Olen huomannut täällä foorumilla sellaisen hälyttävän piirteen, että jos joku tarvitsee Ubuntuunsa
paketin mitä ei repositiosta löydy heittävät ihmiset rohkeasti vaan jonkun linkin josta löytyy
deb-paketti kyseisestä sovelluksesta.(myönnän toki, että olen itsekkin siihen sortunut) Tietämättä
sen kummemmin kuka paketin on tehnyt ja voiko kyseiseen henkilöön luottaa? Olen tässä tutustunut
vähän syvemmin deb-pakettien toimintaan ja huomannut, että niihin voi sisällyttää melkein mitä tahansa.
Joten nytpä kysynkin teiltä. Uskallatko asentaa tämän paketin koneellesi:
http://koti.mbnet.fi/littleli/asenna_jos_uskallat-1.0+debian1.debNiin nyt kun otin asian puheeksi niin monikin alkoi varmasti epäröimään. Vai olenko väärässä?
Ja epäröintiä varmastikkin lisää se, että paketin nimi on: asenna_jos_uskallat-1.0+debian1.deb
No kuinka sitten varmistua siitä mitä uskaltaa asentaa ja mitä ei? 100%:n varmahan asiata ei voi
koskaan olla, mutta yleensä tunnetut julkaisijat, jotka antavat itsestään rohkeasti tietoa ovat
mielestäni ylempänä luotettavien listalla.
Jottei ketään jäisi häiritsemään tuo tekemäni paketti, että uskaltaako sitä asentaa vai ei.
Ja mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, jos sen asentaa niin kerrompa pari juttua. Kun lataat tuon
tai jonkun muun paketin koneellesi voit tutkia mitä sen tekijä on kertonut siitä komentamalla:
dpkg -I paketin_nimi.deb
Ja halutessasi voi purkaa paketin näin:
mkdir purettu
dpkg -x paketin_nimi.deb purettu/
dpkg --control paketin_nimi.deb purettu/DEBIAN
Ja tutkia sitten tuota purettu kansion sisältöä. Tuolla lailla saat selon myös tuosta minun tekemästäni
paketista.
Tarkoituksenani ei ole pelotella ketään niin, ettei kukaan uskaltaisi enää mitään koneelleen asentaa
vaan vain muistuttaa ihmisille, että kannattaa miettiä sitä omaa tietoturvaa myös tässä asiassa.