Kirjoittaja Aihe: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?  (Luettu 7686 kertaa)

marajuhani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« : 25.10.05 - klo:11.58 »
hei kaikille,

Olen epätietoinen homepna:n toimivuudesta uudessa Kubuntun Breezy-versiossa. En ole sitä saanut toimimaan Ubuntu 5.04-versiolle tarkoitetuilla ohjeilla. Mulla on koneessa AMD:n homepna-kortti, jonka pitäisi toimia pcnet32-ajurin homepna-tilassa, mutta ei vaan toimi.

Eli kysymys kuuluu, onko kukaan saanut sitä toimimaan? Se olisi hyvä tietää, että ei tarvitse vaihtaa distribuutiota. Voisiko joku vahvistaa sen toimimaan?

macko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #1 : 29.10.05 - klo:14.43 »
täällä päin sama ongelma, Ubuntu ja versio on 5.10. Ohjeita olisi kiva saada  ???

ehs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #2 : 29.10.05 - klo:20.49 »
hei kaikille,

Olen epätietoinen homepna:n toimivuudesta uudessa Kubuntun Breezy-versiossa. En ole sitä saanut toimimaan Ubuntu 5.04-versiolle tarkoitetuilla ohjeilla. Mulla on koneessa AMD:n homepna-kortti, jonka pitäisi toimia pcnet32-ajurin homepna-tilassa, mutta ei vaan toimi.

Eli kysymys kuuluu, onko kukaan saanut sitä toimimaan? Se olisi hyvä tietää, että ei tarvitse vaihtaa distribuutiota. Voisiko joku vahvistaa sen toimimaan?

Tappelin itse saman asian kanssa joku viikko sitten, ja sain selville jotakin.

Näköjään pcnet32-ajuri on nykyään oletusarvoisesti ethernet-tilassa, joten siksi se ei toimi. Ilmeisesti kehittäjät ovat päättäneet, että pcnet32-kortit ovat todennäköisemmin ethernet-kortteja. Sille pitäisi kuitenkin pystyä antamaan parametri homepna=1 jossakin asetustiedostossa (esimerkiksi etc/modules), mutta tämä menetelmä ei toimi tässä Ubuntun 5.10-julkaisussa, koska parametrit eivät näytä kerta kaikkiaan välittyvän käynnistyksessä (miksi?)

Homepna:n saa kuitenkin päälle käsin, mitä olen itse käyttänyt. Omassa kokoonpanossani on tiedostossa /etc/modprobe.d/pcnet32 seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
options pcnet32 homepna=1

(Saman asian ajaisi myös rivi pcnet32 homepna=1 tiedostossa /etc/modules.)

Periaatteessa jo tämän pitäisi riittää, mutta käytännössä ei.

Homepna tulee päälle seuraavlla komennoilla.
Koodia: [Valitse]
sudo rmmod pcnet32
sudo modprobe pcnet32
Ensimmäinen komento poistaa ethernet-tilassa olevan moduulin ja toinen lataa sen uudelleen homepna-tilassa.

Jos nettiyhteys on pppoe-alustalla, sen voi konfiguroida tämän jälkeen komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo pppoeconf

Sen jälkeen aina koneen käynnistyttyä joutuu käynnistämään nettiyhteyden antamaan komennot
Koodia: [Valitse]
sudo rmmod pcnet32
sudo modprobe pcnet32
sudo pon dsl-provider
Onhan tämä kömpelö tapa mutta parempaakaan en ole keksinyt.

Noista (ilman sudoja)  tietysti saa tehtyä skriptin, jonka käynnistämisen voisi automatisoidakin, jos haluaa säästyä naputtelulta.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #3 : 30.10.05 - klo:21.39 »
Homepna:n saa kuitenkin päälle käsin, mitä olen itse käyttänyt. Omassa kokoonpanossani on tiedostossa /etc/modprobe.d/pcnet32 seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
options pcnet32 homepna=1
Kun lisäsit tuo rivin ajoithan komennon: update-modules
muuten tuo muutos tiedostossa ei tule käyttöön.

ehs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #4 : 30.10.05 - klo:21.57 »
Homepna:n saa kuitenkin päälle käsin, mitä olen itse käyttänyt. Omassa kokoonpanossani on tiedostossa /etc/modprobe.d/pcnet32 seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
options pcnet32 homepna=1
Kun lisäsit tuo rivin ajoithan komennon: update-modules
muuten tuo muutos tiedostossa ei tule käyttöön.

En, mutta kun nyt katsoin, niin komentohan ei tee mitään:

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh -e
if [ -x /sbin/update-modules.modutils ]; then
  exec /sbin/update-modules.modutils "$*"
fi
exit 0

Ja tuota update-modules.modutils-tiedostoahan ei ole. Man-sivullakin tuota komentoa sanotaan vanhentuneeksi. Ehkä depmod olisi kurantimpi, muttei sekään tuntunut asiaan vaikuttavan.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #5 : 01.11.05 - klo:23.44 »
Kiitos. Tämä toimii myös gnome puolella. Tein itselleni scriptin

Koodia: [Valitse]
sudo rmmod pcnet32
sudo modprobe pcnet32
sudo dhclient

Miten tämän saisi ajettua automaattisesti jossain fiksussa vaiheessa?


Faeryan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 121
  • 10.04 Lucid
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #6 : 09.11.05 - klo:12.29 »
Eikös nuo saa sinne autokäynnistykseen?
System -> Preferences -> Sessions
Sudojen kanssa saattaa tulla säätöä koska se ei taida heittää sitä salasanakyselyä ruudulle ellet aja komentoja konsolissa.
AsRock939-DualSata2 | AMD Athlon64 X2 4000+ | Club3D GeForce 6600 GS | 2Gt 400MHz DDR | Samsung HD160JJ | Logitech G15 | Samsung 226BW | Razer Diamondback | Logitech Trackman Wheel | Antec P180

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #7 : 09.11.05 - klo:22.23 »
Eikös nuo saa sinne autokäynnistykseen?
System -> Preferences -> Sessions
Sudojen kanssa saattaa tulla säätöä koska se ei taida heittää sitä salasanakyselyä ruudulle ellet aja komentoja konsolissa.

gksudo:lla pitäisi tuokin onnistua.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #8 : 01.12.05 - klo:14.30 »
Moikka!

Mikäs on tilanne tällähetkellä. Oletteko mahdollisesti saaneet tuota nettiä toimimaan kätevästi suoraan systeemin käynnistyksen yhteydessä. Itsellä olisi uuden kovon oston myötä tarkoitus laittaa kubuntu breezy nykyisen vanhalla kovolla olevan hoaryn sijaan alusta alkaen uudelleen, mutta ennen sitä olisi kiva tietää josko tähän ongelmaan olisi joku varmasti toimiva ja helppo ratkaisu.  Toimiiko esim tämä foorumeilla esiintynyt lisäys suoraan... ???

/etc/init.d/networking tiedostoon:

<snip>
case "$1" in
    start)
        doopt spoofprotect yes
        doopt syncookies no
        doopt ip_forward no
        # lisätty nämä rivit pcnet32 modulin uudelleenlataamiseksi optiolla
        log_begin_msg "Uudelleenladataan pcnet32 moduli..."
        modprobe -rv pcnet32
        modprobe -v pcnet32 homepna=1
        log_begin_msg "Configuring network interfaces..."
        type usplash_write >/dev/null 2>/dev/null && usplash_write "TIMEOUT 120" || true
<snip>

Kiitoksia!

maqu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #9 : 01.12.05 - klo:15.31 »
Moikka

Olen kylläkin debianisti mutta samaa pohjaa käytetään. Ongelma oli tismalleen sama ja korjaus vaivaan oli
uninstalloida moduuli pcnet32 ( tein tuon debianin modconffilla ) ja sitten uusi installointi ja
kun kysyy annetaanko moduulille parametrejä = homepna=1

Tuon jälkeen homma pelaa ilman mitään lisäskriptejä bootissa

jiikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #10 : 02.12.05 - klo:23.44 »
Moro!
TohtoriS kyseli  /etc/init.d/networking-tiedoston konffauksesta, että toimiiko?  Kyllä toimii! Päivitin Hoaryn Breezyyn,jolloin moduuli piti "reloadata" juuri kertomallasi tavalla. Puhdas asennushan  vaatii konffausta /etc/modules-tiedostoon:
 eth0 homepna=1
 pcnet32 homepna=1
Sitten sudona terminaalissa:
 modprobe pcnet32 pcnet32_homepna=1
  depmod -a
Tämän jälkeen reboot, ja linkkivalon pitäisi kortissa syttyä!
Keinoja lienee muitakin, mutta yllämainittu toimii minulla kiitettävästi.
                                                                                           
                                                                                                       Terv. jiikale

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Toimiiko Homepna-nettiyhteys Kubuntu 5.10:ssa?
« Vastaus #11 : 04.12.05 - klo:14.41 »
Joo Kiitoksia vaan vinkeistä!

Sainkin itseasiassa homman toimimaan tuossa muutama päivä sitten kun päätin ottaa ja kokeilla että miten homma lähtee pelittämään. Itse lisäsin vain nuo aikaisemmin mainitsemani rivit tuonne networking tiedostoon ja hyvin lähti kerralla pelittämään...