Kirjoittaja Aihe: Kannettava Ubuntulle  (Luettu 3294 kertaa)

LunaTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Kannettava Ubuntulle
« : 15.12.06 - klo:20.39 »
Olen katsellut pientä kannettavaa. MSI S262 ja MSI S271 olisi tarkoitukseeni sopivia. Olen selaillut tietoa näiden osien ubuntu yhteensopivuudesta. Pöytäkoneeseen ubuntun asentaminen meni todella hyvin, mitään ongelmia ei ollut. Kannettavan hankinnassa meinaa mennä sormi suuhun.

S262:
Intel® 945GM piirisarjalla
GMA 950 integroitu näytönohjain
Intel® PRO/Wireless 3945 ABG Network Connection (802.11 a/b/g) Wlan
Realtek ALC 882H äänet

S271:
ATi RS485M + SB460 piirisarja
UMA ATI X1150 näytönohjain
MSI MS-6855B BT+WLAN miniPCI Combo Card
Realtek ALC 883 äänet

Tuon S262 osista löytyi kohtuullisesti tietoa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sen pitäisi toimia kohtuu helposti, lähinnä arveluttaa tuon S262 wlan ja äänien toimivuus? S271 osista en oikeastaan löytänyt mitään tietoa kuinka ne on tuettu, ja saatavissa toimimaan. Haluiasin tietää jos jollain olisi antaa tietoa kumpi olisi parempi ubuntulle, ja toimiiko nuo ylipäätänsä? Myös muita koneita saa ehdottaa, vaatimuksina on n.12" näyttö ja hinta ei saisi olla juuri yli 1000 euron, osien tehoilla ei merkitystä kunhan mahdollista saada toimimaan oikein.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #1 : 16.12.06 - klo:19.26 »
Tuon S262-koneen pitäisi toimi heittämällä Ubuntussa.
alias vililikku

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #2 : 17.12.06 - klo:11.44 »
http://www.digicomp.fi/product_info.php?products_id=256449

Tuossa voi räätälöidä koneen ja siinä on ubuntu mahdollista pistää mukaan, joten olettaisin osien toimivan. Mutta kannattaa jättää käyttis pois, ja itse asentaa, niin säästää paljon.

CoffeeCup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
  • Kahvin suurkuluttaja
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #3 : 17.12.06 - klo:11.54 »
Olen katsellut opiskeluille tuota Soneran tarjoamaakuukausimaksukannettavaa. Osaatteko sanoa mitään, toimisiko siinä Ubuntu, vai onko jotain laiteristiriitoja jo päällisin puolin odotettavissa?

Soneran kannettava: http://www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14304,00.html
"The secret to success, whether it's women or money, is knowing when to quit. I oughta know: I'm divorced and broke."  Sonny Crockett, the original Miami Vice.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #4 : 17.12.06 - klo:12.03 »
Olen katsellut opiskeluille tuota Soneran tarjoamaakuukausimaksukannettavaa. Osaatteko sanoa mitään, toimisiko siinä Ubuntu, vai onko jotain laiteristiriitoja jo päällisin puolin odotettavissa?

Soneran kannettava: http://www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14304,00.html

Ainakin muistikortinlukija saattaa osoittautua ongelmalliseksi, myös wlan saattaa olal pulmallinen tapaus, jos on huono tuuri.

CoffeeCup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
  • Kahvin suurkuluttaja
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #5 : 17.12.06 - klo:12.08 »
Olen katsellut opiskeluille tuota Soneran tarjoamaakuukausimaksukannettavaa. Osaatteko sanoa mitään, toimisiko siinä Ubuntu, vai onko jotain laiteristiriitoja jo päällisin puolin odotettavissa?

Soneran kannettava: http://www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14304,00.html

Ainakin muistikortinlukija saattaa osoittautua ongelmalliseksi, myös wlan saattaa olal pulmallinen tapaus, jos on huono tuuri.

Muistikortinlukija ei ole niin kriittinen minulle., olen tottunut siirtämään digikuvia USB-kaapelilla. Sen sijaan langaton verkko olisi hyvä, kun ajattelin vaihtaa perinteisen laajakaistan langattomaan. On kuitenkin ilmeisesti erillisiä sovittimia tuolle kannettavalle, jotka toimivat Ubuntussa?
"The secret to success, whether it's women or money, is knowing when to quit. I oughta know: I'm divorced and broke."  Sonny Crockett, the original Miami Vice.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #6 : 17.12.06 - klo:20.28 »
Kyllä muistikortinlukijat toimivat yleensä Linuxeissa. Wlanitkin toimivat yleensä.

Lainaus
Sen sijaan langaton verkko olisi hyvä, kun ajattelin vaihtaa perinteisen laajakaistan langattomaan.
Kyllä sinulla pitää olla "perinteinen" laajakaista ja ADSL -modeemi vaikka langatonta verkkoa käyttäisit.
alias vililikku

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #7 : 17.12.06 - klo:20.36 »
Olen katsellut opiskeluille tuota Soneran tarjoamaakuukausimaksukannettavaa. Osaatteko sanoa mitään, toimisiko siinä Ubuntu, vai onko jotain laiteristiriitoja jo päällisin puolin odotettavissa?

Soneran kannettava: http://www.sonera.fi/artikkeli2/0,3843,l-fi_h-14304,00.html


Kannnattaa miettiä Elisaa, näin nopesati vilkaituna saman kokoinen kuukausimaksu, mutta vain 2v soppari 3v sijasta. ja Elisan ADSL:n toimivuus on paljon parempi kuin Soneran.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

CoffeeCup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 68
  • Kahvin suurkuluttaja
    • Profiili
Re: Kannettava Ubuntulle
« Vastaus #8 : 18.12.06 - klo:17.19 »
Kyllä muistikortinlukijat toimivat yleensä Linuxeissa. Wlanitkin toimivat yleensä.

Lainaus
Sen sijaan langaton verkko olisi hyvä, kun ajattelin vaihtaa perinteisen laajakaistan langattomaan.
Kyllä sinulla pitää olla "perinteinen" laajakaista ja ADSL -modeemi vaikka langatonta verkkoa käyttäisit.

Selvä. En ole tutustunut paljoakaan tuohon langattomaan nettiin, sen mitä olen ohimennen kuullut ja lukenut. Muistelin näitä kaupunkiverkkoja, josko joku olisi ulottunut vaikka "parvekkeelle" :) . Lisäksihän on nämä julkisten paikkojen verkot, jos sattuu osumaan hyvään saumaan.

"The secret to success, whether it's women or money, is knowing when to quit. I oughta know: I'm divorced and broke."  Sonny Crockett, the original Miami Vice.