Kirjoittaja Aihe: Ubuntun uudelleen asennus  (Luettu 2158 kertaa)

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun uudelleen asennus
« : 18.11.06 - klo:00.36 »
Onnistuin rikkomaan update-managerilla päivittämäni edgyn siihen kuntoon että en enää osaa korjata tätä.http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6732.msg48160#msg48160. Ajattelin sen vuoksi asentaa koko hässäkän uudestaan. Olen nyt ladannut ja polttanut itselleni edgyn asennus cd:n.  Joitakin kysymyksiä on kuitenkin herännyt:
1) Pitääkö osioinnit tehdä ennen vai jälkeen asennuksen?

2)Minulla on kaksi kovalevyä 20gt + 80 gt. Tällä hetkellä 80gt:n levy on osioitu neljään osaan, joista yhdellä on ubuntu home-hakemistoineen. Olisiko järkeä siirtää home hakemisto 20gt levylle, jotta se olisi aina siellä erillään vastaavissa tilanteissa?

3) Kannattaisiko tehdä 80gt:n levystä yksi osio? Vai onko jotain hyötyä/haittaa useasta osiosta?

4) Pitääkö osiot alustaa ennen asennusta?

5) Siirtyykö uuteen asennukseen mitään entisiä asetuksia tai ohjelmia, kuten Winkkarin puolella teki? Vai meneekö kaikki säätö uusiksi?
Lisäys 18.11.06 klo 2.06
Sain vian korjattua, eli en asenna uudestaan, mutta jos joku osaa vastata niin kiva olisi silti tietää noi jutut..
« Viimeksi muokattu: 18.11.06 - klo:02.07 kirjoittanut KaiMaani »

Squirrel

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ubuntun uudelleen asennus
« Vastaus #1 : 18.11.06 - klo:10.01 »

No se kysyy osiontia asennuksen alkaessa, sitä ei tarvitse tehdä, jos se on tehty. Se tosin on ihan sama, tekeekö sen valmiiksi vai antaako asennusohjelman tehdä se (tai itse manuaalisesti).

2)Minulla on kaksi kovalevyä 20gt + 80 gt. Tällä hetkellä 80gt:n levy on osioitu neljään osaan, joista yhdellä on ubuntu home-hakemistoineen. Olisiko järkeä siirtää home hakemisto 20gt levylle, jotta se olisi aina siellä erillään vastaavissa tilanteissa?

Itse tekisin niin, että asentaisin linuxin tuonne 20g osioon ja tekisin tuosta 80g:stä home osion.

3) Kannattaisiko tehdä 80gt:n levystä yksi osio? Vai onko jotain hyötyä/haittaa useasta osiosta?

Itse oon tehnyt kolme osiota, yksi swappi, linux ja home. Ei useasta osiosta ole haittaa, tosin joskus voi olla niin, että osiosta a on loppunut levytila ja muualla on ja sit harmittaa, kun a:ssa ei olekkaan tilaa.

4) Pitääkö osiot alustaa ennen asennusta?

Asennusohjelma alustaa.

5) Siirtyykö uuteen asennukseen mitään entisiä asetuksia tai ohjelmia, kuten Winkkarin puolella teki? Vai meneekö kaikki säätö uusiksi?

Ei itsestään, tosin voit kopioida asennustiedostot talteen ennen uudelleenasennusta.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.11.06 - klo:14.17 »

ubuntun voi toki asentaa myös olemassaoleville osioille, mutta jos olet pistämässä molemmat levyt ubuntulle, niin suosittelisin samaa kuin Squirrel, eli 20G juuriosioksi ja 80G /homeksi. halutessasi voit siirtää oelmassa oelvan homen kamat vaikka livelevyn avulla ensin 20G levylle osioidea 80G leyn uudestaan (swap+home) ja siirtää homen kamat uudelle homelle.
Janne

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.11.06 - klo:18.37 »
Oukei, kiitti vastauksista.