Kirjoittaja Aihe: Levyjenhallinta  (Luettu 4346 kertaa)

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Levyjenhallinta
« : 25.10.05 - klo:13.11 »
miten tulisi liittää muut kovalevyt ubuntuun. levyt näkyy levyjenhallinta ohjelmassa mutta mitä kirjotetaan liitoskohtaan?

moonstone

  • Vieras
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #1 : 25.10.05 - klo:13.15 »
miten tulisi liittää muut kovalevyt ubuntuun. levyt näkyy levyjenhallinta ohjelmassa mutta mitä kirjotetaan liitoskohtaan?

Se minne haluat levyn liittää. Itselläni oli joskus siirtolevy näin
/home/omatunnus/Siirto

Eli teet uuden hakemiston vaikka kotikansioosi ja kirjoitat sen polun tuohon liitoskohtaan. Linuxissa ei ole levyasemia tyyliin c,d,e vaan mediat liitetään hakemistoihin.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #2 : 25.10.05 - klo:14.02 »
miten tulisi liittää muut kovalevyt ubuntuun. levyt näkyy levyjenhallinta ohjelmassa mutta mitä kirjotetaan liitoskohtaan?

Se minne haluat levyn liittää. Itselläni oli joskus siirtolevy näin
/home/omatunnus/Siirto

Eli teet uuden hakemiston vaikka kotikansioosi ja kirjoitat sen polun tuohon liitoskohtaan. Linuxissa ei ole levyasemia tyyliin c,d,e vaan mediat liitetään hakemistoihin.
Niin ja jos LVM on käytössä voi uuden levyn liittää osaksi koko hakemistorakennetta. Lisää aiheesta: http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #3 : 27.10.05 - klo:12.11 »
Kiitti vastauksista.
Sain liitetyksi jo yhen kovalevyn kun tein sille kansion, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat.
Kovalevy näky ubuntun työpöydällä heti, mutta ei kubuntussa, vaikka asetin työpöydän asetukset niin että se näyttää liitetyjen levyjen laitekuvakkeet.
Ja sitten jäi vielä ratkaisematta se miten liitetylle kovalevylle annetaa käyttäjän oikeudet lukea/suorittaa.
Ja pitääkö kovalevy joka kerta itse liittää kun käynistää koneen.
Käyttis on asenettu LVM alustetulle kovalevylle ja muut kovalevyt on xp:n formatissa.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1842
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #4 : 27.10.05 - klo:12.21 »
Kiitti vastauksista.
Sain liitetyksi jo yhen kovalevyn kun tein sille kansion, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat.
Kovalevy näky ubuntun työpöydällä heti, mutta ei kubuntussa, vaikka asetin työpöydän asetukset niin että se näyttää liitetyjen levyjen laitekuvakkeet.
Ja sitten jäi vielä ratkaisematta se miten liitetylle kovalevylle annetaa käyttäjän oikeudet lukea/suorittaa.
Ja pitääkö kovalevy joka kerta itse liittää kun käynistää koneen.
Käyttis on asenettu LVM alustetulle kovalevylle ja muut kovalevyt on xp:n formatissa.

LVM mahdollistaa myös sen, että uusi fyysinen levy käytetään lisäämään jo olemassa olevan partition kokoa. Itse tein vähän aika niin, että liitin / partitiooni kaksi uutta levyä ja näiden avulla kasvatin sen 150G -> 330G kokoiseksi.


Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #5 : 27.10.05 - klo:12.23 »
Kiitti vastauksista.
Sain liitetyksi jo yhen kovalevyn kun tein sille kansion, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat.
Kovalevy näky ubuntun työpöydällä heti, mutta ei kubuntussa, vaikka asetin työpöydän asetukset niin että se näyttää liitetyjen levyjen laitekuvakkeet.
Ja sitten jäi vielä ratkaisematta se miten liitetylle kovalevylle annetaa käyttäjän oikeudet lukea/suorittaa.
Ja pitääkö kovalevy joka kerta itse liittää kun käynistää koneen.
Käyttis on asenettu LVM alustetulle kovalevylle ja muut kovalevyt on xp:n formatissa.
Ubuntun wikissä oli ainakin minulle toimiva ohjeistus.

https://wiki.ubuntu.com/AutomaticallyMountMSWindowsPartitions?highlight=%28mounting%29%7C%28windows%29

Vai olikos tämä hieman eri aiheeseen kun kysyjällä... ?

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #6 : 27.10.05 - klo:12.28 »
LVM mahdollistaa myös sen, että uusi fyysinen levy käytetään lisäämään jo olemassa olevan partition kokoa. Itse tein vähän aika niin, että liitin / partitiooni kaksi uutta levyä ja näiden avulla kasvatin sen 150G -> 330G kokoiseksi.
Meinasin juuri sanoa samaa ;D
Kerroppas mitä /etc/fstab tiedostossa lukee kertoilemme miten liität sen osaksi LVM:ää.
Tai jos välttämättä haluat niin voimme myös kertoa miten se konffataan liittymään automaattisesti
johonkin kansioon, mutta tarviin silti tuon /etc/fstab tiedoston ja tiedon siitä minkälaisella
käskyllä olet tuon levyn nyt liittänyt.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1842
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #7 : 27.10.05 - klo:12.36 »
LVM mahdollistaa myös sen, että uusi fyysinen levy käytetään lisäämään jo olemassa olevan partition kokoa. Itse tein vähän aika niin, että liitin / partitiooni kaksi uutta levyä ja näiden avulla kasvatin sen 150G -> 330G kokoiseksi.
Meinasin juuri sanoa samaa ;D
Kerroppas mitä /etc/fstab tiedostossa lukee kertoilemme miten liität sen osaksi LVM:ää.
Tai jos välttämättä haluat niin voimme myös kertoa miten se konffataan liittymään automaattisesti
johonkin kansioon, mutta tarviin silti tuon /etc/fstab tiedoston ja tiedon siitä minkälaisella
käskyllä olet tuon levyn nyt liittänyt.

Itse olen aika nyypiö LVM:n käytössä ja tuo oman lisäysoperaatio meni siinä mielessä pieleen, että en antanut parametrejä joilla stripetys olisi otettu käyttöön. Eli siis niin, että tiedostoa kirjottaessa se jaetaan eri fyysisille levyille. Tiiätkö, pystyykö tuota jotenkin jälkikäteen säätämään? Tuota LVM howtoa tavailin eikä heti osunut silmään.


LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #8 : 27.10.05 - klo:12.57 »
Itse olen aika nyypiö LVM:n käytössä ja tuo oman lisäysoperaatio meni siinä mielessä pieleen, että en antanut parametrejä joilla stripetys olisi otettu käyttöön. Eli siis niin, että tiedostoa kirjottaessa se jaetaan eri fyysisille levyille. Tiiätkö, pystyykö tuota jotenkin jälkikäteen säätämään? Tuota LVM howtoa tavailin eikä heti osunut silmään.
No minä olen vielä vähän enemmän en ole kuin kerran testannut yhden Debianin asentanu LVM:llä.

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #9 : 27.10.05 - klo:12.58 »
Moi.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/mapper/Ubuntu-root /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hdd1       /boot           ext3    defaults        0       2
/dev/mapper/Ubuntu-swap_1 none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/hda1 /media/0\040GB\040Disk\040(hda1) ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/hda5 /media/0\040GB\040Disk\040(hda5) ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/hdb1 /media/0\040GB\040Disk\040(hdb1) ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by winmac_fstab utility
/dev/sda1 /media/0\040GB\040Disk\040(sda1) vfat rw,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0

Tältä tää näyttäis

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Levyjenhallinta
« Vastaus #10 : 27.10.05 - klo:14.13 »
Kiitos tästä linkistä ja kaikista hyvistä neuvoista
https://wiki.ubuntu.com/AutomaticallyMountMSWindowsPartitions?highlight=%28mounting%29%7C%28windows%29

ja kde:n työpöydällekin sain lisättyä linkit laitteisiin.

Kiitos!

Ps.Pitää tässä alkaa pohtimaa miksi midit ei kuulu.