Wine on siis semmoinen ohjelma, jolla pystyy jotenkuten ajamaan Windows -ohjelmia Linuxissa. Sen toimivuus on kuitenkin monessa tilanteessa aika heikko. Ilmaisista vaihtoehdoista se kuitenkin likimain ainoa.
Eli ensin pitää asentaa se Wine. Tämän voi tehdä päätteessä komennolla:
sudo apt-get install wine
Kun Wine on asennettu, niin winecfg -ohjelma kannattaa ajaa läpi ja katsella vähän niitä asetuksia. Winecfg:n saa käyntiin päätteestä komennolla:
winecfg
Tämän jälkeen laita pelin cd-levy cd-asemaan. Mahdollisesti semmoinenkin sitten toimii, että tuplaklikkaat sitä setup.exe tai vastaavaa tiedostoa siellä cd:llä, jolloin asennusohjelma käynnistyy. Jos ei, niin voit päätteessä surffailla sinne cd-levylle ja siellä komentaa:
wine setup.exe
jossa tuo setup.exe pitää tietenkin vaihtaa vastaamaan sitä oikeata tiedostonimeä.
Luultavasti, useimimlla peleillä, homma ei ainakaan ilman säätämistä, lähde kuitenkaan noin helposti. Joissain peleissä asennusohjelma ei toimi Winellä kunnolla, vielä useammissa tapauksissa itse peli toimii vain osittain tai ei ollenkaan.
Homma on kuitenkin mahdollista, itse olen parhammillaan saanut jopa Warcraft 3:n toimimaan. Yleensä tyydyn kuitenkin Areena 5:een.