Kuitenkin otetaan huomioon, että he itse tarjoavat toimivaa X:ää Mac OS X:lle, jolloin linux - ohjelmien porttaus on paljon helpompaa, ja niitä esiintyykin monia, mm Gimp, oo.o2, inkscape.
Koska se on unix - pohjainen, on se sisältä ainakin johonkin pisteeseen asti melko samankaltainen linuxin kanssa, eipä vaan oo vapaata..
juu ja apple yrittää (ainakin välillä) jopa tehdä yhteistyötä OS-yhteisön kanssa.
kyllä OsX on kaupallisista ympäristöistä se jonka minä valitsisin jos olisi joku kaupallinen pakko työpöydälle laittaa. itse asiassa olin jopa ostamassa applen läppäriä, mutta tämä prossurumba pisti aikeet jäähylle.
ei niin, etteikö apple tekisi hyviäkin juttuja tai ettikö heidän rautansa ja softansa olisi nykyään ihan hyvää, suljettua rautaa ja softaa se kuitenkin on ja kilpailua koetetaan karsia mitä paskamaisimmilla tempuilla.
Nyt rupesi ihan vaan kiinnostamaan, että mitä kaikkea se apple sitten on tehnyt kilpailua karsiakseen?
no, itunes nyt on aika hyvä esimerkki tuosta. meillä on tämä nettikauppa josta voi ostaa musiikkia (ja nyt kai elokuviakin) vain meidän ohjelmalla ja vain jos satut aseumaan oikeassa maassa ja sattumoisin sillä ostetut kappaleet toimivat vain meidän kannettavassa soittimessa joka ei muuten oikein mitään muuta formaattia soitakaan (paitisi tietty mp3:sta kun sitä nyt on melkein pakko tukea, että saisi laitteita myydyksi).
samoin kun rauta on suljettua (ja applella on taas rautamonopoli), niin esim. niiden joidenkin kaipaamien wlan-ajurien tekeminen muille järjestelmille on vaikeustasoltaan todella hankan ja lähestulkoon mahdottoman väliltä. jos haluat (i/power)bookin ja integroidun wlanin niin käyttis on OsX.
puhumattakaan tietysti näistä typeristä (vahingonkorvaus)oikeudenkäynneistä apple-fanisivujen pitäjiä ja muiden järjestelmien teemojen tekijöitä vastaan.