"Lapsikin ne osaa.." koska lapsi sattuu kuulumaan tähän Windows sukupolveen.
Minä olen ukki, joka on ehkä 1 1/2 vuotta yrittänyt oppia pärjäämään Linuxien kanssa. Joskus 20 vuotta sitten minulla oli ilo naputetta BSD Unixia ajavan minikoneen päätettä. Tavallisen tietokoneenkäyttäjän elämä oli todennäköisesti silloin helpompaa kuin nykyään. Linuxia olen alkanut harrastamaan (onneksi) vasta eläkepäivinä. Koneessani on WindowsXP ja kolme Linuxia, joista kaksi ei tällä hetkellä suostu käynnistymään. Linuxtieni on johtanut minut ongelmasta toiseen, jotka olen itse tavalla tai toisella aiheuttanut
Alkuun olen yrittänyt niitä itse ratkaista, mutta yleensä on tarvittu muiden apua. Jotta kaikki pääsisivät vähemmällä hankin uuden nVIDIAN (6200, 256 Mb) ohjainkortin, koska joku oli kerinnyt sanoa, että nVIDIA:n ohjainkorteille löytyy parhaiten ajurit. Ehkä tämä 6200 on erityisen ikävä tapaus. Siitä on pitkät kirjoitukset melkein joka Linuxin "fanisivuilla". Minulla se ei suostu antamaan 3D tukea eli hauskat pelit lapsenlapsille jää pois
Voisin varmasti pitää pienen luontosarjan Linuxista yleensä ja monesta distrosta erityisesti. Silti selviäminen näytönohjainten ja muiden oheislaitteiden kanssa on hankalaa. Temput jotka tehdään voidaan tehdä usealla tavalla, mutta jokainen tavoista on kuin japanilainen kumarrus, sen on oltava oikein pienintäkin kädenheilautusta myöten ja tilannetta täsmälleen vastaava. "Näkemys" ei auta, on oltava "nippelitieto".
Sama toki koskee Windowssiakin, mutta Windows tulee yleensä koneen mukana ja on siihen valmiiksi istutettu tai ainakin kokeiltu.