Kirjoittaja Aihe: Vertailua  (Luettu 2353 kertaa)

Valamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vertailua
« : 26.12.06 - klo:00.11 »
Olen nyt asentanut versiot 6.06 ja 6.10 molemmat kolmeen kertaan. Oppi ja apu on ollut hyvää. Havaintona voi sanoa, että aloittelijan kannalta 6.06 on ylivoimainen. Siihen sai langattoman yhteyden helposti, 6.10 ei onnistunut lainkaan. Macromedia Flashplayer ja Java asentuivat ja toimivat 6.06 tosessa. Easy ubuntu ei asentunut 6.10 aan toimivasti ollenkaan ja Firefox jäi e -kieliseksi. Molemmissa en ole saanut WMA soittoja soimaan millään vempaimella, no se nyt ei niin suuri suru ole. Tuntuu oudolta, että uudempi versio 6.10 on aloittelijalle selvästi vaikeampi. Meille, jotka emme kovin innokkaasti W:tä käytä, olisi ilo, jos asiat menisivät helpompaan suuntaan., mutta kyllä kai oppi tässäkin kokemuksen kautta sitä helpotusta tuo. Jatkan harrastusta.

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #1 : 26.12.06 - klo:00.14 »
Wma:t lähtevät soimaan kun asennat w32codecs paketin joka löytyy joko medibuntu tai seveas pakettivarastosta.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #2 : 26.12.06 - klo:09.51 »
E-kielisiltä foorumeilta


Lainaus

Note:If you have no compelling reason to upgrade to Edgy, please consider staying with your current version. As with ANY Operating System upgrade, it is important to fully back up your system before attempting the process.
Lainaus
First Time Linux/Ubuntu users are advised to use dapper,and not edgy as their frist step into Linux
Lainaus
Also note that Edgy 6.10 is considered a development platform for testing new ideas,and technology. Use of this version,and coming versions there after are at your own risk.
Lähde: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=286209

Eli aloittelijoiden tulisi nimenomaan käyttää Dapperia.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #3 : 26.12.06 - klo:10.01 »
Kummallista, itsellä ei paljoa ole linuxista kokemusta, mutta sain 6.10:ssä itselleni suomenkielisen Firefoxin, flashplayerin ja javan asentumaan ihan heti, ja kaikki musat soi. WLANia en oo kokeillut. Ton javan, ja flashplayerin sain mozillan kautta.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #4 : 26.12.06 - klo:16.33 »
Suljettuja ajureita tarvitsevat laitteet (monet wlan-piirit) varmaankin saattavat toimia heikommin tuossa 6.10:ssa. Niiden toimimaan saaminen on usein aika ison työn takana.

Multimediat (flashit, videot, java, musiikit jne) kyllä saa molemmissa toimimaan ihan yhtälailla hyvin. Joku Easy Ubuntu toki saattaa uudemman kanssa mennä metsään, mutta itse laittamalla ne on saanut helposti laitettua. Jos itse voin auttaa jotakuta asennuksessa ja käytössä, niin 6.10:n laittaisin. Jos taas joku alkaa itse asentamaan ilman apua, niin 6.06 on varmaankin asiallisempi versio.

Onhan se 6.06 oikein hyvä ja pätevä vielä pitkään. Jos uudempien Ubuntujen ominaisuuslistassa ei ole mitään kovin houkuttelevia kohtia, niin turha niihin on ruveta päivittämään vielä pariin vuoteen.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #5 : 26.12.06 - klo:18.49 »
Tuo Edgy ei todellakaan ole tarkoitettu vasta alkajille, ehkä sitä ei ole tarpeeksi painotettu.
6.10 on välietappi, jota ei tulla tukemaan jatkossa kuten 6.06 versiota luvataan tukea.
6.06 Dapper on se tämän hetken vakaa versio jonka voi myös aikanaan päivittää Feistyksi joka on seuraava pitkään tuettava versio.
Tällä hetkellä pitäisi vasta alkajien jättää Edgy ja Feisty kokeneille käyttäjille, muuten kerjää vain itselleen vaikeuksia.
Poistuu taka vasemmalle - - -

peran

  • Vieras
Re: Vertailua
« Vastaus #6 : 28.12.06 - klo:19.39 »
Tuo Edgy ei todellakaan ole tarkoitettu vasta alkajille, ehkä sitä ei ole tarpeeksi painotettu.

 No, tuli kuitenkin toi Edgy asennettua (suurella työllä) porukoille. Kun olin saanut skypet, tulostimet, skannerit ja muut pelittämään, niin ei ole minun tarvinnut sen jälkeen koskea ko. koneeseen - itse ne sitä päivittelevät.  ;)

Eivät ne halua muuta kuin, että kone toimii. Muuta koneesta he eivät pahemmin haluakaan tietää.

Yritän vain sanoa, että kyllä Edgy sopii aloittelijankin ylläpidettäväksi, mikäli ei tarvitse uusia ominaisuuksia.

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Vertailua
« Vastaus #7 : 29.12.06 - klo:02.45 »
Hmnn... mun pitänee uteliaisuudesta kokeilla tuota 6.06:tta johonkin koneeseen(esim tähän Wintoosan rinnalle), koska asensin tuon 6.10:n tuohon toiseen koneeseen ja ja aiempina vuosina tehtyihin pingviinin purkitus yrityksiin verrattuna kaikki tuntui sujuvan hämmentävän helposti, Flashi/Java/VLC-playeri/Radeonin ajurit/Skype/Opera etc pelkällä hiirellä jopa... eli prona copy&paste-metodilla komennot Ubuntu tutuksi sivujen ohjeosiosta.
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.