Kirjoittaja Aihe: Firefox 3.0a1 ja AIGLX -parannusta  (Luettu 2144 kertaa)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Firefox 3.0a1 ja AIGLX -parannusta
« : 13.12.06 - klo:22.56 »
Eli ainakin minulla tuon Aiglx:n kanssa on tullut vastaan semmoinen ärsyttävä piirre, että Firefoxissa esimerkiksi sivujen vierittäminen on ollut tuskaisen hidasta. Konetehoa tässä kyllä piisaa, siitä ei ole kiinni, mutta taitaa olla vielä tuo tekniikka vähän keskeneräistä ja varmaan tuossa vapaassa ati-ajurissakin on vielä melkoisesti puutteita.

Nyt tuossa sitten muutama päivä sitten tuli saataville Firefox 3.0:n alphaversio. Käyttöliittymään ei ole vielä tehty mitään muutoksia, mutta alla oleva Gecko -moottori on päivitetty versioon 1.9, joka siis käyttää cairo -vektorigrafiikkakirjastoa sivujen piirtämiseen.

Peruskäyttäjillä tätä versiota ei todellakaan ole tarkoitettu, ja useammastakin suunnasta olen kuullut, että elkää ihmeessä käyttäkö, sehän on samanlainen kuin 2.0. Noh, minulla kuiten eroa tuntuisi olevan huomattavastikin, sillä nyt tämän kanssa kestää jo AIGLX pitää päällä. Vieritys taitaa vieläkin hidastua ihan selkeästi tehosteiden ollessa päällä, mutta hidastuminen ei enää ole häiritsevää. Eli tämmöiselle Linux -virittelijälle tuolla alphaversiolla on ihan selkeitä hyviä puolia.

Onkos kukaan muu huomannut samaa? Voihan se olla, että kuvittelen vain. Jos kuitenkin näin hyvin jo nyt on tullut parannusta, niin aika mielenkiinnolla odottelen tuon Firefox 3.0:n valmistumista. Joskus toukokuussahan sitä vasta aletaan oikeasti odottelemaan, mutta tämä alphaversiokin on minulla toiminut oikein mainiosti. Mitään huonoja puolia huonon laajennustuen lisäksi en ole vielä löytänyt.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Qwerty

  • Vieras
Re: Firefox 3.0a1 ja AIGLX -parannusta
« Vastaus #1 : 13.12.06 - klo:23.58 »
Onkos kukaan muu huomannut samaa? Voihan se olla, että kuvittelen vain. Jos kuitenkin näin hyvin jo nyt on tullut parannusta, niin aika mielenkiinnolla odottelen tuon Firefox 3.0:n valmistumista. Joskus toukokuussahan sitä vasta aletaan oikeasti odottelemaan, mutta tämä alphaversiokin on minulla toiminut oikein mainiosti. Mitään huonoja puolia huonon laajennustuen lisäksi en ole vielä löytänyt.

Kyllä se ainakin itselläni on edelleenkin erittäin hidas.

Cairoa on onneksi optimoitu jo jonkin aikaa ja tulokset alkaneet näkymään.
http://blogs.gnome.org/attachment/xan/2006/12/11/0/rockboot::Expose.png

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Firefox 3.0a1 ja AIGLX -parannusta
« Vastaus #2 : 14.12.06 - klo:18.48 »
Operalla ja official compizillakin on todella hidas vierittaa sivuja verrattuna tavalliseen.. Vaikka muuten smoothisti pyoriikin.