Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 6.10 nettiin.  (Luettu 1899 kertaa)

viljami

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 6.10 nettiin.
« : 03.12.06 - klo:21.59 »
Olen linuxin käyttäjänä aivan aloittelija, pc-puolella kyllä touhunnut jonkin verran jo DOS-aikana. Verkojen kanssa olen aika vähän pelannut. Paikallisverkko on, siinä D-Link ADSL-modeemi ja palomuuri DSL-G604T. Nyt asensin vanhaan koneeseen (P2, 300 MHz, 256 Mt) uuden >Ubuntun, joka on suoraan kiinni eo reitittimessä. Parin kerran jälkeen asennus meni loppuun ja muuten kaikki pelaa, mutta netti ei kunnolla. Löydän samassa verkossa olevat Windows Xp-koneet (toinen suoraan reitittimessä, toinen WLAN-verkossa). Ping menee läpi sinne ja myös ulkopuolelle (sekä mumero-osoitteella että nimellä) ja ftp-siirrolla saa päivityksiä haettua. Mutta http ei onnistu! Firefox ei toimi, ei liioin sähköposti. Mistä vikaa voisi alkaa etsiä? Jotain poikkeavaa olen löytänyt, herjaa tulee siitä, ettei ole tiedostoa /var/run/samba/lock , mutta siihen en pääse käsiksi. Kun yritän tehdä tiedostojakoja, herjaa ohjelma, että samba on asennettava, mutta asennusohjelma kaatuu. pppoeconf ajaminen tyssää siihen, ettei ole oikeuksia (sudolla!). Jotain on jossain vialla, mutta nettikeskusteluja selaamalla ja kaikkia ohjeita kokeilemalla en ole löytänyt viallista kohtaa. Mistä etsisin ja miten?

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 nettiin.
« Vastaus #1 : 04.12.06 - klo:00.14 »
Tuon kokoisen keskusmuistin kanssa koneen asennus on suositeltavaa suorittaa alternate-levyversiolla. ainakin meidän kotikone meni silä heittämällä(400 MHz/256MB). Live-levyltä asennettaessa on pienellä keskusmuistila varustetuilla koneilla kohdaqttu vaikesuksia. Tarjoaahan reititin/modeemisi IP-osoitteet DHCP:llä eli automaatisesti, jos ei niin ensi töiksi pitää saada IP-ositteet konfiguroiduksi. Samba on verkkopalveluohjelmisto, jota sinun ei tavitse asentaa. Onhan repository(=tietovarasto-)määrityksesi kunnossa. Suosittelen Ubuntu tutuksi -wikikirjaan ( http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi )  tutustumista ensi töiKsi niin saat helpommin perusasiat kuntoon.

T: Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

isvard

• Vieras
« Vastaus #2 : 04.12.06 - klo:01.17 »
Minulla teki joskus tuota kun oli kotiverkossa ubuntuun livahtanut yhdyskäytävän osoitteeseen pieni pilkkuvirhe, sambaa minä ainakin olen käyttänyt kun on pitänyt saada windows kone ja ubuntu jakamaan kansioita, ja sambahan tarvii oman salasanansa jos haluaa päästä esim xp,stä ubuntun kansioihin käsiksi.

viljami

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.12.06 - klo:22.44 »
Tuon kokoisen keskusmuistin kanssa koneen asennus on suositeltavaa suorittaa alternate-levyversiolla. ainakin meidän kotikone meni silä heittämällä(400 MHz/256MB). Live-levyltä asennettaessa on pienellä keskusmuistila varustetuilla koneilla kohdaqttu vaikesuksia. Tarjoaahan reititin/modeemisi IP-osoitteet DHCP:llä eli automaatisesti, jos ei niin ensi töiksi pitää saada IP-ositteet konfiguroiduksi. Samba on verkkopalveluohjelmisto, jota sinun ei tavitse asentaa. Onhan repository(=tietovarasto-)määrityksesi kunnossa. Suosittelen Ubuntu tutuksi -wikikirjaan ( http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi )  tutustumista ensi töiKsi niin saat helpommin perusasiat kuntoon.

T: Jallu59

Osoite tulee oikein koneeseen (DHCP, antaa 192.168.1.4 kuten pitääkin). Samban conf löytyy, sen vuoksi ihmettelenkin tiedostojaon vaatimusta samban asentamisesta. Mitä tarkoittaa repository-määritykset, sellaiseen en ole törmännyt. Vai onko kyseessä tiedostojako, joka ei siis onnistunut. Ubuntu tutuksi olen yrittänyt tavata, mutta siellä olevia ohjeita en saa kaikkia menemään läpi, kuten edellä kerroin.