sudo apt-get install xorg-driver-fglrx #komento installoi radeonin ajurit
echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules #komentaa kernel- moduulin
Tähän perään vielä:
sudo sed -i -e 's/"ati"/"fglrx"/' /etc/X11/xorg.conf #komento määrittää xorgin käyttämään fglrx-ajuria ati-ajurin sijaan Ja sitten vasta buuttailet, niin kaiken pitäisi mennä hyvin.
Kiitos muuten lettas tuosta echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules -rivistä. Itse jätin sen väliin ajureita asennellessani ja sitten ihmettelin kun toisella käyttäjällä kaikki toimi, mutta vaihtaessani käyttäjää ei opengl-tukea enää välttämättä ollutkaan käytössä. Olisi voinut mennä hermot tuota selvitellessä, jos en olisi tätä lukenut...
Itse saan
fgl_glxgears - käskyllä noin 280 FPS ja
glxgears antaa 1370 FPS:n lukemia.
(Duron 1300 Mhz + Radeon 9600 Pro)
Tärkeämpää toki on se, miten sovellukset toimivat, kuin se mitä lukuja tällaisista testeistä tulee. Mutta antaa tuo ainakin jotain vinkkiä siihen onko kaikki kunnossa.
Muutama lisäys vielä tähän:
Resoluution vaihto ATIn ajureilla ei onnistu
Järjestelmä -> Asetukset -> Näytön tarkkuus -sovelluksesta, sillä ajurit eivät tue näyttötilan vaihtoa lennossa. Siksi sinun tulee käsin muokata
/etc/X11/xorg.conf -tiedostoa jos haluat käyttää muuta tarkkuutta kuin nyt oletuksena oleva. Mutta otapa tuosta ensin varmuuskopio vaikka
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup -komennolla. Nyt muokkaa tiedostoa (
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf) ja etsi tämännäköinen osio:
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 (R300 AP)"
Monitor "S/M 950p"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Tuo DefaultDepth on oletuksena käytettävä värisyvyys (bitteinä). Jos sinulla lukee tuossa muuta kuin 24, niin vaihda ihmeessä siihen tämä arvo. Kun niitä värejä kerran on käytössä, niin käytetään
Tätä seuraa osio, jossa on lueteltuna eri värisyvyyksillä käytettävät ruuduntarkkuudet. Oletustarkkuus on ensimmäisenä listalla. Itselläni tämä 24-bittinen kohta näyttää tältä:
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1400x1050" "1280x1024" "1024x768"
EndSubSection
Vaihdoin tuon oletusresoluution itse arvoon "1400x1050", sillä asennusohjelma oli tyrkännyt siihen "1600x1200", joka oli kyllä aika pientä piperrystä vielä 19" näytöllä.
Toinen asia jota minun piti muokata oli videotuen lisääminen. Eli etsi osio
Section "Device" ja lisää sinne rivi
Option "VideoOverlay" "on". Seuraavasti:
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 (R300 AP)"
Driver "fglrx"
BusID "PCI:1:0:0"
Option "VideoOverlay" "on"
EndSection
Ilman tätä riviä ei ainakaan itselläni videot toimineet kunnolla. Kokeile itse valitsemalla
Järjestelmä -> Asetukset -> Multimediajärjestelmien valitsimet ja valitse Video-välilehti.
Vaihda
Oletuskohde-otsikon alle Ulostulo-kohtaan XWindows (X11/Xshm/Xv) ja paina Kokeile.
Minulla tuo antoi aina jonkin virheilmoituksen, kunnes lisäsin tämän VideoOverlay -rivin tänne optioihin.
Pidä hauskaa
Mikko