Kirjoittaja Aihe: fstab - atime  (Luettu 3186 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
fstab - atime
« : 26.11.06 - klo:00.16 »
ps. tämä ei liity tähän ketjuun, mutta mulla on RSS käytössä, joten sinne jää myös poistetut viestit,
sen pohjalta vihjasen että atime parametriä ei ole olemassa (fstab), noatime on ..
kts. foorumin haulla hakusanalla atime lisää. Eli noatime on se oikea parametri atime-caseen
;)
Se tiedosto on Kubuntun luoma, ei mun.  Mistäs se siihen on pullahtanut jos se on väärä? :)


Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=e26f464a-4b8a-49e6-a9e5-117be482809f / ext3 nouser,defaults,errors=remount-ro,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 1
# /dev/sda6
UUID=8a52bd0b-217c-479b-877a-e497c4436173 /home ext3 nouser,defaults,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda5
UUID=852418a7-206d-44fd-ad2b-224ca3d21a79 /jako ext3 nouser,defaults,acl,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda2
UUID=064be2c4-4f5f-4fce-b102-bd764e5d8580 /roipetta ext3 nouser,defaults,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda3
UUID=1fb7341c-6a26-45ab-99e9-5b1410cf3315 none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0

Muoks: kyllä se näyttäs olevan ihan yleinen parametri: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=fstab+kubuntu+atime

Lainaus
I have switched atime to noatime, as that will reduce access times to the Hard disk, as it will prevent it from recording all accesses to the hard disk, and only record writes, not reads. The option should not even be in the CDROM lines.
Pitäneekö paikkaansa? Nopeutuuko?

muoks: tuli mieleen että voisko tota optimoida jotenkin kun vipuja näyttäs olevan aika paljon?
« Viimeksi muokattu: 26.11.06 - klo:00.57 kirjoittanut Owdy »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #1 : 26.11.06 - klo:01.04 »
Se tiedosto on Kubuntun luoma, ei mun.  Mistäs se siihen on pullahtanut jos se on väärä? :)
The atime and noatime attribute: http://www.faqs.org/docs/securing/chap6sec73.html
Linux has a special mount option for file systems called noatime that can be added to each line that addresses one file system in the /etc/fstab file. ...

Atime siis tarkoittaa LastAccessTime:ä noin vapaasti lyhennettynä,
ja ext-filesysteemihän tätä nauhoitetaan jatkuvasti, jos haluaa sen pois niin
fstab riville laitetaan parametri noatime

Sillä tietämyksellä mikä minulla on, atime fstab-parametriä ei ole olemassa,
ja miksi olisikaan, koska tämä atime on "päällä" jo oletuksena.

Voi tietysti olla että tietämykseni on vanhentunutta, eli asia voi olla muuttunutkin?

Edit: Niin, siis varmaan se jonkin verran nopeutuu jos tuo noatime parametri on käytössä, koska silloin viimeistä kosketusaikaa ei talleteta. Ei hajuakaan miten paljon vaikuttaa, tuskin nyt mahdottomia kuitenkaan, normaalissa kotikoneessa tms?
« Viimeksi muokattu: 26.11.06 - klo:01.10 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #2 : 26.11.06 - klo:01.07 »
Atime siis tarkoittaa LastAccessTime:ä noin vapaasti lyhennettynä, ja ext-filesysteemihän tätä nauhoitetaan jatkuvasti,
jos haluaa sen pois niin fstab riville laitetaan parametri noatime

Mitä siinä menetetään jos sen ottaa pois? Nyt ei jymmärrä :)

Lainaus
illä tietämyksellä mikä minulla on, atime fstab-parametriä ei ole olemassa,
ja miksi olisikaan, koska tämä atime on "päällä" jo oletuksena.
No miksi ihmeessä Kubuntu sen sinne tunkee?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #3 : 26.11.06 - klo:01.52 »

Mitä siinä menetetään jos sen ottaa pois? Nyt ei jymmärrä :)
No miksi ihmeessä Kubuntu sen sinne tunkee?
Älysin lopulta lukea oikeaa manuaalia, joka on man mount koska mounttaamisestahan tässä on kyse kuitenkin. ;)
atime
Update inode access time for each access. This is the default.

noatime
Do not update inode access times on this file system (e.g,
for faster access on the news spool to speed up news servers).


Eli jos nopeuttaa haluaa, silloin noatime, ei atime.
Mutta siinä sitten menetetään tieto siitä koska tiedostoa on viimeksi kosketeltu
(read tieto katoaa, write tieto säilyy).

Eli ei mitään, meni ohi jo, tai johonkin... ;D
Johtui vain siitä kun olin itsepäisesti muka oikeassa, mutta tietenkin täysin väärässä,
atime parametri siis ON olemassa.
Tosin se on kai turha koska oletusarvo on että LastAccessTime talletetaan?

« Viimeksi muokattu: 26.11.06 - klo:01.59 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #4 : 26.11.06 - klo:10.23 »
Eli ainoa mitä menetän on tieto koska tiedostoa on viimeksi luettu? Huomaako nopeuseroa oikeasti vai onko se jotain miljoonasosa sekuntteja? :D


Mitens muuten toi mun fstab, voisko sitä 'siivota' jotenkin?

Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=e26f464a-4b8a-49e6-a9e5-117be482809f / ext3 nouser,defaults,errors=remount-ro,noatime,auto,rw,dev,exec,suid 0 1
# /dev/sda6
UUID=8a52bd0b-217c-479b-877a-e497c4436173 /home ext3 nouser,defaults,noatime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda5
UUID=852418a7-206d-44fd-ad2b-224ca3d21a79 /jako ext3 nouser,defaults,acl,noatime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda2
UUID=064be2c4-4f5f-4fce-b102-bd764e5d8580 /roipetta ext3 nouser,defaults,noatime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/sda3
UUID=1fb7341c-6a26-45ab-99e9-5b1410cf3315 none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0

« Viimeksi muokattu: 26.11.06 - klo:10.26 kirjoittanut Owdy »

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #5 : 26.11.06 - klo:18.24 »
Minua ihmetyttää tämä Edgyn mukana tullut uudistus fstabiin, missä laitteet on merkitty noilla mystisillä UUID=xxxx-merkinnöillä. Pikaisesti vilkaisemalla en man-sivuiltakaan löytänyt mitään juttua tuollaisesta merkintätavasta, joten voisiko joku selittää, mitä nuo mystiset UUID:t ovat ja mitä hyötyä niistä on verrattuna tavallisiin /dev/hdXY-laitenimiin.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #6 : 26.11.06 - klo:18.26 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6076.0
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=278652

Mä en kyllä ymmärrä miksi Kubuntu on laittanu tohon 'defaults' ja silti luetellut sitten vielä uudelleen ne kaikki vivut. *defaults'han kattaa noi kaikki.
« Viimeksi muokattu: 26.11.06 - klo:18.32 kirjoittanut Owdy »

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: fstab - atime
« Vastaus #7 : 26.11.06 - klo:22.56 »
Minua ihmetyttää tämä Edgyn mukana tullut uudistus fstabiin, missä laitteet on merkitty noilla mystisillä UUID=xxxx-merkinnöillä. Pikaisesti vilkaisemalla en man-sivuiltakaan löytänyt mitään juttua tuollaisesta merkintätavasta, joten voisiko joku selittää, mitä nuo mystiset UUID:t ovat ja mitä hyötyä niistä on verrattuna tavallisiin /dev/hdXY-laitenimiin.
Mutua!: Ei tarkkaa tietoa ole, mutta eiköhän ne ole jotain laitetunnisteita. Niiden avulla saadaan aina samalaite mountattua samaan paikkaan. Jos vaihtelet kiintolevyjen paikkoja ide-piuhassa/vaihdat sata-porttia tms. niin nuo /dev/hdXY-laitenimet saattavat vaihtua ja silloin väärä kovalevy mounttautuisi väärään paikkaan.