Kirjoittaja Aihe: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?  (Luettu 15467 kertaa)

mel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #20 : 18.12.06 - klo:10.27 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.

Tässä on helppo ja toimiva ohje tuolle a-linkin kortille: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6347.0

Kyseinen ohje tökkäsi heti alussa siihen, että ohjeen antamasta osoitteesta ei ajuria löytynyt. Asensin sitten ajurin uudemman version ralinkin sivulta ja yritin useita kertoja em ohjeen mukaan asentaa. Kortti kyllä siten löytyi ja  verkkokin, mutta yhteyttä ei toistaiseksi ole muodostunut lukuisista uudelleenasennuksista huolimatta. En tiedä, mikä tökkii. Keskustelupalstoja selatessa näyttää siltä, että sama ongelma on useammallakin käyttäjällä.
Kaipa täytyy taas uudelleen vain yrittää.

http://www.ralinktech.com.tw/drivers/Linux/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0.tar.gz
Tuota ajuria olet koittanut? Se on näköjään päivittynyt ja tuota en itse ole vielä koittanutkaan, mutta koita vielä tuon ajurin kanssa ja jollei toimi niin keksitään sitten jotain.
Ja noi verkon konffauksethan tulee tonne /etc/Wireless/RT61STA/rt61sta.dat tiedostoon
Kysyisin nyt vielä paria tarkennusta tuohon Ilarin asennusohjeeseen. Ralinkin ajurin mukana tulevassa ohjeessa kehoitetaan ajamaan dos2unix komento rt61sta.dat tiedostoon ennen sen kopiointia RT61.STA kansioon ja lisäksi varmistamaan, että kyseessä on binaarimuotoinen tiedosto ??. rt61sta.dat vaikuttaa kyllä tavalliselta tekstitiedostolta, miten varmistetaan sen binaarimuotoisuus ?. Ovatko nämä toimenpiteet tarpeellisia ?.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #21 : 18.12.06 - klo:18.57 »
Kysyisin nyt vielä paria tarkennusta tuohon Ilarin asennusohjeeseen. Ralinkin ajurin mukana tulevassa ohjeessa kehoitetaan ajamaan dos2unix komento rt61sta.dat tiedostoon ennen sen kopiointia RT61.STA kansioon ja lisäksi varmistamaan, että kyseessä on binaarimuotoinen tiedosto ??. rt61sta.dat vaikuttaa kyllä tavalliselta tekstitiedostolta, miten varmistetaan sen binaarimuotoisuus ?. Ovatko nämä toimenpiteet tarpeellisia ?.

Tarkennus: tuo hakemiston nimi on ilman (.) pistettä eli RT61STA ja huomaa myös Wireless (iso W), noilla on oikeasti väliä.
Joo tuossa ohjeessa kehotetaan ajamaan toi dos2unix komento, itse en muista ajoinko tuon vai en ja ihmettelin sitä silloin itsekin, mutta toimimaan sen sain.
Käsittääkseni tuo vi -b avaa sen binaarimuodossa (eli tuo -b flagi meinaa sitä). Tarpeellisuudesta en osaa sanoa, mutta voithan ajaa ton dos2unix komennon ennen kun teet sille muuta.
PS. Jollet saa noilla uudemmilla ajureilla toimimaan niin hihkase mulle niin annan nuo vanhemmat että saat niitä koittaa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle