Kirjoittaja Aihe: Kiintolevyä ostamaan  (Luettu 4208 kertaa)

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Kiintolevyä ostamaan
« : 19.11.06 - klo:11.04 »
Ajattelin, että pitäisi ostaa uusi kiintolevy Ubuntuun, 634,8 MT vapaana 4,3 GB:n levystä. En ymmärrä noista sata, ide jne liitännöistä yhtään mitään muuta, kuin että ide on tuntuvasti halvempi sata-liitäntää. Mistä saan selville, mikä liitäntä koneessani on, ja vähän tietoa mikä kiintolevy kannattaa ostaa.

Kiitos jo etukäteen, T: Aloittelija, Sotamato
Ubuntu 8.10

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #1 : 19.11.06 - klo:12.29 »
Ajattelin, että pitäisi ostaa uusi kiintolevy Ubuntuun, 634,8 MT vapaana 4,3 GB:n levystä.

varmaan ihan hyvä idea.

En ymmärrä noista sata, ide jne liitännöistä yhtään mitään muuta, kuin että ide on tuntuvasti halvempi sata-liitäntää.

jaa... minusta sata-levyt alkavat jo olemaan samoissa hinnoissa elleivät jopa halvempiakin. scsi-levyt ovat sitten jonkin verran kalliimpia.

Mistä saan selville, mikä liitäntä koneessani on, ja vähän tietoa mikä kiintolevy kannattaa ostaa.

kurkkaamalla koneen/emolevyn manuaalista tai itse emolevyltä. jos tuo 4,3Gb kiintolevy on alunperin tuosta koneesta, niin siinä on mitä luultavammin ide-liitäntä. ide-laitteita saa yleensä olla koneissa 4 kappaletta (primary ja secondary väylissä master ja slave), joten jos kaikki paikat eivät ole täytettynä, uusi levy mahtunee koneeseen.

tosin jos kone on oikeasti ikäluokkaa jossa sen alkupräinen kiintolevy olisi ollut 4,3Gb, saattaa edessä olla muitakin ongelmia. vanhat biosit eivät nimittäin ymmärrä isojen kiintolevyjen päälle. ensimmäinen mahdollinen raja tullee vastaa 32Gb:ssa ja toinen oli jossain aavistuksen korkeammalla. useimmat emolevynvalmistajat ovat kuitenkin julkaisseet jonkinlaisen päivityksen biosille juuri tätä ongelmaa silmälläpitäen. jos koneessa on suurempi levy kuin mitä bios ymmrätää, ongelma voi ilmetä kahdella tapaa... joko kone jumiutuu kokonaan yrittäessään tunnistaa kiintolevyä tai sitten kone ei näe kuin biosin ymmärtämän määrän verran levyä. noista tietysti jälkimmäinen on parempi, sillä se tarkoittaa, että koko levyn kapasiteetti saadaan käyttöön. riittää, että biosin näkemällä alueella on oiso joka sisältää linuxin kernelin (käytännössä siis /boot tai /), kun linux käynnistyy se ei enä välitä pätkääkään biosin mielipiteistä ja osaa käyttää koko levyä.

Janne

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #2 : 19.11.06 - klo:13.17 »
Ajattelin, että pitäisi ostaa uusi kiintolevy Ubuntuun, 634,8 MT vapaana 4,3 GB:n levystä.

varmaan ihan hyvä idea.

En ymmärrä noista sata, ide jne liitännöistä yhtään mitään muuta, kuin että ide on tuntuvasti halvempi sata-liitäntää.

jaa... minusta sata-levyt alkavat jo olemaan samoissa hinnoissa elleivät jopa halvempiakin. scsi-levyt ovat sitten jonkin verran kalliimpia.

Mistä saan selville, mikä liitäntä koneessani on, ja vähän tietoa mikä kiintolevy kannattaa ostaa.

kurkkaamalla koneen/emolevyn manuaalista tai itse emolevyltä. jos tuo 4,3Gb kiintolevy on alunperin tuosta koneesta, niin siinä on mitä luultavammin ide-liitäntä. ide-laitteita saa yleensä olla koneissa 4 kappaletta (primary ja secondary väylissä master ja slave), joten jos kaikki paikat eivät ole täytettynä, uusi levy mahtunee koneeseen.

tosin jos kone on oikeasti ikäluokkaa jossa sen alkupräinen kiintolevy olisi ollut 4,3Gb, saattaa edessä olla muitakin ongelmia. vanhat biosit eivät nimittäin ymmärrä isojen kiintolevyjen päälle. ensimmäinen mahdollinen raja tullee vastaa 32Gb:ssa ja toinen oli jossain aavistuksen korkeammalla. useimmat emolevynvalmistajat ovat kuitenkin julkaisseet jonkinlaisen päivityksen biosille juuri tätä ongelmaa silmälläpitäen. jos koneessa on suurempi levy kuin mitä bios ymmrätää, ongelma voi ilmetä kahdella tapaa... joko kone jumiutuu kokonaan yrittäessään tunnistaa kiintolevyä tai sitten kone ei näe kuin biosin ymmärtämän määrän verran levyä. noista tietysti jälkimmäinen on parempi, sillä se tarkoittaa, että koko levyn kapasiteetti saadaan käyttöön. riittää, että biosin näkemällä alueella on oiso joka sisältää linuxin kernelin (käytännössä siis /boot tai /), kun linux käynnistyy se ei enä välitä pätkääkään biosin mielipiteistä ja osaa käyttää koko levyä.


Juu.. Varmaan joku tietämäni tietokonenörtti tietää sen ongelman, eli en itse tule asentamaan sitä kiintolevyä. Kyllähän noiden sata-levyjen hinnat ovat nyt alkaneet tippumaan. Pitää katella nyt ja kysellä. Seuraavaksi voisitte kaikki informoida, minkä merkkisen kiintolevyn ostaa. Muistia pitäisi varmaan lisätä myös.  Koneen mukana ei muuten tullut mitään manuaaleja, sen verran vanha tämä on.
« Viimeksi muokattu: 19.11.06 - klo:13.19 kirjoittanut Sotamato »
Ubuntu 8.10

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #3 : 19.11.06 - klo:13.24 »
Seuraavaksi voisitte kaikki informoida, minkä merkkisen kiintolevyn ostaa. Muistia pitäisi varmaan lisätä myös.  Koneen mukana ei muuten tullut mitään manuaaleja, sen verran vanha tämä on.

Nykyään kiintolevyt on melko hyviä kaikki, jos unohtaa Maxtorin. Usealta foorumilta olen kuullut, ettei Maxtor kestä (ja on ne kaikki mullakin hajonneet), toisaalta olen lukenut taas myös toisinpäin, mutta huomattavasti harvemmin.

Itse suosittelen Seagatea. 5v takuu, nopea ja erittäin hiljainen kovalevy. Jos ostat ison kovalevyn, niin tuo vanha kannattaa laittaa eläkkeelle / toiseen koneeseen ihan senkin vouksi, että se varmasti pitää kovempaa ääntä kuin uusi.

Nippelitietona kerrottakoon, että sata-levy on myös ide.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #4 : 19.11.06 - klo:13.54 »
Nykyään kiintolevyt on melko hyviä kaikki, jos unohtaa Maxtorin. Usealta foorumilta olen kuullut, ettei Maxtor kestä (ja on ne kaikki mullakin hajonneet), toisaalta olen lukenut taas myös toisinpäin, mutta huomattavasti harvemmin.

Nippelitietona kerrottakoon, että sata-levy on myös ide.



Mistäs tuon Maxtorin huonuuden repäisit? Minulla ollut melkein pelkkiä Maxtoreita, eikä mitään vikaa.Orkku ei kyllä nyt tiedä mistä puhuu...

Ja kyllä Linux luulee sata- levyjä SCSI- levyksi, EI ideksi...


Hig



puuhapepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #5 : 19.11.06 - klo:14.45 »
Nykyään kiintolevyt on melko hyviä kaikki, jos unohtaa Maxtorin. Usealta foorumilta olen kuullut, ettei Maxtor kestä (ja on ne kaikki mullakin hajonneet), toisaalta olen lukenut taas myös toisinpäin, mutta huomattavasti harvemmin.


Mistäs tuon Maxtorin huonuuden repäisit? Minulla ollut melkein pelkkiä Maxtoreita, eikä mitään vikaa.Orkku ei kyllä nyt tiedä mistä puhuu...

Eiköhän toi maxtorin huonous selity ihan tuolla Maxtor diamondmax 9-sarjalla, joka on lähivuosien surkein kiintolevysarja. Niin paljon niitä on hajonnut että maine on todellakin ansaittu. Nykyään tosin Maxtorilla on jo 10/11-sarjaa tarjolla joissa nämä lahoamisongelmat on korjattu, joten uusien maxtorien haukkuminen lienee perusteetonta. Kuitenkin nörtin muisti tässä asiassa on pitkä kun 300gigaa tavaraa haihtuu savuna ilmaan - maxtorin maine kärsii niin kauan kunnes joku toinen valmistaja tekee vastaavan flobin ja huonoimman titteli vaihtuu ;-D

Ja lisäyksenä vielä että myös allekirjoittaneen maxtorit (9-sarjaa 2kpl) ovat heittäneet veivinsä, joten ei tuo mistään tuulesta temmattu väite ole vaikkakin vanhentunut kylläkin.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #6 : 19.11.06 - klo:18.41 »
Seuraavaksi voisitte kaikki informoida, minkä merkkisen kiintolevyn ostaa. Muistia pitäisi varmaan lisätä myös.  Koneen mukana ei muuten tullut mitään manuaaleja, sen verran vanha tämä on.



Itse suosittelen Seagatea. 5v takuu, nopea ja erittäin hiljainen kovalevy. Jos ostat ison kovalevyn, niin tuo vanha kannattaa laittaa eläkkeelle / toiseen koneeseen ihan senkin vouksi, että se varmasti pitää kovempaa ääntä kuin uusi.

Nippelitietona kerrottakoon, että sata-levy on myös ide.
Seagatesta olen itsekkin kuullut.. Eikös siinä ollut joskus vuonna -98 jotakin ongelmia, näin muistelen lukeneeni MBitistä.. Minun pitää vielä harkita tätä asiaa.. En tiedä vielä yhtään miten teen tämän asian kanssa vai saanko kokonaan uuden koneen.

EDIT: Taisivat ne ongelmat olla Western Digitalin kovoissa.
Ubuntu 8.10

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #7 : 19.11.06 - klo:20.10 »

Itse suosittelen Seagatea. 5v takuu, nopea ja erittäin hiljainen kovalevy. Jos ostat ison kovalevyn, niin tuo vanha kannattaa laittaa eläkkeelle / toiseen koneeseen ihan senkin vouksi, että se varmasti pitää kovempaa ääntä kuin uusi.

EDIT: Taisivat ne ongelmat olla Western Digitalin kovoissa.

Niin ja IBM:llä ollut joskus sekundaeriä....

Hig





Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #8 : 19.11.06 - klo:21.48 »
Maxtorin ysi-sarja oli surkea mutta nyt on ongelmat jo käsittääkseni (ja näemmä) jo korjattu. Joskus aikoinaan saatto tulla takuukorjaukseen useampi Maxtorin levy päivässä mitä niitä myytiin liikkeestä ulos :)

Itsellä oli kolme Maxtorin 9 -levyä (80gt, 120gt ja 160gt) ja kaikki hajosi puolessa vuodessa. Vaihdoin Seagateen ja se on toiminut moitteetta joten uskallan suositella!
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #9 : 19.11.06 - klo:22.29 »
Varmuudeksi vielä: SATA-levy ei käy vanhaan ide-koneeseen. PATA-levy (ATA-100, 133)käy. Eli ko koneeseen tarvitaan IDE ohjattu kovalevy (PATA on uudempi IDE ja vanhempien IDE-levyjen kanssa yhteen sopiva).

Edit: Niin tietenkin on huomioitava BIOSin asettamat koko rajoitukset. Kuten aikaisemmin jo mainittiin vanhemmat koneet eivät välttämättä tue suurempia kovalevyjä.
« Viimeksi muokattu: 19.11.06 - klo:22.33 kirjoittanut Ryppy »
Poistuu taka vasemmalle - - -

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #10 : 19.11.06 - klo:23.11 »
Itse olen tykästynyt samsungin hiljaisiin spinpointteihin (ei ne kaikki ole erityisen hiljaisia mutta ne hiljaiset mallit on ;)


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: Kiintolevyä ostamaan
« Vastaus #11 : 20.11.06 - klo:10.58 »
Mistäs tuon Maxtorin huonuuden repäisit? Minulla ollut melkein pelkkiä Maxtoreita, eikä mitään vikaa.Orkku ei kyllä nyt tiedä mistä puhuu...

Juuri tuosta huonosta maineesta, joka vissiin on jo niin moneen kertaan todettu täsä ketjussa, ettei minun mielestä ole tarvetta enempää toistella.
Ja kyllä Linux luulee sata- levyjä SCSI- levyksi, EI ideksi...

Se voi luulla, mutta IDE se kuitenkin on.

http://fi.wikipedia.org/wiki/IDE
http://fi.wikipedia.org/wiki/SATA

Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi