Kirjoittaja Aihe: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)  (Luettu 57906 kertaa)

Sjpt

  • Vieras
Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« : 27.10.05 - klo:20.39 »
Tässä pieni ohjeistus miten saat Xubuntu-työpöydän (Xfce4.2.2) ilman Gnomen asentamista.

1. Asenna Ubuntu Breezy "server" asennuksena

2. Muokkaa  /etc/apt/source.list
-  sudo cp /etc/apt/sources.list  /etc/apt/ sources.list_backup
- sudo nano /etc/apt/sources.list

3. Poista "risuaidat" ( #) deb.alkuisista  lähteistä. Huom! älä poista backports lähteestä koska se ei toimi.
    ( ei toiminut vielä 27.10.05)

4. Lisää apt/source.list seuraavat lähteet (etsi kohta joka alkaa ## Team ja sen alapuolelle lisäät lähteet.)
    Huom! älä poista olemassa olevia lähteitä!!
- deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse
- deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse
- deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security multiverse
- deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security multiverse

5. Kun olet lisännyt lähteet, niin paina Ctrl-x yhdistelmää. Alalaitaan tulee ilmoitus tallennetaanko? Vastaat joko y tai kyllä ja painat enter.

6. Seuraavaksi sudo apt-get update ja sudo apt-get dist-upgrade

7. Haetaan seuraavaksi tarvittavat paketit
- sudo apt-get install xubuntu-desktop gnome-sudo gdm

8. Kun paketit ovat asentuneet niin komento sudo reboot ja käynnistetään kone uudestaan. Kirjaudutaan gdm:stä sisään ja Xubuntu-työpöytä on valmis.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #1 : 27.10.05 - klo:23.08 »
Tässä pieni ohjeistus miten saat Xubuntu-työpöydän (Xfce4.2.2) ilman Gnomen asentamista.

1. Asenna Ubuntu Breezy "server" asennuksena

2. Muokkaa  /etc/apt/source.list
-  sudo cp /etc/apt/sources.list  /etc/apt/ sources.list_backup
- sudo nano /etc/apt/sources.list

3. Poista "risuaidat" ( #) deb.alkuisista  lähteistä. Huom! älä poista backports lähteestä koska se ei toimi.
    ( ei toiminut vielä 27.10.05)

4. Lisää apt/source.list seuraavat lähteet (etsi kohta joka alkaa ## Team ja sen alapuolelle lisäät lähteet.)
    Huom! älä poista olemassa olevia lähteitä!!
- deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse
- deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse
- deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security multiverse
- deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security multiverse

5. Kun olet lisännyt lähteet, niin paina Ctrl-x yhdistelmää. Alalaitaan tulee ilmoitus tallennetaanko? Vastaat joko y tai kyllä ja painat enter.

6. Seuraavaksi sudo apt-get update ja sudo apt-get dist-upgrade

7. Haetaan seuraavaksi tarvittavat paketit
- sudo apt-get install xubuntu-desktop gnome-sudo gdm

8. Kun paketit ovat asentuneet niin komento sudo reboot ja käynnistetään kone uudestaan. Kirjaudutaan gdm:stä sisään ja Xubuntu-työpöytä on valmis.
Kerropas samantien, että miten Xubuntun saa asennettua ubuntun rinnalle, kun haluaisin kokeilla miten xfce toimii ja miltä se maittaa verrattuna gnomeen, mutten kuitenkaan halua hankkiutua eroon gnomesta, kun koneella on muitakin käyttäjiä. Ilmestyykä  se eri työpöytä sitten siihen istunnot-valikkoon ubuntun sisäänkirjautumisruudussa? :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #2 : 27.10.05 - klo:23.16 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #3 : 28.10.05 - klo:10.12 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.
Miksi se on niin helppoa? Emmä tommosii tajuu. Luulisi olevan vaikeempaa. Ihan liian loogista mulle, kun noin yksinkertaisesti toimii. Windows tuottaa pahaa, kun siihen tottuu... :D

Toivottavasti tuo nyt ei hajoita ja hallitse mun linuksia niin, ettei sitä pysty käyttämään. Kerran jo sellaisen källin pikkusiskolle tein, ettei se pystyny mesettämään pariin päivään...
« Viimeksi muokattu: 28.10.05 - klo:10.21 kirjoittanut Ankka »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #4 : 28.10.05 - klo:10.16 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.
Miksi se on niin helppoa? Emmä tommosii tajuu. Luulisi olevan vaikeempaa. Ihan liian loogista mulle, kun noin yksinkertaisesti toimii. Windows tuottaa pahaa, kun siihen tottuu... :D

Tosin ei tarvitse bootata konetta. Riittää että käynnistää X:n uudestaan. Kummastuttaa tämä "boottaa joka paikassa" viljely. :)


Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #5 : 28.10.05 - klo:10.22 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.
Miksi se on niin helppoa? Emmä tommosii tajuu. Luulisi olevan vaikeempaa. Ihan liian loogista mulle, kun noin yksinkertaisesti toimii. Windows tuottaa pahaa, kun siihen tottuu... :D

Tosin ei tarvitse bootata konetta. Riittää että käynnistää X:n uudestaan. Kummastuttaa tämä "boottaa joka paikassa" viljely. :)


No kun se boottaa joka paikassa - juttu tulee siitä ku windowssissa aina tarvi semmosen. Pitää muistaa. Mikäs komento muuten reboottaa X:n? startx?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #6 : 28.10.05 - klo:10.26 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.
Miksi se on niin helppoa? Emmä tommosii tajuu. Luulisi olevan vaikeempaa. Ihan liian loogista mulle, kun noin yksinkertaisesti toimii. Windows tuottaa pahaa, kun siihen tottuu... :D

Tosin ei tarvitse bootata konetta. Riittää että käynnistää X:n uudestaan. Kummastuttaa tämä "boottaa joka paikassa" viljely. :)


No kun se boottaa joka paikassa - juttu tulee siitä ku windowssissa aina tarvi semmosen. Pitää muistaa. Mikäs komento muuten reboottaa X:n? startx?


Loggaa ensin ulos desktopilta, sen jälkeen login ruudussa painaa ctrl-alt-backspace.

Virallisempi tapa voisi olla:

ctrl-alt-f1

kirjautuu sisään ja:

sudo /etc/init.d/gdm restart


Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #7 : 28.10.05 - klo:10.28 »
Kun ajat ton komennon:
sudo apt-get install xubuntu-desktop

pitäisi sen ilmesty ainakin bootin jälkeen siihen valikkoon.
Miksi se on niin helppoa? Emmä tommosii tajuu. Luulisi olevan vaikeempaa. Ihan liian loogista mulle, kun noin yksinkertaisesti toimii. Windows tuottaa pahaa, kun siihen tottuu... :D

Tosin ei tarvitse bootata konetta. Riittää että käynnistää X:n uudestaan. Kummastuttaa tämä "boottaa joka paikassa" viljely. :)


No kun se boottaa joka paikassa - juttu tulee siitä ku windowssissa aina tarvi semmosen. Pitää muistaa. Mikäs komento muuten reboottaa X:n? startx?


Loggaa ensin ulos desktopilta, sen jälkeen login ruudussa painaa ctrl-alt-backspace.

Virallisempi tapa voisi olla:

ctrl-alt-f1

kirjautuu sisään ja:

sudo /etc/init.d/gdm restart


Hehe... virallisempi tapa... noita mä en oo koskaan käsittäny et mahd. vaikeesti pitää tehdä, jos yhdellä näppäinnyhdistelmällä saa saman... :D

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #8 : 28.10.05 - klo:10.38 »
[]Hehe... virallisempi tapa... noita mä en oo koskaan käsittäny et mahd. vaikeesti pitää tehdä, jos yhdellä näppäinnyhdistelmällä saa saman... :D

Jos tuota vertaisi koneen uudelleen käynnistämiseen niin voisi verrata painaako koneen resetnappia vai tekeekö hallitun restartin ...


LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #9 : 28.10.05 - klo:10.47 »
Lainaus
No kun se boottaa joka paikassa - juttu tulee siitä ku windowssissa aina tarvi semmosen. Pitää muistaa. Mikäs komento muuten reboottaa X:n? startx?
Itse asissa edes XP:tä ei tarvitse buutata aina kun asentaa jonkun softa vaikka ohjelmat sitä pyyttää. 90% ohjelmien asennuksesta toimii ilman.
Mutta ero on siinä, että XP pitää buutata wintoosan päivittämisen jälkeen aina ja linuxi vain jos päivität kerneliä.

[]Hehe... virallisempi tapa... noita mä en oo koskaan käsittäny et mahd. vaikeesti pitää tehdä, jos yhdellä näppäinnyhdistelmällä saa saman... :D
Jos tuota vertaisi koneen uudelleen käynnistämiseen niin voisi verrata painaako koneen resetnappia vai tekeekö hallitun restartin ...
No ei nyt ihan mutta tuon /etc/init.d/gdm restart ajaa palvelun hallitusti alas ja sitten takaisin ylös. Kun taas tuon näppäin yhdistelmä tappaa X:n kill komennolla eli
sillä voi käynnistää uudestaan myös kaatuneen X-serverin.

Miksi gdm:n valikossa ei ole vaihtoehtoa, että "Käynnistä X-serveri uudelleen" kdm:ssä sellainen muistaakseni on.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #10 : 28.10.05 - klo:10.54 »
xfce asentui täysin kivutta. Nyt pitää enään oppia käyttämään sitä. Nopeampi kuin gnome se ainakin on. :)

Jostain syystä se näemmä vaan nimittää Firefoxia Mozillaksi, menin ensiksi hämäännyksen valtaan siitä. :)
« Viimeksi muokattu: 28.10.05 - klo:10.55 kirjoittanut Ankka »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #11 : 28.10.05 - klo:10.56 »
xfce asentui täysin kivutta. Nyt pitää enään oppia käyttämään sitä. Nopeampi kuin gnome se ainakin on. :)
Jos gnomelle etsit nopempaa vaihtoehtoa kannattaa kokeilla myös fluxboxia itse ainakin tykkään ;D

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #12 : 28.10.05 - klo:11.06 »
Lainaus
No kun se boottaa joka paikassa - juttu tulee siitä ku windowssissa aina tarvi semmosen. Pitää muistaa. Mikäs komento muuten reboottaa X:n? startx?
Itse asissa edes XP:tä ei tarvitse buutata aina kun asentaa jonkun softa vaikka ohjelmat sitä pyyttää. 90% ohjelmien asennuksesta toimii ilman.
Mutta ero on siinä, että XP pitää buutata wintoosan päivittämisen jälkeen aina ja linuxi vain jos päivität kerneliä.
Ai. Tuota en tiennytkään.

[]Hehe... virallisempi tapa... noita mä en oo koskaan käsittäny et mahd. vaikeesti pitää tehdä, jos yhdellä näppäinnyhdistelmällä saa saman... :D
Jos tuota vertaisi koneen uudelleen käynnistämiseen niin voisi verrata painaako koneen resetnappia vai tekeekö hallitun restartin ...
No ei nyt ihan mutta tuon /etc/init.d/gdm restart ajaa palvelun hallitusti alas ja sitten takaisin ylös. Kun taas tuon näppäin yhdistelmä tappaa X:n kill komennolla eli
sillä voi käynnistää uudestaan myös kaatuneen X-serverin.

Miksi gdm:n valikossa ei ole vaihtoehtoa, että "Käynnistä X-serveri uudelleen" kdm:ssä sellainen muistaakseni on.
Jaa, kiitos, tuo selvensi asiaa.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #13 : 28.10.05 - klo:11.08 »
xfce asentui täysin kivutta. Nyt pitää enään oppia käyttämään sitä. Nopeampi kuin gnome se ainakin on. :)
Jos gnomelle etsit nopempaa vaihtoehtoa kannattaa kokeilla myös fluxboxia itse ainakin tykkään ;D
Jaa. Pitää kattoa, jahka ensin tuohon xfce:hen tutustun. Ainakin screenshotit näyttää sen verran siisteiltä, etten malttane olla kokeilematta.


Nopeampaa kuin gnome olisi kiva saada, kun tuo kone on n. 6 vuotta vanha 466 celeron, muistia joku 384 ja näytönohjain joku Matrox millenium, ni gnome ja win98 on aika samannopeuksiset... kuitenkin xfce on aika paljon nopeampi, mikä on mukavaa.

Se ei vaikuta näyttävän tiedostojärjestelmää samalla tavalla kuin gnomen tiedostoselain, ainakin pikaisesti pystyin vain katselemaan omaa kotikansiota. Pitää tutkia tarkemmin, jahka pikkusisko vapauttaa koneen...:)
« Viimeksi muokattu: 28.10.05 - klo:11.12 kirjoittanut Ankka »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #14 : 28.10.05 - klo:22.52 »
fluxbox ei kyllä ollut yhtään kevyempi kuin xfce, oikeastaan. Ja käynnistyy paljon hitaammin, ainakin mun koneella. Ja vielä on epävakaa, en sitten tiedä mistä johtuu.

Xfce:ssä sama ongelma. Kun esim avaan nautiluksen, niin yhtäkkiä se vaihtaa taustakuvan siihen mikä mulla on gnomessa, ja kaatuu totaalisesti. Vaikuttaisi siltä, että jotain menee siellä päällekkäin..

Onnistuin muuten kadottamaan xfce:n paneelin. Kokeilin, mitä kaikkea siihen voi laittaa, ja sitten joku x-alkuinen juttu ilmoitti että joku tyhjä tiedosto on tehty jonnekin ja sitte se paneeli katos, enkä pystyny sitä saamaan takas ainakaan sillon ku päivällä yritin.

Kolmanneksi, xfce:n tiedostonhallinta on outo, koska mulla jää ainakin aina yksi palkki näkymättä siinä vaikka kuinka yritän, ja toisekseen siinä en minä onnistunut pikaisella kokeilulla selaamaan muuta kuin kotikansion sisältöä..

Gnome vaikuttaa kaikkein parhaiten valmiilta näistä käyttöliittymistä, muttei noi kaksi muutakaan huonoja oo...

maskotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #15 : 02.01.06 - klo:11.23 »
Asennin Ubuntu Breezyn puhtaana server asennuksena läppärille ja yritän kovasti saada Xfce:tä toimimaan, mutta huonoilla tuloksilla... Tein nuo muutokset soulces.listiin ja komensin sudo apt-get update.  Sitten tuleekin pitkä liuta virheilmoituksia:

Virhe http://archive.ubuntu.com Breezy release.gpg
   Tilapäinen häiriö selvitettäessä "archive.ubuntu.com"
noita on aika monta...
...
...
...
ja sitten monta tällaista:
W: stat ei toiminut lähdepakettiluettelolle http://fi.archive.ubuntu.com breezy-updates/main Packages (/vat/lib/apt/lists/fi.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_breezy-updates_main_binary-i386_packages) - stat (2 tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
...
...
...
Ja sitten lopuksi:
E: Joidenkin hakemistotiedostojen nouto ei onnistunut, ne on ohitettu tai käytetty vanhoja.

Mikähän meni pieleen?

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #16 : 02.01.06 - klo:11.29 »
Asennin Ubuntu Breezyn puhtaana server asennuksena läppärille ja yritän kovasti saada Xfce:tä toimimaan, mutta huonoilla tuloksilla... Tein nuo muutokset soulces.listiin ja komensin sudo apt-get update.  Sitten tuleekin pitkä liuta virheilmoituksia:

Palauta alkuperäinen sources.list ja koita muokata se uudelleen. Toimiva sources.list löytyy ainakin täältä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=672.0

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #17 : 02.01.06 - klo:11.37 »
Lisäksi ongelmia aiheuttanee se, että tuota archive.ubuntu.com palvelinta kuormitetaan aika lailla paljon.
Esim. Suomessa ei ole omaa mirroria lainkaan eikä monessa muussakaan maassa, joten tuolle pääpalvelimelle saattaa muodostua ajoittain aika ruuhka.

Kokeile vaihtaa palvelimen nimeksi se.archive.ubuntu.com. Tuo palvelin on Ruotsissa ja sinne pääsee luultavasti helpommin läpi.

Mikko

P.S. Olisi hienoa jos saataisiin fi.archive.ubuntu.com -palvelin Suomeen. Mitäköhän sellainen maksaisi? Itse olisin valmis muutaman euron lahjoittamaan vaikka joka kuukausi tuon ylläpitoon.

Mikko Saarinen

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #18 : 02.01.06 - klo:11.39 »
Lisäksi ongelmia aiheuttanee se, että tuota archive.ubuntu.com palvelinta kuormitetaan aika lailla paljon.
Esim. Suomessa ei ole omaa mirroria lainkaan eikä monessa muussakaan maassa, joten tuolle pääpalvelimelle saattaa muodostua ajoittain aika ruuhka.

Kokeile vaihtaa palvelimen nimeksi se.archive.ubuntu.com. Tuo palvelin on Ruotsissa ja sinne pääsee luultavasti helpommin läpi.

Mikko

P.S. Olisi hienoa jos saataisiin fi.archive.ubuntu.com -palvelin Suomeen. Mitäköhän sellainen maksaisi? Itse olisin valmis muutaman euron lahjoittamaan vaikka joka kuukausi tuon ylläpitoon.

Mikä onkaan Funet:n politiikka nykyään linux-distrojen peilauksen suhteen?


maskotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Re: Xubuntu-desktop (Xfce4.2.2)
« Vastaus #19 : 02.01.06 - klo:11.52 »
Asennin Ubuntu Breezyn puhtaana server asennuksena läppärille ja yritän kovasti saada Xfce:tä toimimaan, mutta huonoilla tuloksilla... Tein nuo muutokset soulces.listiin ja komensin sudo apt-get update.  Sitten tuleekin pitkä liuta virheilmoituksia:

Palauta alkuperäinen sources.list ja koita muokata se uudelleen. Toimiva sources.list löytyy ainakin täältä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=672.0

No tuota joudunko mä kirjottaan tuon koko homman uusiksi vai voinko mä jotenki copy pastettaa sen?? Mulla on siis vaan server asennus tässä...