Kirjoittaja Aihe: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?  (Luettu 15448 kertaa)

Katrina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« : 03.11.06 - klo:11.03 »
Sain otsikonmukaisen laitteen. Mukana tulleet asennusohjeet ovat ihan täyttä hepreaa minulle, joten toivoisin rautalankaneuvoja. Laitteeseen syttyy valo kun sen laittaa koneeseen mut muuta ei tapahdu, kun en mitään ole vielä osannut asentaa.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #1 : 05.11.06 - klo:14.45 »
ilmeisesti tätä ohjetta olet lueskellut, joka löytyy a-linkin sivuilta.
http://support.a-link.com/wl54usb/upd.htm
Lainaus
ZD1211 - linux driver for ZyDAS ZD1211 based usb 2.0 wlan adapters

------------------------------------------------------------------



Reqirements:

------------



- Kernel 2.4.x. I am developing the driver on 2.4.24, but it

  reportedly also works on 2.4.x. If your kernels version is less than

  2.4.22 (for example Red Hat 9.0 is 2.4.20-8), suggest to upgrade kernel

  for better support on USB 2.0.

 

- Kernel 2.6.x. This driver has been verify on 2.6.6 and 2.6.7.



- To build zd1211 you will need: Configured kernel source code for the

  kernel you are running. Ideally, Configured means that you have at

  least run 'make config', 'make menuconfig', or 'make xconfig'. If your

  platform is not SMP system, please don't config SMP supported, because

  when module loaded, this will make unresolved symbol..

     

- Make sure your kernel usb 2.0 support is running

  - Use lsmod to check "ehci-hcd" module is loaded.

  - If host is not support usb 2.0, zd1211 will run under pure-b mode.





Building zd1211:

------------



1)  untar the package using the command:

    tar zxvf zd1211-XXXX.tar.gz



2)  edit the Makefile to make sure the path of KERNEL_SOURCE is your

    are running, and the kernel version is correctly configure.

   

3)  Under zd1211-XXXX/zdsta directory, use "make clean", "make", "make install"

    to make and install driver.   





Running:

--------



- If you have hotplug installed, the drivers should now be loaded. If not,

  load them by hand: modprobe -v zd1211

  (or Under zd1211-XXXX/zdsta directory use "insmod zd1211.o" for kernel 2.4.x,

  "insmod zd1211.ko" for kernel 2.6.x)



- Check if the modules are loaded with lsmod. It should look like this:

  ...

  zd1211          183576   0  (unused)

  ...



- Run 'ifconfig <iface> <your IP address>'



- Run 'iwconfig <iface> ' to configure the wireless setting, here are

  some examples, more detail information please check with 'man iwconfig'.

  Example:

  iwconfig <iface> essid "My Network"   //Set essid

  iwconfig <iface> channel 1            //Set channel

  iwconfig <iface> mode Managed (Station mode)   //Set operation mode

  iwconfig <iface> mode Ad-Hoc (Ah-Hoc mode)

  iwconfig <iface> rts 512             //Set rts threshold

  iwconfig <iface> frag 512            //Set fragment threshold

  iwconfig <iface> key s:password [2]  //Set encryption key

  iwconfig <iface> power on/off        //Set power-save mode

  ......





Private Parameters:

------------------



In addition to the parameters of iwconfig, some can be set by iwpriv:

- open system authentication: iwpriv <iface> set_auth 0

- shared key authentication:  iwpriv <iface> set_auth 1

Be aware that shared key authentication requires a WEP key.



- long preamble: iwpriv <iface> set_preamble 0

- short preamble: iwpriv <iface> set_preamble 1

- iwpriv <iface> get_preamble   //will display the current preamble type



- List current BSS information:iwpriv <iface> list_bss

  You can use "dmesg" to check the result.







Note:

----



- You can modify the script file "sta" to enable Station function.

  "sta en" Enable STA function

  "sta dis" Disable STA function

- I have tested the driver under Red-Hat 9.0, It's unstable than kernel 2.4.24.

  So please update the kernel.







Version:

--------

-4715

 -Support kernel 2.6.x

 -Fixed bug: DHCP will hard to get IP problem.

 -Support iwpriv command

    iwpriv <iface> set_mac_mode    mac_mode   //1: Mixed Mode

                                  //2: Pure G Mode

                                  //3: Pure B Mode

      

    iwpriv <iface> get_mac_mode            //display current Mac Mode

 

-4630

 -Fixed Ad-Hoc mode can't work problem.

 -Support Roamming.

 -Support iwlist <iface> scan(ning) command.

 -Support iwpriv command

    iwpriv <iface> connect cell_number   //the cell_number can be get

                               //from the result of

                               //iwlist <iface> scan(ning) command

                               

    iwpriv <iface> dbg_flag            //set debug level, default is 0



 -Fiexd Chairot multicast can't work problem.   

 -Fixed Ack timeout problem.

 

 

-4621

 -First release version.

 -WPA, 802.1X with dynamic key exchange are not supported.

 -Watchdog function was not fully implementated.

 -Apdbg.c provides basic debug command for driver development.

 -Airoha RF chip is not verified.

 -Support basic wireless extension setting.

 -Fixed   iwconfig will show wrong essid information.

 -Roaming is not fully verified.




itselläni ei ole Wlan:a, joten en ala neuvomaan, kun todennäköisesti neuvoisin väärin, mutta jospa joku guru täällä osaa tämän a-linkin sivuilta haetun ohjeen avulla sinua auttaa.

-edit-
tässä nyt hiukan ohjetta millä voisit päästä alkuun
kirjoittele nämä konsoliin
Koodia: [Valitse]

wget ftp://ftp.a-link.com/wl54usb/zd1211-4715.tar.gz

tar zxvf zd1211-4715.tar.gz

cd zd1211-4715/

cd zdsta/
nyt olet hakenut ajurin ja purkanut sen sekä siirtynyt kyseiseen kansioon.
nyt vain täytyy "tehdä" ja asentaa ajuri

Koodia: [Valitse]
sudo make clean

sudo make

sudo make install

en nyt ole aivan varma pitääkö tuo sudo olla kaikkien noiden edessä, mutta nyt jos kaikki on mennyt oikein niin ajuri pitäisi olla asennettu.
tuosta eteenpäin en osaa auttaa.
« Viimeksi muokattu: 05.11.06 - klo:14.58 kirjoittanut Anssi »

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #2 : 06.11.06 - klo:17.33 »
Koitappa hakua foorumilla ja hakusanaksi ZD1211 eli tuo on se piiri mitä tuo palikka käyttää. Löytyy muutama aihe tosta ja apu löytyy varmaan niistä.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

skit-lasse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #3 : 16.11.06 - klo:03.26 »
Itse asiassa itse sain tuon vasta eilen toimimaan, juurikin ylläolevilla ohjeilla. Outoa on mielestäni se että kun ostin tämän wlan donglen se ei toiminut lainkaan linuxin puolella, toisin sanoen ei edes valoa tullut tuohon laitteeseen. Päätin hylätä koko laitteen muutamaksi kuukaudeksi pöydälle ja jostain kumman syystä eilen otin donglen käteeni ja työnsin sen usb-porttiin ja homma toimi ja peitto heilui. Mutta jälleen kerran tänään sama juttu kun alunperin, ei valoja eikä mitään muttakaan.

Koodia: [Valitse]
skit-lasse@Gambina:~/ZD1211LnxDrv_2_6_0_0$ lsusb
Bus 003 Device 005: ID 054c:01c8 Sony Corp.
Bus 003 Device 004: ID 0930:6533 Toshiba Corp. 512M USB Stick
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 002: ID 046d:c030 Logitech, Inc. iFeel Mouse
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Kuten huomataan ei tuollakaan sitä ole listattuna, vaikka olen ajurin asentanut:
Koodia: [Valitse]
skit-lasse@Gambina:~$ lsmod
Module                  Size  Used by
zd1211b               264992  0
sg                     37920  0
sd_mod                 19984  0
usb_storage            74304  0

Olen täysin sekaisin, en tajua missä edes voi olla vika. Jos joku osaa neuvoa olisin hyvin kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: 16.11.06 - klo:03.30 kirjoittanut skit-lasse »

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #4 : 17.11.06 - klo:11.32 »
Itse asiassa itse sain tuon vasta eilen toimimaan, juurikin ylläolevilla ohjeilla. Outoa on mielestäni se että kun ostin tämän wlan donglen se ei toiminut lainkaan linuxin puolella, toisin sanoen ei edes valoa tullut tuohon laitteeseen. Päätin hylätä koko laitteen muutamaksi kuukaudeksi pöydälle ja jostain kumman syystä eilen otin donglen käteeni ja työnsin sen usb-porttiin ja homma toimi ja peitto heilui. Mutta jälleen kerran tänään sama juttu kun alunperin, ei valoja eikä mitään muttakaan.

Koodia: [Valitse]
skit-lasse@Gambina:~/ZD1211LnxDrv_2_6_0_0$ lsusb
Bus 003 Device 005: ID 054c:01c8 Sony Corp.
Bus 003 Device 004: ID 0930:6533 Toshiba Corp. 512M USB Stick
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 002: ID 046d:c030 Logitech, Inc. iFeel Mouse
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Kuten huomataan ei tuollakaan sitä ole listattuna, vaikka olen ajurin asentanut:
Koodia: [Valitse]
skit-lasse@Gambina:~$ lsmod
Module                  Size  Used by
zd1211b               264992  0
sg                     37920  0
sd_mod                 19984  0
usb_storage            74304  0

Olen täysin sekaisin, en tajua missä edes voi olla vika. Jos joku osaa neuvoa olisin hyvin kiitollinen.


oletko kokeillut toiseen usb porttiin?

aika outo vika. itselläni on saman tyylisiä ongelmia ollut aikoinaan win puolella nokian puhelimien kaapeleiden kanssa.
voisin kuvitella, jos usb portissa ei ole vikaa niin itse tikussa voi olla jokin piilevä vika, mutta aika kinkkinen juttu.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #5 : 18.11.06 - klo:17.21 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1391.0

Siinä on joku tehnyt howton usb versiolle.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #6 : 19.11.06 - klo:13.56 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1391.0

Tuo on Ralinkin piirille, EI siis ko. kortissa olevalle Zydaksen piirille...

Hig

antimoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #7 : 24.11.06 - klo:21.42 »
Ilmeisesti Edgyn nykyinen ajuri zd1211rw ei pelaa nykyisen kernelin (olikohan se 2.6.17) kanssa. Minä onnistuin A-Linkin asennuksessa näillä ohjeilla: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Belkin_F5D7050_ver_4000_%28ZyDas_zd1211b_driver%29?highlight=%28WifiDocs%2FDevice%29

Nyt ainakin nettiyhteys pelaa. Salausasetusten kanssa en ole vielä sählännyt, joten en tiedä toimivatko ne.

skit-lasse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #8 : 30.11.06 - klo:02.14 »
Hmm olen itsekkin ehkäpä saanut tuon toimimaan niin kuin pitää, mutta minulla onkin tarkoituksena käyttää wlan donglea access pointtina. Se on mahdollista, mutta jotenkin vain koko härpäke tuntuu sammuvan kun yritän ottaa siihen yhteyden.

antimoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #9 : 07.12.06 - klo:19.47 »
Ei se toimikaan. Noilla aikaisemmilla ohjeilla asennettuna homma pelittää korkeintaan tunnin ja sitten tikku jumittaa koko systeemin. Jos koneen antaa olla käynnissä täyttyy kiintolevy virhelogeista.

Olen nyt kolme viikkoa tapellut tämän A-LINKIN kanssa. Viimein riittää. Jos vielä jatkan yritän viiltää mokomalla tikulla ranteeni auki...

Tietääkö kukaan onko olemassa mitään USB Wlan hardwarea, joka toimisi Edgyssä? Siis sellainen, jonka tavallinen ihminen pystyy asentamaan.

antimoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #10 : 09.12.06 - klo:15.24 »
Vaihdoin A-Link WL54USBn tämmöiseen AirStation g54 (Buffalo WLI-U2-KG54) tikkuun.

Tökkäsin Buffalon USB-porttiin, boottasin Edgyyn ja otin Langattoman verkon käyttöön (Järjestelmä>Ylläpito>Verkkoasetukset>Langaton yhteys). Nyt homma toimii kuin se kuuluisa junan vessa. ;D

Näin laitteiden ja ajureiden pitäisikin toimia, eikä olla semmoista takkuamista kuin A-Linkin kanssa.

Surullista on, että A-Link mainostaa "manuaalissaan" toimimistaan Linuxissa ja sitten valmistajan sivuilta löytyy vain kaksi vuotta vanha keskeneräinen ajuri, joka taitaa vielä olla väärälle piirille (ZD1211, eikä ZD1211b tai 1215, jollainen tikussa vissiin on).

Buffalo ei mainitse Linuxia ollenkaan, mutta hyvin tuntuu toimivan. Noh, salaussysteemejä en ole taaskaan kokeillut. Eiköhän se takkuaminen ala taas viimeistään siinä vaiheessa  ;)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #11 : 10.12.06 - klo:14.37 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #12 : 13.12.06 - klo:21.45 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #13 : 14.12.06 - klo:09.12 »
En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

kiitos vinkistä. kirjoitus ohjeesta! :)

miten uusissa koneissa tuo mini-pci löytyy? tuskin tässä amilon D8830:ssa sellaista on.
haulla en löytänyt inteliltä muuta kuin mini-pci ja centrino koneista. vanhoja PCMCIA kortteja löytyisi, mutta pitää jokin muu hommata.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #14 : 14.12.06 - klo:17.13 »
En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

kiitos vinkistä. kirjoitus ohjeesta! :)

miten uusissa koneissa tuo mini-pci löytyy? tuskin tässä amilon D8830:ssa sellaista on.
haulla en löytänyt inteliltä muuta kuin mini-pci ja centrino koneista. vanhoja PCMCIA kortteja löytyisi, mutta pitää jokin muu hommata.

Ei ainakaan itsellä ole osunut silmään tuossa koneessa mini-pci:tä, jollei sitten ole hyvin piilossa jossain ;)
Miksi pitää hommata jokin muu kuin PCMCIA? se ainakin koneestasi löytyy, eikä noi kortit maksa kuin alkaen 20€ ja onhan noita usbi dongeleitakin jos sellaisen haluaa...

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

mel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #15 : 14.12.06 - klo:18.53 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #16 : 15.12.06 - klo:09.06 »
Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.
tai ehkä hiukan paremman listan toimivista wlan palikoista. tai oikeastaan tänne foorumin laitealueelle viestiketju minne voi laittaa, jos omistaa wlan kortin/tikun, joka toimi suoraan out of box tai sitten miten sai sen toimimaan. siis kerättynä yhteen ketjuun, mutta taitaa kohtuu harvalla olla käytössä wlania.
Itse tulin siihen tulokseen, että koska tämä on tälläinen raahattava niin raahaan tämän liikkeeseen ja kokeilen mikä toimii suoraan!

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #17 : 16.12.06 - klo:17.13 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.

Tässä on helppo ja toimiva ohje tuolle a-linkin kortille: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6347.0

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

mel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #18 : 16.12.06 - klo:19.33 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.

Tässä on helppo ja toimiva ohje tuolle a-linkin kortille: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6347.0

Kyseinen ohje tökkäsi heti alussa siihen, että ohjeen antamasta osoitteesta ei ajuria löytynyt. Asensin sitten ajurin uudemman version ralinkin sivulta ja yritin useita kertoja em ohjeen mukaan asentaa. Kortti kyllä siten löytyi ja  verkkokin, mutta yhteyttä ei toistaiseksi ole muodostunut lukuisista uudelleenasennuksista huolimatta. En tiedä, mikä tökkii. Keskustelupalstoja selatessa näyttää siltä, että sama ongelma on useammallakin käyttäjällä.
Kaipa täytyy taas uudelleen vain yrittää.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: A-Link Wlan 54mb USB:n asennus?
« Vastaus #19 : 16.12.06 - klo:21.01 »
tuntuu olevan tämä wlan aika kysymysmerkki linux:ssa. itsellänikin olisi pcmci-kortin(vai miten se kirjainhirviö kirjoitetaan) osto edessä kun tilasin tukiaseman.
Tietääkö kukaan tekeekö intel vielä sellaisia? ja mistä niitä saa? itse olen verkossa tottunut menemään vain verkkokauppa.com osoitteeseen ja siellä oli vain jotain mini-pci kortteja ilmeisesti joissain kannettavissa on sisässä sellainen. Ajettelin että intel varmaan olis kaikista varmin ratkaisu.

En tiedä tekeekö intel muita kuin mini-pci kortteja (ja tietenkin centrino kannettavissa on intelit), mutta monia muitakin toimivia ratkaisuja löytyy. Itsellä A-link WL54PC ja toimii edgyssä hyvin pienellä säädöllä (foorumilla on helpot ohjeetkin sille). Ei nyt tule mieleen mitkä kortit toimii out-of-box mutta haulla niitä varmaan löytyy.
PS. se kirjoitetaan PCMCIA :)

Kyllä tämä WLAN asia mielestäni on tosi hankala ububtussa (edgyssä). Erilaisia ohjeita tuntuu löytyvän rajattomasti sekä kotimaisilta että vierailta forumeilta, myös how to do-ohjeita. Itse olen viikkoja yrittänyt saada A-linkin WL54PC korttiani toimimaan, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta yhteyttä ei muodostu.
Ainoastaan D-linkin usb palikan DWL-g122 olen saanut toimimaan ja senkin vain nwdiswrapperilla windows ajureilla.
Eli huolellisesti kirjoitettuja aloittelijoille suunnattuja yksityiskohtaisia ohjeita kyllä mielestäni edelleen kaivattaisiin.

Tässä on helppo ja toimiva ohje tuolle a-linkin kortille: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6347.0

Kyseinen ohje tökkäsi heti alussa siihen, että ohjeen antamasta osoitteesta ei ajuria löytynyt. Asensin sitten ajurin uudemman version ralinkin sivulta ja yritin useita kertoja em ohjeen mukaan asentaa. Kortti kyllä siten löytyi ja  verkkokin, mutta yhteyttä ei toistaiseksi ole muodostunut lukuisista uudelleenasennuksista huolimatta. En tiedä, mikä tökkii. Keskustelupalstoja selatessa näyttää siltä, että sama ongelma on useammallakin käyttäjällä.
Kaipa täytyy taas uudelleen vain yrittää.

http://www.ralinktech.com.tw/drivers/Linux/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0.tar.gz
Tuota ajuria olet koittanut? Se on näköjään päivittynyt ja tuota en itse ole vielä koittanutkaan, mutta koita vielä tuon ajurin kanssa ja jollei toimi niin keksitään sitten jotain.
Ja noi verkon konffauksethan tulee tonne /etc/Wireless/RT61STA/rt61sta.dat tiedostoon

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle