Kirjoittaja Aihe: Kovalevytilaa kateissa?  (Luettu 3632 kertaa)

Vaiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Kovalevytilaa kateissa?
« : 13.12.06 - klo:21.02 »
Minulla on ubuntu 6.10 asennettuna 70Gt osiolle. Videoita ja musiikkia siellä on 40Gt, ja siihen päälle mitä nyt ubuntu itse ja ohjelmat vievät.
Ubuntu kuitenkin sanoo nyt, että tilaa on vapaana 0 tavua.. mistäs näen, että mikä sen lopun tilan on vienyt?

dhc7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #1 : 13.12.06 - klo:21.56 »
mistäs näen, että mikä sen lopun tilan on vienyt?

En osaa sano mistä helposti näet mikä tilan syö (paitsi yksinkertaisesti vain ihmettelemällä hakemistojen kokoja), mutta ainakin kotihakemistossa sijaitseva .thumbnails-hakemisto voi näemmä helposti paisua kohtuuttomuuksiin. Hienointa on, että systeemi ei niitä pikkukuvia ymmärrä koskaan sieltä poistaa. Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin asiaa ihmettelin tässä ketjussa.

Tuskin se .thumbnails nyt sentään tuota kaikkea kaipaamaasi tilaa on vienyt, mutta ehkä senkin osuus kannattaa ainakin tarkistaa.

Edit: Niin sulla on 6.10, en tiedä onko siinä jo kehitys pidemmällä noiden thumbnailien hamstraamisen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 13.12.06 - klo:21.58 kirjoittanut dhc7 »

Vaiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #2 : 13.12.06 - klo:22.07 »
Nautiluksesta katsottuna tiedostojärjestelmän alla olevat vievät yhteensä 49Gt tilaa.. eli noin 20Gt on jossain hukassa.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #3 : 13.12.06 - klo:22.12 »

Päätteeseen

Koodia: [Valitse]
sudo du -h / --max-depth=1
Ja jos haluat tutkia jotain hakemistoa, niin se juuren (siis tuo / ) paikalle tai vaihdat ko. hakemistoon ja

Koodia: [Valitse]
sudo du -h --max-depth=1

dhc7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #4 : 13.12.06 - klo:22.17 »
Nautiluksesta katsottuna tiedostojärjestelmän alla olevat vievät yhteensä 49Gt tilaa.. eli noin 20Gt on jossain hukassa.

Huomasin silloin tuota levyn täyttymistä ihmetellessäni, että Nautiluksessa hakemiston properties ei kertonutkaan totuutta ko. hakemiston tilankäytöstä. Home oli sen mielestä vain noin 8 Mt, mutta totuus oli vähän karumpi. Luulen että Nautilus ei ehtinyt laskea tiedostojen viemää tilaa, koska juurikin se thumbnails sisälsi järjettömän määrän tiedostoja. Ehkä se olisi todellisenkin tilankäytön ilmoittanut, jos olisin tarpeeksi kauan odottanut.

Tällä tarkoitan vain sitä, etten itse ainakaan luottaisi aivan sokeasti siihen, mitä Nautilus sanoo hakemistojen käyttämästä tilasta.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #5 : 13.12.06 - klo:22.20 »
Katso >järjestelmä>ylläpito>levyt
Poistuu taka vasemmalle - - -

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #6 : 13.12.06 - klo:22.25 »
Katso >järjestelmä>ylläpito>levyt

Ei mulla ole siellä mitään "levyt"? Ei vaikka AlaCartella yritti...

Vaiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #7 : 13.12.06 - klo:22.28 »

Päätteeseen

Koodia: [Valitse]
sudo du -h / --max-depth=1
Ja jos haluat tutkia jotain hakemistoa, niin se juuren (siis tuo / ) paikalle tai vaihdat ko. hakemistoon ja

Koodia: [Valitse]
sudo du -h --max-depth=1

Okei, kävi ilmi, että /root/.Trash vie 18G. Vaan mistäs tuota pääsen tyhjentämään - alakulman roskakori sanoo olevansa tyhjä eikä nautiluksesta löydy rootista kuin Desktop?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #8 : 13.12.06 - klo:22.29 »

Päätteeseen

Koodia: [Valitse]
sudo du -h / --max-depth=1
Ja jos haluat tutkia jotain hakemistoa, niin se juuren (siis tuo / ) paikalle tai vaihdat ko. hakemistoon ja

Koodia: [Valitse]
sudo du -h --max-depth=1

Okei, kävi ilmi, että /root/.Trash vie 18G. Vaan mistäs tuota pääsen tyhjentämään - alakulman roskakori sanoo olevansa tyhjä eikä nautiluksesta löydy rootista kuin Desktop?

Pistealkuiset tiedostot ovat piilotiedostoja (.Trash) niiden käsittely onnistuu nautiluksessa painamalla ctrl+h. Ne piilotetaan, koska ne eivät useinmiten käyttäjää kiinnosta.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #9 : 13.12.06 - klo:22.30 »
Katso >järjestelmä>ylläpito>levyt

Ei mulla ole siellä mitään "levyt"? Ei vaikka AlaCartella yritti...

Heh - hauskaa  :D
Ei ollut sulle tarkoitettu vaan säikeen aloittajalle, eli siis Väiskille.
Siis sieltä yläpalkista >järjestelmä>ylläpito>levyt (pyytää salasanaa) ja aukeaa graafiset kuvat osioista.

Edit: Ootte te nopeita ja minä hidas  :D
« Viimeksi muokattu: 13.12.06 - klo:22.32 kirjoittanut Ryppy »
Poistuu taka vasemmalle - - -

Vaiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #10 : 13.12.06 - klo:22.34 »
Pistealkuiset tiedostot ovat piilotiedostoja (.Trash) niiden käsittely onnistuu nautiluksessa painamalla ctrl+h. Ne piilotetaan, koska ne eivät useinmiten käyttäjää kiinnosta.

Noniin, nyt tuli lisää tilaa. Kiitoksia kaikille avusta :)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #11 : 13.12.06 - klo:22.45 »
Heh - hauskaa  :D
Ei ollut sulle tarkoitettu vaan säikeen aloittajalle, eli siis Väiskille.
Siis sieltä yläpalkista >järjestelmä>ylläpito>levyt (pyytää salasanaa) ja aukeaa graafiset kuvat osioista.

Edit: Ootte te nopeita ja minä hidas  :D

Ei kun ihan tosi. Kiinnostuin ja katsoin tuonne ylös, siis Gnome-paneelin valikkopalkin valikkoon Järjestelmä. Sen alivalikossa Ylläpito minulla ei ole kohtaa Levyt. Sitten käytin hiiren oikeata ja valitsin Muokkaa valikoita (ennen tämän tilalla oli sitten kai se alacarte?), mutten kuitenkaan löytänyt mistään "Levyt" - sovellusta  ???

Käytössä edgy ubuntu.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kovalevytilaa kateissa?
« Vastaus #12 : 14.12.06 - klo:01.31 »
Joo, pontvil, siitä se johtuu: Mulla on dapper. En ole aikonut edgyä edes kokeilla vaan siiryn suoraan feistyyn, kunhan sen julkaisu alkaa olla lähempänä.

Edit: Hankalaa kun on 3 eri Ubuntu-versiota yht-aikaa menossa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.06 - klo:01.33 kirjoittanut Ryppy »
Poistuu taka vasemmalle - - -