Kirjoittaja Aihe: Tallennusongelmia ulkoiselle kiintolevylle  (Luettu 3803 kertaa)

gabriel

• Käyttäjä
    • Profiili
Tallennusongelmia ulkoiselle kiintolevylle
« : 13.11.06 - klo:15.56 »
MOI!
Siirryin linux käyttäjäksi noin viikko siitten ja nyt minulla on koneella Ubuntu 6.06.1. Minulla on Backard Bell (250Gb) ulpoinen kiintolevy johon olen jo entuudestaan windows aikoina tallentanut tavaraa. Ongelma on se että en pysty tallentamaan mitään sille kiintolevylle. Ominaisuuksiata näkyy että ei ole kirjoitusoikeutta, mutta ei myöskään anna muuttaa oikeuksia.
Osaisiko joku auttaa, siinä asiassa että miten saan tallennettua sille kiintolevylle? ???
Onko ainut vaihtoehto osioida siitä oma osio linuxille? Ja jos on niin miten se tehään?

ai niin, ja taisin sen ulkoisen vissiin alustaa aikoinaan ntsf:nä(en ole ihan varma), jos tällä asialla on jotain meritystä

kiitos avusta jo etukäteen!

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Tallennusongelmia ulkoiselle kiintolevylle
« Vastaus #1 : 13.11.06 - klo:16.00 »
Jos levyllä on Ntfs -osio, ei Linux osaa sille kirjoittaa. Vielä beta -asteella oleva ohjelma sen osaa, mutta se ei ole täysin luotettava. http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper#How_to_mount_Windows_partitions_.28NTFS.29_on_boot-up.2C_and_allow_users_read_and_write_access
alias vililikku

gabriel

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.11.06 - klo:11.44 »
Mikä olisi osio muoto jolle molemmat sekä windows että linux osaisivat kirjoittaa?

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.11.06 - klo:12.25 »

Mikä olisi osio muoto jolle molemmat sekä windows että linux osaisivat kirjoittaa?

FAT32. Kts. https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/desktopguide/C/ch10s03.html

penso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.11.06 - klo:14.10 »
Voisiko olla hyvä idea formatoida siirtokovalevy linuksin ext3-tiedostojärjestelmälle ja asentaa windowsiin tuki sille? Ongelmana olis vaan ettei olis niin helppoa käydä levyn kanssa windows-kavereiden luona.

gabriel

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.11.06 - klo:16.23 »
Millä ohjelmalla ton FAT32 alustuksen saisi tehtyä?

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.11.06 - klo:19.11 »
Millä ohjelmalla ton FAT32 alustuksen saisi tehtyä?

Kun sulla kerran linux pyörii koneessa niin gpartedilla. Sen saa lisättyä valikkoihin jos tahtoo tai sitten päätteessä

Koodia: [Valitse]
sudo gparted
Graafinen työkalu. Klikkaile haluamaasi osiota hiiren oikealla... Levyä saa vaihdettua työkalurivin oikeanpuoleisella namikalla.

gabriel

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 30.11.06 - klo:00.56 »
Nyt Homma toimii ;D Kiitos valtavasti! Oon kyllä iloinen siitä että siiryin linux käyttäjäksi.

stfu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 30.11.06 - klo:15.28 »
Nyt Homma toimii ;D Kiitos valtavasti! Oon kyllä iloinen siitä että siiryin linux käyttäjäksi.
kyllä se katumuskin vielä iskee ;)

Urmas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 01.12.06 - klo:13.14 »
kyllä se katumuskin vielä iskee ;)
Lainaus

Älä hemmetti...  :o

Vuosi tuli justiinsa täyteen Ubuntua - ja ihan ilman Ikkunoita... ei ole vielä kertaakaan iskenyt!

;D ;D ;D
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219