Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin  (Luettu 4398 kertaa)

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Asennus menee osiointiin asti hyvin. Sitten paketit alkaa asentua ja tulee tälläinen. DEBOOTSTRAP-VAROITUS Python 2.4-2.4.4~c1 deb was corrupt. Olen tarkastanut cd:n ja on OK. Kone on 233mhz pentiumi ja 256mb muistia. Onko kone liian vanha jotta asunnus onnistuisi vai onko jotain tehtävissä?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #1 : 20.11.06 - klo:19.00 »
Asennus menee osiointiin asti hyvin. Sitten paketit alkaa asentua ja tulee tälläinen. DEBOOTSTRAP-VAROITUS Python 2.4-2.4.4~c1 deb was corrupt. Olen tarkastanut cd:n ja on OK. Kone on 233mhz pentiumi ja 256mb muistia. Onko kone liian vanha jotta asunnus onnistuisi vai onko jotain tehtävissä?

testaa ennen asennuksen aloittamista myös koneen muistit. asennuksen pitäisi kyllä onnistua alternative-levyltä.
Janne

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #2 : 20.11.06 - klo:20.10 »
asennuksen pitäisi kyllä onnistua alternative-levyltä.

Ja toki erityisesti Server-levyltä. Itse olen asentanut muutaman koneen server-asennuksena.
Ehkä yhä jokin sopiva kernel-parametri on koneessa tarpeen.
Erityisesti toki on välttämätöntä tarkistaa asennuslevyn md5sum.

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #3 : 20.11.06 - klo:22.04 »
Sain asentumaan lisäämällä kernel-parametriin acpi=off. Mutta ei lähde käyntiin. Starting up... vaan välähtää ja boottaa koneen.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #4 : 20.11.06 - klo:22.31 »
Minulla ei ainakaan Ubuntu 6.06:n server -asennuksen laittama servereille viritetty kerneli käynnistynyt Pentium -koneella. Alternate install -asennuslevy varmaan asentaisi vähän normaalimman kernelin, jolla homma varmaan toimisi.

Itse korjasin homman käynnistämällä kyseisen koneen livecd:llä ja asentamalla sen avulla siellä kiintolevyllä olevaan Ubuntuun i386 -kernelin. Tämän avulla sain itse koneen käyntiin.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #5 : 21.11.06 - klo:12.08 »
Minulla ei ainakaan Ubuntu 6.06:n server -asennuksen laittama servereille viritetty kerneli käynnistynyt Pentium -koneella. Alternate install -asennuslevy varmaan asentaisi vähän normaalimman kernelin, jolla homma varmaan toimisi.

Itse korjasin homman käynnistämällä kyseisen koneen livecd:llä ja asentamalla sen avulla siellä kiintolevyllä olevaan Ubuntuun i386 -kernelin. Tämän avulla sain itse koneen käyntiin.

Pitää testata kun pääsee kotiin. Pystyykö Ubuntua asentamaan niin että voi valkkailla mitkä paketit haluaa asentaa?

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #6 : 21.11.06 - klo:22.30 »
Miten alternate cd:ltä tehdään sellainen perus asennus? Ilman mitään grafiikka juttuja.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #7 : 22.11.06 - klo:15.33 »
Lainaus
Pystyykö Ubuntua asentamaan niin että voi valkkailla mitkä paketit haluaa asentaa?
Eivoi. Tai siis voit asentaa server-installin ja asentaa kaikki ohjelmta mitä haluat itse.

Lainaus
Miten alternate cd:ltä tehdään sellainen perus asennus? Ilman mitään grafiikka juttuja.
Se eka vaihtoehto.
alias vililikku

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #8 : 22.11.06 - klo:17.02 »
En saanut tällä pentiumilla asennusta läpi. Mutta asensin toisella koneella tuon 6.10 serverin ja vaihdoin levyn takaisin pentiumiin. Hyvin lähtee käyntiin ja lataa verkkokortin moduulin mutta ifconfig eth0 up sanoo no such device. Mitä tehdä?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4236
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #9 : 22.11.06 - klo:17.21 »
En saanut tällä pentiumilla asennusta läpi. Mutta asensin toisella koneella tuon 6.10 serverin ja vaihdoin levyn takaisin pentiumiin. Hyvin lähtee käyntiin ja lataa verkkokortin moduulin mutta ifconfig eth0 up sanoo no such device. Mitä tehdä?

Sen pitäisi lähteä kyllä itsestään, minkälainen netti (DHCP? Kiinteä IP, muu mikä?)

Kokeile nyt aluksi tällä:
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/networking restart
Katsele mitä tapahtuu Terminal:ssa (suom. Päätteessä)

Muita kiinnostavia komentoja (tulokset kiinnostavat sitten meitäkin, jos ei toimi):
Koodia: [Valitse]
lspci | grep -i Eth
ifconfig
cat /etc/network/interfaces

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #10 : 22.11.06 - klo:18.19 »
Kaapelimodeemi ja dhcp hakee ip:n

sudo /etc/init.d/networking restart

valittelee samaa no such device
failed to bring up eth0

lspci | grep -i Eth
löytää 3com 3c905B kortin

ifconfig pelkkä lo

ja /etc/network/interfaces sisälmys

#The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

#The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Outoa kun lsmod näyttää 3c59x used by 0 ja ja moduuli mii used by 1 3c59x.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #11 : 22.11.06 - klo:18.55 »
Niin siis pistitkö sen moduulin latautumaan itse, jollain /etc/modules tiedostolla? Onko se kortti varmasti kunnolla siinä pci-reijässä (ihan pikkuisen ulkona sieltä takakulmastakin riittää siihen ettei pelaa). 3comit on ainakin itsellä toimineet mukisematta aina, joten pikkuisen epäilisin, ettei ole kunnolla kiinni.
« Viimeksi muokattu: 22.11.06 - klo:19.02 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #12 : 23.11.06 - klo:10.04 »
Asensin 5.10 ja kaikki toimi ok. Sitten päivitin Dapperiin niin sama ongelma ilmaantui no such device. Onkohan kone liian vanha uusimmille versioille?

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #13 : 23.11.06 - klo:13.04 »
Ei kukaan osais hjelpata  ??? Vihjeitä kaivataan ongelman ratkaisemiseksi.
« Viimeksi muokattu: 23.11.06 - klo:13.09 kirjoittanut Latee »

Latee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #14 : 23.11.06 - klo:16.58 »
Testasimpa ihan piruuttani tota 5.10 asennuksen kerneliä ja sillähän lähti toimimaan. Onkohän tälle selvitystä miksi Dapperin kernelillä ei toimi?

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 server ei asennu vanhaan pentiumiin
« Vastaus #15 : 26.11.06 - klo:11.43 »
Oletko kokeillut ubuntu 6.06 LTS versiota?

Ubuntu 6.06 LTS asennukseni onnistui ainakin pentium II ,jossa on 333mhz prosessori ja 320 muistia.

Toimii muuten hyvin, mutta äänikortti on vielä hakusessa ja Canon mp360 monitoimilaitteessa ajurit piti etsiä käsin, ja olen saanut vasta tulostuksen toimimaan välttävästi. skannaus ei vielä onnistu.