkeen ja jossain vaiheessa ei enää ole sillä tasolla mitä nykyaikaiselta työpöytäympäristöltä vaaditaan.

Ja myöskin pointti jonka Linus tuossa esitti että tähdätään yksinkertaisuuteen niin paljon, että ei yksinkertaisesti tee sitä mitä käyttäjät työpöytäympärisöltä haluavat. 

Toimintoja jätetään pois / poistetaan koska ne olisivat liian monimutkaisia ja "sekoittaisivat käyttäjän".
« Viimeksi muokattu: 30.12.06 - klo:19.23 kirjoittanut Beini »



janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #10 : 30.12.06 - klo:20.18 »
Toivottavasti ei pidä paikkaansa, että Gnome poistuu. Itse pidän Gnomesta paljon enemmäin kuin KDE:stä.

ei gnome ole mihinkään menossa ja hyvä niin, sillä käytän sitä itsekkin paljon mielummin :)

muutosta on toki tapahtumassa, sillä kde on liikkumassa hieman gnomen suutaan siinä missä gnomekin tekee jotain myönnytyksiä.
Janne

LinuxMan

  • Vieras
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #11 : 30.12.06 - klo:22.05 »
Itsekin olen tottunut Gnomeen. Odottelen kuitenkin innolla uuden KDE 4 julkaisua.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #12 : 30.12.06 - klo:22.07 »
Ubuntudistroista valitsisin Ubuntun ja Gnomen. KDE on mun mielestä 'pilattu' Kubuntussa ihme virityksillä ja työkalujen piilottelulla. Pakettienhallintaohjelmat yms on myös parempia Ubuntussa.

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #13 : 30.12.06 - klo:22.19 »
Vinkki ketjun aloittajalle...

Älä koskaan aloita linux forumeilla ketjuja tyyliin "Kumpi on parempi: KDE vai Gnome?"  :D

Ei yleensä päädy mihinkään muuhun kun jatkuvaan kiistelyyn makuasioista, KDE Fanboys vs Gnome Fanboys  :)


No ei, ihan leikkinä vaan...



wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #14 : 30.12.06 - klo:22.49 »

Täällä foorumilla on aina välillä hupaisia sekä mielenkiintoisia kiistoja. Kumpi ompi parempi. Ubuntu vai Kubuntu - onko komentoriviasennus oikea vai graafinen pakettienhallinnasta. Vertauskuvallisesti voisi kertoa tositarinan Tampereen Pispalan VPK:sta.Palopäällikkö totesi: tulipalo sammui, mutta se on väärin sammutettu

UUTTAVUOTTA vain

wilhelmi

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #15 : 30.12.06 - klo:22.53 »
Kumpi ompi parempi. Ubuntu vai Kubuntu -
Vastaus: openSUSE 10.2  8)

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #16 : 30.12.06 - klo:23.02 »
Kumpi ompi parempi. Ubuntu vai Kubuntu -
Vastaus: openSUSE 10.2  8)

Ääh.. Jotain SuSE agitaattoreita täällä!  >:(  ;D

Ubuntun (Kubuntun?) hiekkamyrsky tms. teema on ikävä. Onko kiva ulkonäkö konfiguroitavissa  ::)

Jep jep. Alkuun vaikka Järjestelmä -> Asetukset -> Teema. Haulla löytää ihan tältäkin foorumilta paljon lisää keskustelua.

Itse käytän gnomea. KDE tuntui jotenkin liian "windows" tyyliseltä silloin. ;) Hyvinhän tämä on toiminut.. Toisaalta kyllä on tehny mieli kokeilla jotain muutakin työpöytäympäristöä.. Ehkä sitten joskus kun on aikaa!
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #17 : 30.12.06 - klo:23.30 »
Itse olen Gnomen kannalla ja luultavasti siksi, että totuin käyttämään sitä. Testasin KDE:tä, mutta siinä oli mielestäni liikaa valikoita ja toimintoja. Lisäksi se oli mielestäni ruma. Testasin viime viikolla vanhassa (k62 350Hz, 192Mt) koneessa xfce:tä ja siitä pidin kyllä. Toimi nätisti, kaikki oli suunnilleen samalla tavalla hiiren ulottuvilla, kuin Gnomessakin, ja se nopeus, se nopeus. Vanhakin kone nuortui.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #18 : 30.12.06 - klo:23.35 »
Testasin KDE:tä, mutta siinä oli mielestäni liikaa valikoita ja toimintoja.
Ja Gnomessa taas liian vähän. Niinkin yksinkertainen muutos ulkoasuun kuin ikkunan otsikkopalkin värin muutos haluamakseen vaatii tekstitiedostojen hakkeroimista silmät ummessa. Silmät ummessa siksi, että oikea kohta koodista pitää hakea testaamalla koska kunnon oppaita ei o missään. KDEssä mm juuri nuo ulkoasun säädöt hoituu paljon helpommin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kubuntu vai Ubuntu - "siinäpä vasta kysymys"
« Vastaus #19 : 30.12.06 - klo:23.46 »
Testasin KDE:tä, mutta siinä oli mielestäni liikaa valikoita ja toimintoja.
Ja Gnomessa taas liian vähän. Niinkin yksinkertainen muutos ulkoasuun kuin ikkunan otsikkopalkin värin muutos haluamakseen vaatii tekstitiedostojen hakkeroimista silmät ummessa. Silmät ummessa siksi, että oikea kohta koodista pitää hakea testaamalla koska kunnon oppaita ei o missään. KDEssä mm juuri nuo ulkoasun säädöt hoituu paljon helpommin.

niinpä, tässähän tämä gnomen ja kde tämänhetkinen ero juuri onkin. siinä missä gnome luottaa teeman tekijöihin ja valitsijoihin, pitää kde:ssa olla säätö joka pieneen asiaan. toisista se tekee kdesta sekavan toisista taas muokattavan aivan kuten toisten mielestä gnome on selkeä ja toisista rajoitettu.

tästä voi tapella tietysti vaikka kuinka kauan.
Janne