Kirjoittaja Aihe: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa? [Ratkaistu]  (Luettu 8351 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Nyt yhditäminen onnistuu, kun tiedän yhteyden nimen, mutta miten homma toimii jos haluan scannata mahdollisia julkisia verkkoja ja valita sopivan?
« Viimeksi muokattu: 30.12.06 - klo:22.25 kirjoittanut Anssi »

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #1 : 23.12.06 - klo:10.03 »
KWifiManager ainakin scannailee verkkoja. Tarkemmin en osaa sanoa, kun jaksanu konffata wlan-palikkaa kuntoon. Ei o langatonta lähetintä, niin jaksa nähdä vaivaa :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #2 : 23.12.06 - klo:11.32 »
Nyt yhditäminen onnistuu, kun tiedän yhteyden nimen, mutta miten homma toimii jos haluan scannata mahdollisia julkisia verkkoja ja valita sopivan?

Koodia: [Valitse]
iwlist eth1 scan
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

gefa

  • Vieras
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #3 : 23.12.06 - klo:14.48 »
 ::) Kubussa on wlan asistant jolla homma sujuu,valmiina kde;llä,mutta gnomella sitä ei vissiin defauttina valikossa,vaikka se myös ihan siis ubuntussakin toimii...Jospa nyt kuitenkin ihan vaan asennat paketinhallinnasta wlan asistantin,niin voit ihan suoraan hakea verkot ihan painamalla fresh nappulaa,se listaakin ne kätevästi näkyville ja onko avoimia ja salattuja.Kuitenkin mukavampi käyttää tuo graahvinen työkalu kuin pääte ;)

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #4 : 23.12.06 - klo:15.07 »
mitehän käytännössä kun tuola liikkuu niin vois olla kiva. Kone hakis aina vaikka tietyllä syklillä avoimia verkkoja, ja jos on niin yhdistää niihin ja piippaa. Mitenhän käytännössä?
Onpa mukava olla täällä taas! <3

gefa

  • Vieras
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #5 : 23.12.06 - klo:15.16 »
mitehän käytännössä kun tuola liikkuu niin vois olla kiva. Kone hakis aina vaikka tietyllä syklillä avoimia verkkoja, ja jos on niin yhdistää niihin ja piippaa. Mitenhän käytännössä?
Eikös niitä ole jostain saatavilla,niitä nörttitamacotzeja???Niitä pieniä avaimenperään kiinnitettäviä Wlan verkon haistelijoita,jotka ilmoittaa aina kun semmoinen löytyy???
Ainakin tälläinen tuli pikagoogletuksella heti vastaan;
http://www.eurologic.fi/verkkokauppa/uusi/tuotteet/tuotetieto_ikkuna.php?tuotekoodi=TW-7317LDG


Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #7 : 23.12.06 - klo:22.29 »
::) Kubussa on wlan asistant jolla homma sujuu,valmiina kde;llä,mutta gnomella sitä ei vissiin defauttina valikossa,vaikka se myös ihan siis ubuntussakin toimii...Jospa nyt kuitenkin ihan vaan asennat paketinhallinnasta wlan asistantin,niin voit ihan suoraan hakea verkot ihan painamalla fresh nappulaa,se listaakin ne kätevästi näkyville ja onko avoimia ja salattuja.Kuitenkin mukavampi käyttää tuo graahvinen työkalu kuin pääte ;)

millä nimellä tämä wlan asistant löytyy paketti hallinnasta?

-edit-

lähinnä tahtoisin ohjelman joka ei vaadi kde:n kirjastojen asennusta. tietysti jos ei muu auta niin sitten on asennetava kde:lle tarkoitettu softa.
« Viimeksi muokattu: 23.12.06 - klo:22.40 kirjoittanut Anssi »

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #8 : 24.12.06 - klo:10.49 »
Ainakin omista repoista löytyy softa nimeltä airsnort. Se näytti ihan päheeltä..
Onpa mukava olla täällä taas! <3

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #9 : 24.12.06 - klo:12.12 »
Network Manager elää Gnomen paneelissa ja hoitaa langattomat ja langalliset yhteydet vaivattomasti. Paketti on muistaakesni nimeltään 'network-manager-gnome'.
42

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #10 : 26.12.06 - klo:12.01 »
Network Manager elää Gnomen paneelissa ja hoitaa langattomat ja langalliset yhteydet vaivattomasti. Paketti on muistaakesni nimeltään 'network-manager-gnome'.
no tuo paketti on asennettuna, mutta mistä tuo löytyy?
koska ainakin se miksi minä sitä luulin ei osaa etsiä käytössä olevia verkkoja.
se ominaisuus on ainut mikä minulta puuttuu, eikä tuo ylempänä oleva komento toiminu (iwlist eth1 scan).
nyt tuolla ei ole vielä merkitystä, mutta vuodenvaihteen jälkeen kun saan pienemmän koneen tarviin sitä koulussa jossa on kaksi verkkoa jotka kuuluvat eri tavalla eri puolella taloa.

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #11 : 26.12.06 - klo:15.03 »
eikä tuo ylempänä oleva komento toiminu (iwlist eth1 scan).
Sun langattomalla palikalla voi olla joku eri nimi, tsekkaa iwconfigilla, että mitä nimeä sun täytyy käyttää eth1:n sijaan. Esimerkiksi mulla se on ath0 ja iwconfigin output näyttää seuraavalta (huomatkaa, että olen Fonin verkossa ;)):
Koodia: [Valitse]
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wifi0     no wireless extensions.

ath0      IEEE 802.11g  ESSID:"FON_linksys"
          Mode:Managed  Frequency:2.462 GHz  Access Point: 00:16:B6:39:85:9A
          Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:15 dBm   Sensitivity=0/3
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=60/94  Signal level=-35 dBm  Noise level=-95 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

sit0      no wireless extensions.

Tosin, iwlist toimii myös ilman tuota palikan nimeä, siis pelkkä iwlist scan näyttäisi myös kaikki saatavilla olevat verkot. Seuraavassa vaiheessa valitset annetuista verkoista jonkin seuraavasti: iwconfig [verkkosovittimen nimi] essid [verkon nimi], siis esim iwconfig ath0 essid FON_linksys. Kun verkko on määritelty, niin dhclientilla (Dynamic Host Configuration Protocol Client) voi kirjautua verkkoon ja hakea ip-osoitteen seuraavasti: dhclient [verkkosovittimen nimi], siis esim dhclient ath0. Myös pelkkä dhclient toimii.

Yksinkertaisesti siis näin:
  • iwconfigilla etsitään langattoman verkkosovittimen nimi (iwconfig)
  • iwlistilla skannataan saatavilla olevat verkot (iwlist scan)
  • iwconfigilla valitaan haluttu verkko (sudo iwconfig [verkkosovittimen nimi] essid [halutun verkon nimi])
  • dhclientillä liitytään verkkoon (sudo dhclient)
Mulla gnomen toi graafinen palikka ei aina toimi, niin joudun usein tekemään manuaalisesti tätä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #12 : 26.12.06 - klo:16.07 »

Yksinkertaisesti siis näin:
  • iwconfigilla etsitään langattoman verkkosovittimen nimi (iwconfig)
  • iwlistilla skannataan saatavilla olevat verkot (iwlist scan)
  • iwconfigilla valitaan haluttu verkko (sudo iwconfig [verkkosovittimen nimi] essid [halutun verkon nimi])
  • dhclientillä liitytään verkkoon (sudo dhclient)
Mulla gnomen toi graafinen palikka ei aina toimi, niin joudun usein tekemään manuaalisesti tätä.

Hyvä ohje, mutta entä jos kohde verkko on salattu? WEP / WPA / joku muu ?

« Viimeksi muokattu: 26.12.06 - klo:16.09 kirjoittanut _Pete_ »

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #13 : 26.12.06 - klo:16.38 »
Hyvä ohje, mutta entä jos kohde verkko on salattu? WEP / WPA / joku muu?
Hmm, no sen encryption keyn voi antaa samalla tavalla kuin verkon nimen (essid), siis iwconfig [verkkosovittimen nimi] enc [kryptausavain]. En ole ikinä koskaan tarvinnut tuota, mutta luulen, että jos sen vaan jättää antamatta, niin sellainen graafinen dialogi-ikkuna avautuu heti verkkoon kirjautumisen jälkeen ja kysyy salasanaa. Ainakin mulle on joskus käynyt niin, mutta en tiedä/muista tarkemmin. Noin yleisesti kannattaisin kyllä resurssien jakamista ja verkkojen avoimina pitämistä ;).

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #14 : 27.12.06 - klo:19.44 »
Sun langattomalla palikalla voi olla joku eri nimi, tsekkaa iwconfigilla, että mitä nimeä sun täytyy käyttää eth1:n sijaan. Esimerkiksi mulla se on ath0 ja iwconfigin output näyttää seuraavalta (huomatkaa, että olen Fonin verkossa ;)):

minulla tuo wlan verkko on tuo eth1. ja se yhdistää kyllä kun tietää ennalta verkon nimen, mutta ei scannaa. siis tarvitsen graaffisen ohjelman joka hallitsee wlan verkon skannauksen verkon valinnan ja yhdistämisen, jos en sellaista löydä minun on sama etsiä verkko taskusta löytyvällä kännykällä.

ja minua eniten kiinnostaisi mikä ohjelma on tuo paketista network-manager-gnome löytyvä graaffinen panelissa asuva softa, jos sillä pitäisi ratkaista tämä minun ongelman?

alan vähän epäillä että en osaa kuvailla tätä minun ongelmaa riittävän kattavasti ja oikein.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #15 : 27.12.06 - klo:20.27 »
alan vähän epäillä että en osaa kuvailla tätä minun ongelmaa riittävän kattavasti ja oikein.
Kyllä minä ainakin tajusin mitä ajat takaa.  ;)

Sain itsekkin joskus ohjeeksi käyttää network-manageria, mutta ohjeita sen käyttöön en saanut. Lähdimpä siksi etsimään ratkaisua, vaikka en mitään aiheesta tiedäkkään.  :)
Ensiksi syötin komennon
Koodia: [Valitse]
apt-cache show network-manager-gnomeSiitä selvisi, että paketti pitää sisällään ilmoitusalueen appletin gnomelle.
Lainaus
This package contains a systray applet for GNOME's notification area
ei tuostakaan paljoa viisastunu, niin päätin sitte goolettaa ja löyty tämmönen.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper#How_to_Configure_Ubuntu.2FKubuntu_with_WPA_using_Network-Manager
Asennusohje on yksinkertainen:
1. Asenna network-manager-gnome
2. Käynnistä X uudelleen.
Nyt näkyy ilmoitusalueella network-managerin kuvake.

Jop! se toimi! Koneessa ei vain ole langatonta verkkokorttia, niin network-manager ei näytä mitään tietoja.  :D
« Viimeksi muokattu: 27.12.06 - klo:20.31 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #16 : 28.12.06 - klo:15.03 »
Lainaus
ja minua eniten kiinnostaisi mikä ohjelma on tuo paketista network-manager-gnome löytyvä graaffinen panelissa asuva softa, jos sillä pitäisi ratkaista tämä minun ongelman?

Ohjelma on ymmärtääkseni Ubuntussa oletusasennuksena. Löytyy Gnomen valikoista Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkkoasetukset.

Marko

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #17 : 29.12.06 - klo:20.01 »
alan vähän epäillä että en osaa kuvailla tätä minun ongelmaa riittävän kattavasti ja oikein.
Kyllä minä ainakin tajusin mitä ajat takaa.  ;)

Sain itsekkin joskus ohjeeksi käyttää network-manageria, mutta ohjeita sen käyttöön en saanut. Lähdimpä siksi etsimään ratkaisua, vaikka en mitään aiheesta tiedäkkään.  :)
Ensiksi syötin komennon
Koodia: [Valitse]
apt-cache show network-manager-gnomeSiitä selvisi, että paketti pitää sisällään ilmoitusalueen appletin gnomelle.
Lainaus
This package contains a systray applet for GNOME's notification area
ei tuostakaan paljoa viisastunu, niin päätin sitte goolettaa ja löyty tämmönen.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper#How_to_Configure_Ubuntu.2FKubuntu_with_WPA_using_Network-Manager
Asennusohje on yksinkertainen:
1. Asenna network-manager-gnome
2. Käynnistä X uudelleen.
Nyt näkyy ilmoitusalueella network-managerin kuvake.

Jop! se toimi! Koneessa ei vain ole langatonta verkkokorttia, niin network-manager ei näytä mitään tietoja.  :D
juu tuo selvensi asiaa, mutta vaikka minulla on wlan kortti ei listassa ole kuin modeemi ja kiinteä. varmaan pitäisi jotain asetusta muuttaa, kun vain olisi aikaa tutkia tätä konetta, mutta hyvä kun kerkiää tänne kommentit kirjoittaa.

Lainaus
ja minua eniten kiinnostaisi mikä ohjelma on tuo paketista network-manager-gnome löytyvä graaffinen panelissa asuva softa, jos sillä pitäisi ratkaista tämä minun ongelman?

Ohjelma on ymmärtääkseni Ubuntussa oletusasennuksena. Löytyy Gnomen valikoista Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkkoasetukset.

Marko
no tuo ohjelma ei ainakaan minulla osaa etsiä käytettävissä olevia verkkoja, sekä ymmärtääkseni kyseessä on eri ohjelma.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #18 : 29.12.06 - klo:20.21 »
Koodia: [Valitse]
sudo NetworkManager --no-daemon
NetworkManager: <information>   starting...
NetworkManager: <information>   eth0: Device is fully-supported using driver 'natsemi'.
NetworkManager: <information>   nm_device_init(): waiting for device's worker thread to start
NetworkManager: <information>   nm_device_init(): device's worker thread started, continuing.
NetworkManager: <information>   Now managing wired Ethernet (802.3) device 'eth0'.
NetworkManager: <information>   Deactivating device eth0.
NetworkManager: <information>   Found dial up configuration for Modem (#0): dsl-provider
NetworkManager: <information>   Updating allowed wireless network lists.
NetworkManager: <WARNING>        nm_dbus_get_networks_cb (): error received: org.freedesktop.NetworkManagerInfo.NoNetworks - There are no wireless networks stored..

mitenkähän tuon saisi tunnistamaan tuon eth1:sen?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Miten tapahtuu Wlan-verkon etsintä ubuntussa?
« Vastaus #19 : 29.12.06 - klo:23.16 »
mitenkähän tuon saisi tunnistamaan tuon eth1:sen?
Selvitin sitten itselleni ja nähtävästi myös sinulle, miten homma hoituu...  :) Rupesin kannettavalla testaamaan tuota network-manageria, niin minullakaan ei löytänyt eth1-laitetta.
Apu löytyi täältä
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=156319&highlight=network+manager
Vika oli /etc/network/interfaces tiedostossa. Kannattaa lukea tuo linkki ja toimia sen mukaan. Minulla ei ollut kiinteitä ip-osotteita yms. niin kommentoin tiedostosta kaikki muut paitsi loopback-osoitteen eli tiedostoon jäi vain
Koodia: [Valitse]
auto lo
iface lo inet loopback
Sen jälkeen käynnistin koneen uudelleen. Sitten klikkasin network-manager appletin ikonia, ja sieltä ne langattomat verkot sitten löytyivät, eli tuo näyttää skannaavan kaikki mahdolliset langattomat verkot.

EDIT: Tässä vielä tietoa, mitä network-manager tekee ja miten sitä käytetään. Aika pätevältä ja yksinkertaiselta tuo vaikuttaa. Osaa esimerkiksi yhdistää automaattisesti tunnettuihin verkkoihin, kun singnaali löytyy.
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/users/
« Viimeksi muokattu: 29.12.06 - klo:23.40 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!