Kirjoittaja Aihe: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi [siirrettävissä]  (Luettu 12444 kertaa)

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Tämä ohje on vapaa suomennos englanninkielisestä versiosta sivulla https://help.ubuntu.com/community/ADSLPPPoE

Huomioitavaa
Yleisimmin internettiin yhdistetään reitittimellä, johon palveluntarjoaja on konfiguroinut oikeat yhteysasetukset valmiiksi. Silloin internet yhteys toimii heti, kun ADSL-reititin kytketään tietokoneen verkkokorttiin. PPPoE:n konfigurointia tarvitaan vain siinä tapauksessa, että käytettään sisäistä ADSL-modeemia tai jos ADSl-reititin on asetettu sillattuun tilaan.

PPPoE yhteyttä varten tarvitaan palveluntarjoajalta käyttäjätunnus ja salasana.

Konfigurointi
PPPoE yhteys konfuguroidaan päätteen avulla. Sovellukset --> Apuohjelmat --> Pääte

komenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo pppoeconfTekstipohjainen asetusvelho ohjaa sinut seuraavien vaiheiden läpi:
   1.Varmista, että internetyhteys muodostetaan velhon tarjoaman verkkokortin avulla.
   2.Syötä käyttäjätunnus(Olet saanut sen palveluntarjoajalta).
   3.Syötä salasana(Myöskin palveluntarjoajalta).
   4.Jos olet aikaisemmin konfiguroinut PPPoE-yhteyden, sinulta kysytään, haluatko muuttaa vanhoja asetuksia.
   5.Do you want the 'noauth' and 'defaultroute' options and to remove 'nodetach' - valitse "Yes".
   6.Use peer DNS - valitse "Yes".
   7.Limited MSS problem - valitse "Yes".
   8.Kun sinulta kysytään, haluatko yhdistää käynnistettäessä (connect at start up), Haluat luultavasti vastata "yes".
   9.Lopuksi sinulta kysytään, haluatko yhdistää nyt? (establish the connection immediately).

Kun seuraavat kohdat on käyty läpi, yhteyden pitäsi toimia.

Alkuperäisestä ohjeesta löytyy vinkkejä ongelmatilanteisiin.
« Viimeksi muokattu: 16.08.08 - klo:13.23 kirjoittanut Kari Argillander »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

``olli``

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Re: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #1 : 29.12.06 - klo:01.58 »
Olen vasta aloittamassa käyttämään linuksia joten pyydän että vastaukset olisivat helposti ymmärrätäviä.  :)
Tein noin,tosin minulla oli pari kohtaa enemmän (luulisin),ja ei toimi.Mitä komennuksia minun tulisi tehdä ja kopsatat tänne että saisin toimimaan.

kiitos jo etukäteen

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #2 : 29.12.06 - klo:10.39 »
Kerrohan mikä on ADSL-modeemisi malli? Minkälainen kone sinulla on? Jos asennukssa tuli jotain virheilmoituksia, niin liitä ne tänne.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

``olli``

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Re: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #3 : 30.12.06 - klo:15.07 »
Löysin jo vastauksen toisesta paikasta,Joten ainakin tällä hetkellä yhteys toimii.....
Vikani oli se että kun asennuksessa piti kirjoittaa käyttäjänimi niin en ollut pyyhkinyt  sitä username pois siittä,;)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #4 : 28.04.08 - klo:08.30 »
Voisiko ohjeen kirjoittaja/täydentäjät kirjoittaa viestin jossa vahvistavat että     

a) ohje on edelleen käyttökelpoinen Hardyssä (tuorein LTS, tuorein stable)
eli uudet ominaisuudet eivät ole poistaneet tarvetta ohjeelle tai että ohjeessa käytetyt työkalut jne ovat edelleen Hardyssä käytössä
b) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Ubuntu Suomen wikiin (http://wiki.ubuntu-fi.org). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-867666147f48c6b667ec0f6be3f5f16852046770

Kiitos!


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #5 : 28.04.08 - klo:08.56 »
Ohjetta voi käyttää täysin vapaasti.

Luulen, että pppoe-ohje toimii hardyssä. Sitä en tiedä onko siihen tullut joku graafinen "helpompi" tapa konfata yhteys.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

facelift

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #6 : 13.05.08 - klo:16.22 »
Hei. Neuvokaapas noviisia, kun ei tahdo onnistua. Päivitettyäni ubuntun hardyyn, minun on täytynyt joka käynnistyksellä ajaa tuo pppoeconf uudelleen. Jokaiseen kysymykseen vastasin kyllä, kiltisti, kyllä.

menee katsos hankalaksi, kun tuolle puolisolle ei uskalla kertoa salasanoja kaikkeen  ;)

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #7 : 13.05.08 - klo:18.35 »
Hei. Neuvokaapas noviisia, kun ei tahdo onnistua. Päivitettyäni ubuntun hardyyn, minun on täytynyt joka käynnistyksellä ajaa tuo pppoeconf uudelleen. Jokaiseen kysymykseen vastasin kyllä, kiltisti, kyllä.

En osaa sanoa, miksi se ei käynnisty automaattisesti.
Kun asetukset on tehty voit käynnistää yhteyden seuraavalla komennolla. Ei siis pitäisi olla tarpeen ajaa pppoeconfia uudelleen.

Koodia: [Valitse]
pon dsl-provider

Tuolla alkuperäisessä ohjeessa (linkki 1. viestissä) näyttäisi olevan jotain apuja ongelmaasi.
« Viimeksi muokattu: 13.05.08 - klo:18.40 kirjoittanut beh »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #8 : 13.05.08 - klo:18.45 »
olen itse säätänyt asiakkaiden purkkeihin PPPoA -asetuksia, ja ne on saatavilla täysin vapaasti netistä, miten PPPoE eroaa siitä?
EDIT: siis salasanoja ja käyttäjätunnuksia myöten, kaikki on ISP:n kotisivuilla.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: HOWTO: PPPoE yhteyden konfigurointi
« Vastaus #9 : 18.06.08 - klo:13.13 »
olen itse säätänyt asiakkaiden purkkeihin PPPoA -asetuksia, ja ne on saatavilla täysin vapaasti netistä, miten PPPoE eroaa siitä?
EDIT: siis salasanoja ja käyttäjätunnuksia myöten, kaikki on ISP:n kotisivuilla.

PPoE-yhteys pitää konfata siinä tapauksessa, jos omistaa siltaavan modeemin, tai jos reitittävää modeemia haluaa tai on pakko käyttää siltaavana.

Sillatussa yhteydessä yhteys muodostetaan tietokoneen ja ISP:n välille purkin toimiessa ADSL-modeemina. Reitittävässä yhteydessä ADSL-yhteys luodaan purkin ja ISP:n välille ja tietokoneen ja purkin välillä on lähiverkkoyhteys.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!