Kirjoittaja Aihe: Ubuntu vai Suse kannettavaan?  (Luettu 5329 kertaa)

CoffeeCup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
  • Kahvin suurkuluttaja
    • Profiili
Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« : 18.12.06 - klo:17.26 »
Etenkin kannettavien käyttäjät, mitä mieltä olette, kumpi on parempi läppäridistro, Suse vai Ubuntu? Minkälaisia "major difficultieseja" olette mahdollisesti kohdanneet jne.

"The secret to success, whether it's women or money, is knowing when to quit. I oughta know: I'm divorced and broke."  Sonny Crockett, the original Miami Vice.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #1 : 18.12.06 - klo:20.47 »
Ubuntussa on käsittääkseni parempi laitetuntemus. Käsitykseni on vanha ja voi olla väärä, mutta ainakin itse aikoinani kun kokeilin Susea, niin puolet ajureista sai itse asennella kun Ubuntun puolella toimi ihan out-of-box. Nykyisestä tilanteesta en osaa sanoa, mutta ainakin muinoin minun kohdallani näin.

Tämä kaataa kannettavissa (usein paljon lisälaitteta) vaakakupin Ubuntun suunnalle. Tosin mielipiteitä on moniksi ja johonkin vehkeeseen sopii Suse paremmin, toiseen Ubuntu. Kokeilemalla se "parempi" distro selviää.

Edit: Lisää Ubuntu - SuSE keskustelua löytyy ainakin täältä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7177.0
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Nikotiini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #2 : 24.12.06 - klo:15.31 »
Itellä Suse toimii paremmin kannettavassa kuin Ubuntu.  Ubuntussa kun otti läppärin kosketushiiren pois käytöstä, X ei käynnistynyt. Susella toimi myös bluetooth. Samoin valmis ohjelmisto oli hyvin laaja.

Erkkimon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #3 : 26.12.06 - klo:19.10 »
Ubuntu.

Valtz0r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #4 : 26.12.06 - klo:19.53 »
Pöytäkoneessa olen kumpaakin kokeillut, ja kyllä Ubuntu mielestäni Susen hakkaa.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #5 : 26.12.06 - klo:20.09 »
Mihkähän tämä äänestys kallistuu näin puolueettomalla maaperällä. *jännittää* ;D

Kannettavista en tiedä, mutta pöytäkoneessa olen käyttänyt molempia (Ubuntua huomattavasti pidempään) ja ainakin KDE alustalla valitsen openSUSEn. Molemmat on toki hyviä.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #6 : 26.12.06 - klo:20.35 »
Hahaha :D itse voisin susea kyllä kokeilla, mutta en oikein tahdo luopua debian-pohjaisuudesta mihinkään. Se on vaan jotenkin rocks :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Anytos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #7 : 06.01.07 - klo:05.21 »
Ubuntu/Kubuntu miten haluaa, toimii minun mielestäni paremmin kuin Suse. Ainakin laitetuen puolesta. Ja tuntuu siltä että susesta asentaa aika herkästi "raskaan" version. Itsella ollut alunperin Ubuntu ja vaihdoin sitten Kubuntuun. Toiminut alusta saakka moitteetta. Kannettava on Toshiba tecra. parasta laatuaan uskokaa tai älkää.  8)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #8 : 06.01.07 - klo:14.13 »
Ubuntu/Kubuntu miten haluaa, toimii minun mielestäni paremmin kuin Suse. Ainakin laitetuen puolesta.
Ja tämä perustuu mihin? MUTUun?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #9 : 06.01.07 - klo:18.36 »
Ite olen asentanut Opensusen (Miten se pitäisikään kirjoittaa? Tuntuu vaihtuvan joka versiossa...?) pari viimeisintä versiota. Varsinkin uusin on ihan jees, mutta Yast tuntui ainakin jotenkin hätäisesti kasatulta, erityisesti jos sitä vertaa Ubuntun Synapticiin ja suurimpaan osaan muita Ubuntun työkaluja. Toki Yast sitten tekeekin enemmän asioita.

Minusta molemmat ovat oikein hyviä vaihtoehtoja. Jos ajoittainen, mahdollinen asetusteidostojen käsin muokkaaminen ei tule kyseeseen, niin Susen työkalut riittävät jo hyväksi syyksi käyttää sitä. Muussa tapauksessa itse laittaisin Ubuntun mieluummin erityisesti paremman pakettienhallintaohjelmiston ja laajojen pakettivarastojen takia. Lisäksi en vieläkään ole kovin varaukseton Novellin suhteen.

Molemmat vaihtoehdot kuitenkin hyviä. Susea en ole läpärissä koettanut, mutta Ubuntua kyllä yhdessä Amilossa, jossa se toimii oikein hyvin langatonta verkkoa lukuunottamatta (en osaa konffata oikein).
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #10 : 06.01.07 - klo:18.43 »
Lainaus
Ite olen asentanut Opensusen (Miten se pitäisikään kirjoittaa? Tuntuu vaihtuvan joka versiossa...?)

openSUSE
alias vililikku

ma^ko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Ubuntu vai Suse kannettavaan?
« Vastaus #11 : 06.01.07 - klo:23.32 »
Hurjalla kokemuksella vastaan ettei kumpikaan vaan Knoppix kiintolevylle asennettuna. Perusteluna yksi vanhempi läppäri (HP, P3 1ghz, 384mt) johon koitin pingviinin purkittaa osaamistasolla "amarööri". DVD-SuSe(retail) ja Ubuntu/Kubuntu ei asentunut mun osaamisella laitteeseen niin että se olisi toiminut, Knoppix asentui.
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.