Ei se mulla pyytänyt mitään salasanaa, mutta niitä kohtia on varmaan miljoona siinä menisi koko elämä kun niitä kruksaa.
Luitko nuo kaikki annetut ohjeet?
Ohjeet yms. asiat pitäisi lukea siten että ymmärtää mitä niissä sanotaan.
Lisäksi kannattaa suunnilleen tehdä niin kuin ohjeessa sanotaan, tosin harkita pitää myös itse aina.
Minusta arvon Poor Edward kirjoittaa tuossa yllä että valitse Synaptic:n menusta ASETUKSET -> PAKETTIVARASTOT
Arvailen kuitenkin että et valinnut Synaptic:n menusta ASETUKSET -> PAKETTIVARASTOT
Perustan arvailuni siihen että ko. ikkunassa ei ole miljoonaa valintaa = olet väärässä paikassa ruksittelemassa.
Paketteja on lähes miljoonia,
pakettivarastoja on paljon vähemmin.
ja käsittääkseni sinun nyt juurikin pitää ne
pakettivarastot ottaa käyttöön,
jotta saat kaikki mahdolliset ohjelmat tms. paketit asennettua.
Minulla ei ole suometettua Ubuntua, joten puhun pääosin Ubuntun alkukieltä.
1.
Valitse Ubuntun menusta:
System -> Administration -> Synaptic Package Manager (suom. ilm. Järjestelmä -> Ylläpito -> Synaptic ...)
Syötä OMA salasanasi ja muista että Ubuntussa on sudo:n käyttöoikeus oletuksena vain
asennuksen yhtydessä luodulla käyttäjällä. Joten jotta homma onnistuu, ole kirjautuneena tuona 1. käyttäjänä Ubuntuun.
2. Valitse Synaptic:n -menusta Settings -> Repositories (suom ilm. Asetukset -> Pakettivarastot)
jolloin aukeaa tämän näköinen ikkuna, josta siis ruksitat halutut varastot = kaikki
älä häiriinny kuvan teksteistä, ne ovat kotoisin jo uudemmasta UbuntustaPaina sitten OK painiketta jolloin ko. ikkuna sulkeutuu.
Paina
Reload painiketta Synaptic:n työkalupalkista jolloin uudet varastot otetaan käyttöön.
(Tai Synaptic:n menusta: Edit -> Reload Package Information)
Jos on vaikeuksia saada tuota Synaptic:a auki, avaa menusta Pääte (eng. Terminal)
ja syötä siihen tämä komento
(sudo salasana on taas OMA salasanasi, ja vain 1. käyttäjä saa käyttää sudo:a)sudo synaptic
Lue ENSIN ajatuksen kanssa Ubuntu tutuksi Wiki kokonaan läpi:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksinoin toimien saatat oppia miten Ubuntu toimii, siis sotkematta koko järjestelmääsi umpisolmuun.
Suomeksi, ohjeet kannattaa lukea ensin, ja tehdä vasta sitten kun ymmärtää mitä on tekemässä,
säästyy monelta vaikeudelta yms tuholta.