Kirjoittaja Aihe: Tyhmiä(?) kysymyksiä...  (Luettu 3282 kertaa)

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« : 23.12.06 - klo:22.41 »
Taas kerran tarkoitus kokeilla tuota Linuxia ja tällä kertaa Ubuntua. Aiemmin olen asentanut joskus jonkin Mandraken, Susen, RedHatin ja FedoraCore:n, tasaisesti noin parin vuoden välein ja yleensä aina joku on saanut mut luovuttamaan, mutta yritämpäs taasen ku mokomakin kuitenkin kiinnostaa. Sit niihin tymiin kysymyksiin:

1) Rautana on 64bit AMD, eli s754 Sempron 64 2800+ , VIA:llinen msi-emo, 512mt DDR, Radeon 9550Se jne... kuitenkin kannattane asentaa tuo 32bit versio Ubuntusta jos tarkoitus on enemmän tutustua Linuxin käyttöön kuin ihmeellisiin ongelman ratkaisuihin ja niiden etsintään.

2) Pitääkö paikkansa ettei Pingviini sairastu, eli ettei ole Linux-flunssia ja muita pöpöjä? Eli siis nettikonekkaan ei tarvitse virussuojaohjelmaa?

3) Onko olemassa jotain oikeasti helposti Ubuntussa toimivaa WLAN-verkkokorttia PCI-väylään tai USB dongleksi? Laitan nimittäin tuon Ubuntun omaan koneeseensa ja sijoituksellisesti olisi kätevää ettei tarvitsisi raahata intternettiä johdolla koneen tykö. Jos löytyy jokin helppo Wlan kortti/usb dongle niin mielellään tarkka merkki/malli että osaa ostaa oikean.

Lisää tyhmiä kysymyksiä seurannee kun pääsen seuraavaan vaiheeseen ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin ensimmäinen mikä aikaansaa mulle haastetta on X:n konffaus toimivaksi edes yhden litun natiiviresolla...
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 23.12.06 - klo:22.50 »
alias vililikku

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #2 : 23.12.06 - klo:23.46 »
Lisää tyhmiä kysymyksiä seurannee kun pääsen seuraavaan vaiheeseen ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin ensimmäinen mikä aikaansaa mulle haastetta on X:n konffaus toimivaksi edes yhden litun natiiviresolla...

Tämän pitäisi nykyään sujua aikalailla automaattisesti. Luultavasti sinun ei tarvitse säätää mitään ellet halua käyttää useampaa näyttöä (mikä ei sekään ole kovin hankalaa).


Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Ja onnea yritykseen! Linux-jakelut ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosina, etköhän nyt jo onnistu!
Kannattaa vilkaista näitä sivuja:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi      (erittäin hyvä johdatus Ubuntun käyttöön)
http://www.linux.fi
« Viimeksi muokattu: 23.12.06 - klo:23.47 kirjoittanut Heikki Mäntysaari »
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #3 : 24.12.06 - klo:00.43 »
3. https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Muutamaa noista "yes", "yes" malleista saa jopa ilmeisesti ihan kaupastakin. Yleensä mitä katsellut noita pingviinirauta-listoja, niin rauta niillä liki poikkeuksetta niin vanhaa ettei sitä enään saa kaupasta uutena.

Tämän pitäisi nykyään sujua aikalailla automaattisesti. Luultavasti sinun ei tarvitse säätää mitään ellet halua käyttää useampaa näyttöä (mikä ei sekään ole kovin hankalaa).

Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Ja onnea yritykseen! Linux-jakelut ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosina, etköhän nyt jo onnistu!
Kannattaa vilkaista näitä sivuja:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi      (erittäin hyvä johdatus Ubuntun käyttöön)
http://www.linux.fi

Toivossa on hyvä elää. Kyllä mä noita ohjesivuja olen jo silmäillyt ja päätellyt että ainakin yhdeksi netti/kirjoituskoneeksi tuon Ubuntun pitäis asentua ja suoriutua kohtuu helposti, jollei, niin lienen vain liian eoäyhteensopiva(siis minä). Kyl mä kiljun apua kun tökkii.

Nyt kuitenkin Jouluva kaikille.
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #4 : 24.12.06 - klo:11.35 »
Kyllä tuola on ihan kohtuu uuttakin rautaa listassa. Ainakin mitä itse joskus verkkokaupan tarjontaa katsoin, niin sielä ne näkyivät keikkuvan. Ja tukihan on periaatteessa kohtuu laaja, itse en jaksanut etsiä esim tuota usb-bluetooth -donglea mistään ja ostin ensimmäisen kun vastaan tuli. Hyvin on toiminut! :)

Heikki antoi jo muutaman tärkeimmistä (parhaimmista) ohjesivustoista näkyville. Kannattaa niitä selailla ja jos ei vastaustä löydy, niin kysyä sitte täälä. Yleensä kuitenkin ongelmiin ratkaisu löytyy! :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #5 : 25.12.06 - klo:19.30 »
Päivitys tilanteeseen...

Ubuntu 6.10 asennettu. Haki päivitykset, pääsee nettiin, näytön resoluutio kohdallaan.  Defaultti väri maailma on varsin kamala, kai tuosta ruskeudesta pääsee eroon kunhan tutustuu tämän asetuksiin. Tuolla jossain oli ohjeet näyttisten konffiin, mut tämä Radeon 9550SE oli just jotenkin väliinputoaja siinä että tarvitseeko erilliset ajurit. Laitehallinta tuntee Radeon 9550:nä ja tuo glxinfo | grep -i direct komento päätteessä antaa vastauksen "yes". Eli onko tuo näyttö/näytönohjain nyt kohdillaan?
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #6 : 25.12.06 - klo:19.49 »
On näytönohjain kohdallaan. :)
alias vililikku

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #7 : 25.12.06 - klo:20.04 »
Näyttis siis kohdallaan, hyvä.

Värimaailmallekkin löysin paremman teeman, hyvä.

Flashitkin toimii, hyvä(?).

Java ei toimi, erittäin huono juttu. Pari jatkuvasti käyttämääni sivua vaatii Javan valikoileen. Imasin tiedoston jre-1_5_0_10-linux-i586.bin muttas mä mä tuolle teen? Vai enkö tee tuolla mitään? Toi ohjekohta mitä tähän asti lunttasin sanoo: "RestrictedFormats/Java
Tätä sivua ei vielä ole. Voit aloittaa tyhjästä sivusta tai käyttää jotain sivupohjista. Ennen kuin luot uuden sivun, tarkista olisiko samankaltainen sivu mahdollisesti jo olemassa."

Mitn Java rokkaamaan, rautalankaa kiitos.
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #8 : 25.12.06 - klo:20.19 »
Javaan löytyy (niinkuin moneen muuhunkin, haku tietää) ohje täältä:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_install_J2SE_Runtime_Environment_.28JRE.29_with_Plug-in_for_Mozilla_Firefox

Hyvä että wörkkii! :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #9 : 25.12.06 - klo:20.43 »
Ei tää nyt ihan kybällä suju...

Lainaus
sarrola@Sarrola-pingviini:~$ sudo apt-get install java-package
Password:
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
E: Pakettia java-package ei löytynyt
sarrola@Sarrola-pingviini:~$ sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
Pakettia sun-java5-jre ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
E: Paketilla sun-java5-jre ei ole asennettavaa valintaa
sarrola@Sarrola-pingviini:~$

Ilmeisesti teen jotain väärin, mitä? Multa puuttuu paketistot?
« Viimeksi muokattu: 25.12.06 - klo:20.46 kirjoittanut ma^ko »
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #10 : 25.12.06 - klo:20.50 »
Kyllä, sulta uupuu pakettivarastot:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Toisaalta voisin myös suositella tämän melkein valmiin sunin java 1.6:n asentamista (johon etsiskelen ohjeet tarvittaessa). itselläni toimii hieman jopa paremmin kuin 1.5

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Tyhmiä(?) kysymyksiä...
« Vastaus #11 : 25.12.06 - klo:21.31 »
Eli tein sillä imuroimallani ei mitään. Nyt toimii Javakin,
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin hoiti asian kunhan oli paketteja. Jatkan siis tutustumista tähän pingviinipesään.
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.