Kiitos haasteeseen vastanneille.. Muutamia vielä odotellaan.. Apua tarvitseva kiittää Ubuntu-ystävää!
En teistä tiedä mutta itse uskon että Pelastusarmeija tekee asiallista työtä ja juurikin koska homma pyörii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin, menee antamista euroista (lähes) kaikki ihan oikeasti ihmisten auttamiseen.. Kuten ao. linkki kertoo, v. 2005 n. 720 000e meni perille ja keräyskuluihin upposi n. 20 000e. Perille meni lähes 97% lahjoituksista.
Ja homma toimii paikallisella tasolla, alkoholin ostaminen on estetty (DRM? No ei ihan..) ja apu jaetaan mahd. pitkälle tuotteina. Ruokaa ja vaatteita.
Äkkiseltään voi kuulostaa tyhmältä että mitä joulua tuo sitten on, mutta Suomessa kuitenkin elää paljon perheitä jotka oikeasti tarvitsevat sitä.. Minä mitään tiedä mutta työtön perhe jossa päälle vielä vähän sairauksia ja muuta niin ei ylimääräistä rahaa löydy..
http://www.joulupata.fi/site/lahjoituksesi_menee_perille.htmlUlkomaille suuntautuvia 'eettisiä joululahjoja' löytyy täältä:
http://www.toisenlainenlahja.fi Myös KUA on perinteisesti tunnettu ja tunnustettu luotettava avun perilleviejä.
Toisenlaisista lahjoista kertyvät varat muuttuvat aidosti tarpeellisiksi hyödykkeiksi tai köyhyyttä vähentäväksi toiminnaksi Kirkon Ulkomaanavun avustuskohteissa. Jos valitset esimerkiksi vuohen, lahjoituksesi käytetään maatalousprojekteihin kehitysmaissa. Pulpettilahjoitus vastaavasti käytetään koulutukseen ja koulutarvikkeisiin. Lahjat hankitaan pääsääntöisesti paikan päältä, koska se on kustannustehokkainta. Paikalliset työntekijämme arvioivat avuntarpeen. Näin varmistetaan, että varat käytetään eniten apua tarvitseville. Lahjoja ei hankita kohdemaissa yli tarpeen, vaan mahdollinen ylimenevä rahoitus käytetään elinolosuhteiden parantamiseen muulla tavoin.
Itse olen jo muutamana jouluna luopunut tavaroiden antamisesta joululahjana ihmisille.. Ihmisillä tahtoo nykyään jo olla kaikkea mitä tarvitsevat, ylikin. Lisää tavaraa ei kaivata. Tärkeämpää on ajatus läheisen muistamisesta - ja siihen ei tarvita kumisaappaita, uutta pelikonsolia, kirjaa, cd:tä tai suklaata. Kortti riittää. Tällä tavalla 'säästämäni' rahat olen upottanut joulua ennen erilaisiin avustuskohteisiin.. Luonnonsuojelu, kehitysapu, lähetystyö, lasten auttaminen jne jne. Avun vastaanottajia löytyy lukuisia ja tarve on rajaton. Näille läheiselleni olen tosiaan väsännyt kortteja joissa olen kertonut mitä joku on 'heidän rahoillaan' saanut.. Koulupuku, vuohi, pulpetti jne jne.
Kannattaa pistää korvan taakse. Ja säästää kaupoissa säntäilyltä, pystyy toteuttamaan aatonaattoiltana ja on taatusti 'eettinen' ja hyvää mieltä ja oikeasti apua tuottava lahja.
r