.. aika vilkasta.. vuorokaudessa vajaa 30 viestiä ja reilu 500 lukua.. Taitaa päivitys taas keskimäärin aiheuttaa hiertämistä.. Eikä mene pitkään kun rupee pulpahtelemaan uusia threadeja jotka alkaa 'En jaksanu lukee tota pitkää edgy-ketjuu ni kysyn nyt sit täällä..'
Juurikin näin
Mielestäni aika sama se on että miten ne keskustelut jaotellaan, tässä toimitaan kuitenkin tietynlaisen epätäydellisyyden säännöillä, jotka menevät jotakuinkin näin:
a) Ihmiset eivät lue ohjeita etukäteen
b) (koska) Ihmiset eivät jaksa/osaa etsiä tietoa
c) Vanhoja viestejä/ketjuja ei hyödynnetä vaan koetaan helpoimmaksi aloittaa uusi ketju
d) Viestejä ei otsikoida sisältöä kuvaavasti (yhden ketjunkin sisällä voi olla eri otsikoita!)
Jos nämä kaikki toimisivat niin olisi aika sama vaikka ketjut olisivat pitkiä, kun
a) niitä ohjeita luettaisiin etukäteen
b) ihmiset etsisivät tietoa
c) ja löytäisivät sitä
d) ja tunnistaisivat sen helposti kun viestit ovat otsikoitu osuvasti.
Näin se menee.. Olen huomannut että noista stickyistä ei ole iloa sillä käsittääkseni (voin olla väärässäkin!) harva tulee foorumille selailemaan ja etsimään tietoa esim. ongelmista joita voi kohdata päivittäessä edgyyn. Kukapa jaksaisi kahlata edes edellisen viikon edgy - viestejä läpi, niitä on niin paljon.
Itse lueskelen tätä forumia RSS - lukijalla jossa valkkaan lueskeltavat/vastattavat viestit viestin (ei ketjun) otsikoiden perusteella.
Mielestäni ainoa oikeasti toimiva tapa löytää tietoa on tuo haku.. Jota pitäisi jotenkin ERITYISESTI korostaa. Tämä foorumi pitäisi ehkä enemmin osata nähdä jonkinlaisena tietokantana josta haetaan tavaraa kuin minään loogisessa järjestyksessä etenevänä kirjana tai hakuteoksena jossa voit katsoa sisällysluettelosta tai takalehtien hakusanoista että missä viestissä juuri sinun ongelmaasi ratkotaan. Foorumin haku (=ihan vain sanahaku) osaa löytää kaiken mitä tarvitaan - kunhan vain osaa laittaa sopivia hakusanoja.
Eli ei minulla parannusehdotusta kuin tiedon hakemisen opettamista jokaisessa mahdollisessa oppilaitoksessa ja työpaikassa sekä tuon hakukoneen radikaalia esilletuomista tässä foorumissa siten, että ihmiset tajuaisivat sen olevan ykköskeino löytää tietoa,
r