Kirjoittaja Aihe: Päätteen käytön harjoittelu on hyvä aloittaa vaikkapa Winen asentamisella.  (Luettu 1446 kertaa)

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Minulla on ubuntu ollut pari viikkoa koneellani ja jää pysyvästi.

Olen siis itsekin täysi aloittelija Linux puolella, sillä ubuntu on ensimmäinen Linuxini.

Jossain vaiheessa aloittelijat kiinnostuvat päätteen käytöstä, etenkin kun monissa neuvoissa viitataan komentoriveihin.

Päätteenkäyttö on suhteellisen helppoa ja aivan ensimmäiseksi pitää muistaa, ettei vertaa päätten käyttöä Dos mörköön.

Pääte on monipuolisempi ja monia ohjeita voi seurata ja asentaa kopioi ja liitä toiminnolla.

Päätteen käytössä on tärkeää, että välilyönnit on kohdallaan.

Joitakin ohjeita pitää muokata hieman omalle koneelle sopivaksi.

Tällainen muokkaus voi olla esimerkiksi oman käyttäjänimen lisääminen annettuun ohjeeseen.

Kätevä tapa muokkauksen apuna voi olla esimerkiksi sovellukset valikosta/kohta apuohjelmat ja tekstieditori.

Annettu ohje kopiodaan tekstieditoriin, jossa esimerkiksi käyttäjä nimi lisätään oikeaan kohtaan ja valmis koodipätkä kopiodaan päätteelle.

Välillä tarvitaan enteriä ja välillä ei.

Itse aloitin harjoittelun päätteellä alienin ja winen asentamisella mitkä onnistuivatkin hyvin.

siitä se sitten pikku hiljaa etenee.

Päätteen käytön opettelu kannattaa, jossain vaiheessa, kun ubuntu on muuten tullut jo tutummaksi.