Kirjoittaja Aihe: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.  (Luettu 3207 kertaa)

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« : 11.11.06 - klo:13.18 »
Eli siis minulla on kaksikin webkameraa Logitech, ja Philips. Kuinka jomman kumman saisi toimimaan ubuntussa (Dapperissa). Lähinnä  amsn ohjelmassa.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #1 : 11.11.06 - klo:14.06 »
Valmistajan lisäksi olisi mukava tietää tarkempi mallinumero. Se yleensä auttaa asiassa.. Mulla on Logitechin kamera ja sen sain kyllä toimimaan, mutta vaati ajurien asennuksen.

Edit: On muuten väärällä alueella.. Siirtääkös joku?
Onpa mukava olla täällä taas! <3

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #2 : 11.11.06 - klo:15.24 »
En ole ihan varma noista mallinumeroista.... Kamera on kuitenkin Logitech Quick Cam, semmonen pyöreä ilman mikrofonia. Mistä ne ajurit saa, ja miten ne asennetaan?

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #3 : 11.11.06 - klo:19.27 »
Yoriko on kirjoittanut kameran asennuksesta howton breezylle. Vanha se on, mutta oman kamerani sain ainakin sillä toimimaan vielä Dapperissa. Edgyyn en ole ehtinyt kokeilemaan.. Varmasti joudut soveltamaan ja säätämään, mutta noin se suunnilleen menee.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=126053&highlight=logitech+quickcam+howto
« Viimeksi muokattu: 11.11.06 - klo:19.30 kirjoittanut Kelmi »
Onpa mukava olla täällä taas! <3

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #4 : 11.11.06 - klo:19.30 »
oho, näköjään saitki jo vastauksen. laitan tän silti ku ehin jo kirjottelee.

Itellä on Logitech Quick Cam kanssa ja näin sain homman toimii. laitoin sudo modprobe spca5xx ja jos sen jälkeen ei ongelmia niin lisätään (jotta tota ei tarvii aina pistää uudestaan) se tiedostoon /etc/modules sudo gedit /etc/modules

myös xorg.confista on hyvä löytyä kohdasta Section "Module" rivi Load  "v4l" eli sudo gedit /etc/X11/xorg.conf ja tarkastamaan löytyykö se sieltä

Sitten vielä laitat sen käyttöön tuolta Järjestelmä > Asetusket > Multimediajärjestelmien valitsimet

jos sitä ei näy valikossa niin kirjoita gstreamer-properties päätteeseen

siellä video välilehdellä valitset sen v4l (video for linux) ;)
« Viimeksi muokattu: 11.11.06 - klo:19.32 kirjoittanut fly »

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #5 : 11.11.06 - klo:19.35 »
Niin nyt taisin sählätä tai ainakin toimia hätiköiden. Logitechin Quickcam Messenger haluaa tuon minun antaman ohjeen qc-usb-messenger ajurin, mutta Logitechin Quickcam Express toimii fly:n kertomalla spca5xx-ajurilla. Näin ainakin siis hardwaresupportin mukaan :)

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsMultimediaWebCameras


EDIT:
Tarkista kumpi kamera sinulla on ja toimi sitten tilanteen vaatimalla tavalla Hyvä kun olit mukana fly niin tuli tämäkin selväksi kerrasta :)

Itselläni on tuo Messenger, ei Express.
« Viimeksi muokattu: 11.11.06 - klo:19.38 kirjoittanut Kelmi »
Onpa mukava olla täällä taas! <3

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #6 : 11.11.06 - klo:20.14 »
Se on hyvä että tulee laajemmin ohjeita, itse kun en olis muistanut että niitä on vielä useempia. Itsellä on itseasiassa Quickcam chat jossa toimii.

Ja kiitos linkistä, ei ois tullu muuten huomattuu että näköjään tätä ei ollu lueteltuna tuolla ollenkaan ja kävin äsken editoimassa sinne, et tulee muidenki tietoon että toimii.

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #7 : 11.11.06 - klo:22.06 »
Kiitos vastauksista, ja vaivannäöstä. sain kuin sainkin logitechin toimimaan aikani sähläiltyäni ohjeiden avulla. Toimii nyt camoramassa, amsn ohjelmassa ei vielä koska ilmeisesti adsl boksini nat estää sen. Boksi on zyxell 650 prestige sarjaa, ja juuri tänään tappelin sen kanssa kun siihen ei päässyt kiinni muuten kuin resetoimalla se, ja juuri olen siihen muiden kodin tietokoneiden (7 kpl) tarvitsemat portit saanut auottua. Nyt siihen ei taas pääse enkä jaksa alkaa restoimisrumbaa taas alusta. Kumma vehje kun se jumittaa sillä tavoin.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #8 : 11.11.06 - klo:22.11 »
Raiimoo, missä viivyt, tämän pitäisi olla Aloittelijoiden alueella tai Ubuntun Ohjelmien käyttö -alueella (mutta ei ainakaan täällä). ;)
alias vililikku

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4239
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Webbikameran käyttöönotto ubuntussa.
« Vastaus #9 : 11.11.06 - klo:22.16 »
Raiimoo, missä viivyt, tämän pitäisi olla Aloittelijoiden alueella tai Ubuntun Ohjelmien käyttö -alueella (mutta ei ainakaan täällä). ;)
Sori, olin saunassa, yms... :)

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin minulla toimii Logitech Quick Cam Express heittämällä Edgyssä,
ja samoin se toimi jo Dapprissa, Breezyssä ei vielä toiminut.
Heittämällä tarkoittaa että mitään ajureita tms. ei ole tarvinut erikseen asentaa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski