Kirjoittaja Aihe: ATI:n ajurit  (Luettu 2869 kertaa)

haka66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
ATI:n ajurit
« : 09.12.06 - klo:12.40 »
fglrx asennettuna ja ainakin suurinpiirtein kaikki toimii, paitsi käynnistettäessä masiinaa tulee
aina jotain häiriöitä kuvaan.. eivät haittaa sinänsä. Välillä jos kirjautuu ulos tai vaihtaa käyttäjää, niin
siinä vaiheessa saattaa ruutu mennä täysin jumiin? Onko tietoa?
Entä voiko tämän linkin http://ati.de/support/drivers/linux/linux-radeon.html takaa löytyvää pakettia käyttää,
miten / onko siitä mitään hyötyä? Olen hieman ulkona noista ajuriasioista...

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #1 : 09.12.06 - klo:22.13 »
Välillä jos kirjautuu ulos tai vaihtaa käyttäjää, niin
siinä vaiheessa saattaa ruutu mennä täysin jumiin? Onko tietoa?
Itselläni samoja ongelmia, kuullut huhuja, että olis fglrx-ajureista kiinni. Ei kuulema ole korjausta vielä.

fglrx asennettuna ja ainakin suurinpiirtein kaikki toimii, paitsi käynnistettäessä masiinaa tulee
aina jotain häiriöitä kuvaan
https://wiki.ubuntu.com/FrameBuffer

haka66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #2 : 10.12.06 - klo:10.45 »
Välillä jos kirjautuu ulos tai vaihtaa käyttäjää, niin
siinä vaiheessa saattaa ruutu mennä täysin jumiin? Onko tietoa?
Itselläni samoja ongelmia, kuullut huhuja, että olis fglrx-ajureista kiinni. Ei kuulema ole korjausta vielä.

fglrx asennettuna ja ainakin suurinpiirtein kaikki toimii, paitsi käynnistettäessä masiinaa tulee
aina jotain häiriöitä kuvaan
https://wiki.ubuntu.com/FrameBuffer
Oletko itse viritellyt tuota vga- arvoa jotenkin? Mulla ei ole tuossa kernel- rivillä ole siihen otettu kantaa... Olisiko suosituksia, hommasin juuri
laajakuvanäytön jossa max- resoluutio 1440x900 ja muuten linuxkin osaa näemmä sitä käyttää.
Eli ainut todellinen ongelma on siinä että joskus (ei aina) kun on jonkun aikaa tehnyt asioita ja kirjautuu ulos tai vaihtaa käyttäjää,
niin tulee tuollainen ubuntumaisen kermainen ruutu jossa himmeästi näkyy valkoisella se kohta mihin voisi käyttäjätunnusta tai salasanaa
kirjoitella, mutta ruutu jämähtää kokonaan paikalleen jolloin ainoa vaihtoehto on väkisin sammuttaa koko masiina.
Entäs sitten nuo atin sivuilla olevat ajurit, eikö kellään ole niistä kokemuksia? miten ne eroavat näistä ubuntun mukana tulevista
vaihtoehdoista?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #3 : 10.12.06 - klo:11.36 »
Oletko itse viritellyt tuota vga- arvoa jotenkin? Mulla ei ole tuossa kernel- rivillä ole siihen otettu kantaa... Olisiko suosituksia, hommasin juuri
laajakuvanäytön jossa max- resoluutio 1440x900 ja muuten linuxkin osaa näemmä sitä käyttää.
Tuota resoa ei ilmeisesti saa framebufferilla käyttöön.. Itselläni on 1280x1024, 24 (16M) eli vga=795 laitettu grubin menuun. Sillä sain omalta osaltani tuon häiriön pois (ja samalla terminaalit toimimaan).

Lainaus
Entäs sitten nuo atin sivuilla olevat ajurit, eikö kellään ole niistä kokemuksia? miten ne eroavat näistä ubuntun mukana tulevista
vaihtoehdoista?
Nuo ajurit ovat vain hieman uudempia. Pitänee kääntää ne tänään tähän, ja kokeilla, josko ne eroavat paljoltikin.

Lainaus
Eli ainut todellinen ongelma on siinä että joskus (ei aina) kun on jonkun aikaa tehnyt asioita ja kirjautuu ulos tai vaihtaa käyttäjää,
niin tulee tuollainen ubuntumaisen kermainen ruutu jossa himmeästi näkyy valkoisella se kohta mihin voisi käyttäjätunnusta tai salasanaa
kirjoitella, mutta ruutu jämähtää kokonaan paikalleen jolloin ainoa vaihtoehto on väkisin sammuttaa koko masiina.
Tuo on aivan totta. Itselläni aika ajoin sama ongelma, enkä ole löytänyt ratkaisuksi muuta kuin, että en kirjaudu ulos, vaan valitsen "Uuden kirjautumisen" (Sovellukset -> järjestelmätyökalut) ja kirjaudun toisella käyttäjällä sisään, jos on tarvetta.


Edit: no nyt on 8.31.5 -version fglrx asennettuna. Raportoin, jos auttaa mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:11.48 kirjoittanut Regel »

haka66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #4 : 10.12.06 - klo:12.30 »
Hienoa, kiitos kun jollain kokeneemmalla on pioneerihenkeä:-)
Odotan mielenkiinnolla...
Luuletko, että mun kannattaisi kokeilla tuota vga=795 ?
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:12.33 kirjoittanut haka66 »

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #5 : 10.12.06 - klo:14.11 »
Sanotaanko, että jos otat kopion tämän hetken /boot/grub/menu.lst :stä
Koodia: [Valitse]
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup10.12.06
niin sitten voit aivan vapaasti periaatteessa muokata tuota. Toisaalta helpompaa olisi kokeilla näin:

1) kun grub ilmestyy paina e:tä kernelin kohdalla. (Jos ei ilmesty, niin ESCillä pitäisi alkuvaiheessa saada näkyviin.)

2) Sitten valitset kohdan kernel ja e:tä,

3)kirjoitat loppuun esim. vga=795 ja painat enteriä.

4) Sitten b:tä.
Näin kokeilet, kunnes löydät toimivan vaihtoehdon, jonka sitten kirjoitat /boot/grub/menu.lst -tiedostoon kernelin perään.
Tässä esimerkki minun menu.lst:stä käyttämäni kernelin osalta:
Koodia: [Valitse]
title Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hdg1 ro quiet splash locale=fi_FI vga=795
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault
boot
« Viimeksi muokattu: 02.02.07 - klo:17.15 kirjoittanut Regel »

haka66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #6 : 10.12.06 - klo:15.53 »
Joo, kiitos. Käväisin vi- editorilla muokkaamassa, nyt näyttää paremmalta.
Päädyin laittamaan vga=792   ... alkuruutu näyttää heti huomattavan paljon fiksummalta ja
silti näyttää itse ubuntu toimivan 1440x900 resoluutiolla:-)
Ainakaan vielä ei nuo kirjaudu ulos /vaihda käyttäjää toiminnot ole menneet jumiin.
Asensin tuon Beryllinkin, hieno vekotin...
Raportoi silti jos huomaat niissä atin uusimmissa ajureissa jotain eroa ..

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: ATI:n ajurit
« Vastaus #7 : 10.12.06 - klo:19.49 »
Eipä näissä paljoa eroa tunnu olevan, kannattanee käyttää pakettivaraston omia fglrx-ajureita.