Kirjoittaja Aihe: Kannattaako päivittä Edgyyn?  (Luettu 3855 kertaa)

Patse

  • Vieras
Kannattaako päivittä Edgyyn?
« : 29.10.06 - klo:01.19 »
Ite en onnistunut koko hommassa.Asensin Alternative vai mikä se nyt olikaan levyltä ja homma meni virheittä läpi, mutta tyssäs siihen kuuluisaan Out of range juttuun jne...Jotain ohjeita löytyi siihenkin ongelmaan,muta joko kansiota ei ollut tai mitään parannusta ei tapahtunut.Eiks Dapper oo kuiteski se pitkään tuettu käyttis (2009?) Ite olin innoissa sen uuden Firefoxin kaa ja nopeamman käynnistys jutun kaa,mutta kun ei toiminut niin ei.Toivottavasti ei jää ainoaksi toimivaksi tää Dapper.Kone on compaq p2 350MHZ ja 512MB ja varaa ei oo parempaan.Ainakaan lähi tulevaisuudessa.Eli tuleehan noi firet ja gnomet ja muut uudet sydeemit ajan myöten tähän Dapperiinkin?Hyvin on kyllä toiminut tääkin muutamaa pikku juttua lukuun ottamatta.

Eli lyhyesti : Unohdanko Edgyn ja odottelen seuraavaa versiota joka taas toimii,niin kuin Dapper?

Sarkas

  • Vieras
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #1 : 29.10.06 - klo:03.04 »
Ite en onnistunut koko hommassa.Asensin Alternative vai mikä se nyt olikaan levyltä ja homma meni virheittä läpi, mutta tyssäs siihen kuuluisaan Out of range juttuun jne...Jotain ohjeita löytyi siihenkin ongelmaan,muta joko kansiota ei ollut tai mitään parannusta ei tapahtunut.Eiks Dapper oo kuiteski se pitkään tuettu käyttis (2009?) Ite olin innoissa sen uuden Firefoxin kaa ja nopeamman käynnistys jutun kaa,mutta kun ei toiminut niin ei.Toivottavasti ei jää ainoaksi toimivaksi tää Dapper.Kone on compaq p2 350MHZ ja 512MB ja varaa ei oo parempaan.Ainakaan lähi tulevaisuudessa.Eli tuleehan noi firet ja gnomet ja muut uudet sydeemit ajan myöten tähän Dapperiinkin?Hyvin on kyllä toiminut tääkin muutamaa pikku juttua lukuun ottamatta.

Eli lyhyesti : Unohdanko Edgyn ja odottelen seuraavaa versiota joka taas toimii,niin kuin Dapper?


Oon kans kokeillu vähän kaikenlaisa IBM Aptivaan 500MHz 256 Mb Dapper siinä tuntuu parhaiten toimivan, en mä ainakaa viitsi tuota Edgyä laittaa tohon koneeseen kun se tulee vieraalle joka vasta alottelee tietokoneen käyttöä parempi tuo "vanha" ja varmasti vakaa.

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #2 : 29.10.06 - klo:07.30 »
Itse en suosittele, koko edgy ei edes tunnistanut Radeon 9800 prootani vaikka jo breezy osas  :-\ Eli asennuksen jälkeen x ei käynnisty, aion kyllä ainakin itse jäädä odottelemaan edgyn jälkeistä versiota

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #3 : 29.10.06 - klo:08.04 »
Itse en suosittele, koko edgy ei edes tunnistanut Radeon 9800 prootani vaikka jo breezy osas  :-\ Eli asennuksen jälkeen x ei käynnisty, aion kyllä ainakin itse jäädä odottelemaan edgyn jälkeistä versiota
Se päivitys kylläkin sanoo selkeällä englannilla että alkuperäinen /etc/X11/xorg.conf joudutaan valitettavasti korvaamaan, ja varmuuskopio tehdään. Lisäksi taitaa vielä huomauttaa että X on mahdollisesti konfiguroitava uudelleen.

Mikä tarkoittaa että tätä velhoa kannattaa kokeilla ihan ensimäisenä:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Ja jos tuo ei auta, niin sitten tämä auttaa väkisin:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Älä ota käyttöön liian isoja resoluutioita,
mutta ota käyttöön kaikki pinemmät resoluutiot kuin se suurin on jonka otat käyttöön.

Valitse oikea näytönohjainajuri (asenna oikea ajuri + muut tarvittavat asiat tarvittaessa ensin),.

Älä vastaa 1. kerralla mihinkään Yes jos oletus on No.

Näppäimistö on pc105 ja kieli fi

Käynnistä X uudelleen, jos se on jo käynnissä = Uloskirjaus -> Ctrl+Alt+Backspace -> Sisäänkirjaus.
tai jos X ei ole käynnissä, komenna: sudo /etc/init.d/gdm restart

Jos olet Recovery-modessa, komenna ennen tuota komento init 2 (tai init 6)
jotta pääset pois Recovery-modesta.

Resoluutio vaihtuu Ctrl+Alt+numeronäppäimistön plus / miinus
(Tuo silloin, jos kuitenkin otit liian ison reson käyttöön, ja kuvaa ei tule).

Tuon jälkeen jos ei toimi, niin sitten se tehdään uudelleen kunnes toimii,
tai vaihtoehtoisesti palautetaan se varmuuskopio jonka päivitys teki...

Juu, minusta kannattaa ehdottomasti päivittää, etenkin jos kone ei ole ihan mopedi (muistia syö jonkin verran enemmin tämä uusi Gnome, mutta sehän ei haittaa jos sitä muistia on).


« Viimeksi muokattu: 29.10.06 - klo:08.12 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #4 : 29.10.06 - klo:10.35 »
Eli tuleehan noi firet ja gnomet ja muut uudet sydeemit ajan myöten tähän Dapperiinkin?


Eivät tule. Dapperin ohjelmissa eivät ohjelmien versionumerot juuri vaihdu, vaan päivitykset rajoittuvat tietoturvaa ja vakavia bugeja korjaaviin sellaisiin. Isojen päivitysten teko ilman järjestelmän toiminnan vaarantumista on erittäin vaikeaa ja hidasta.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #5 : 30.10.06 - klo:16.35 »
Se päivitys kylläkin sanoo selkeällä englannilla että alkuperäinen /etc/X11/xorg.conf joudutaan valitettavasti korvaamaan, ja varmuuskopio tehdään. Lisäksi taitaa vielä huomauttaa että X on mahdollisesti konfiguroitava uudelleen.

Mikä tarkoittaa että tätä velhoa kannattaa kokeilla ihan ensimäisenä:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Ja jos tuo ei auta, niin sitten tämä auttaa väkisin:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Älä ota käyttöön liian isoja resoluutioita,
mutta ota käyttöön kaikki pinemmät resoluutiot kuin se suurin on jonka otat käyttöön.

Valitse oikea näytönohjainajuri (asenna oikea ajuri + muut tarvittavat asiat tarvittaessa ensin),.

Älä vastaa 1. kerralla mihinkään Yes jos oletus on No.

Näppäimistö on pc105 ja kieli fi

Käynnistä X uudelleen, jos se on jo käynnissä = Uloskirjaus -> Ctrl+Alt+Backspace -> Sisäänkirjaus.
tai jos X ei ole käynnissä, komenna: sudo /etc/init.d/gdm restart

Jos olet Recovery-modessa, komenna ennen tuota komento init 2 (tai init 6)
jotta pääset pois Recovery-modesta.

Resoluutio vaihtuu Ctrl+Alt+numeronäppäimistön plus / miinus
(Tuo silloin, jos kuitenkin otit liian ison reson käyttöön, ja kuvaa ei tule).

Tuon jälkeen jos ei toimi, niin sitten se tehdään uudelleen kunnes toimii,
tai vaihtoehtoisesti palautetaan se varmuuskopio jonka päivitys teki...

Juu, minusta kannattaa ehdottomasti päivittää, etenkin jos kone ei ole ihan mopedi (muistia syö jonkin verran enemmin tämä uusi Gnome, mutta sehän ei haittaa jos sitä muistia on).
Joo, koitin vielä kerran ja olen koittanut jo vaikka mitä... compositen pois käytöstä ottamista, vesa ajureilla käynnistämistä, x:n uudelleenkonfigurointia.... ainoa mikä on muuttunut on että enää ei tule virheilmoitusta vaan näyttö painaa suoraan virransäästötilaan eikä mitään voi tehdä muutakuin reset-nappulaa hapuilla... Taitaa tulla kolmas kerta kun dapperi pitää laittaa kondikseen  :( Ihme homma kun päivitys breezystä dapperiin meni ihan heittämällä  ::)



Qup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
  • Muisti hyvä mutta lyhyt.
    • Profiili
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #8 : 31.10.06 - klo:19.29 »
Alkurähinöitten jälkeen sanoisin että kannatti, tosin kaikkea tavaraa ei ole vielä
saatavana kuten Dapperiin.

Jos Dapper pyörii, niin pyörinee Edgykin, ainakin tässä koneessa ehkä hiukan
vikkelämmin ja käynnistyminen nopeutu säätöjen jälkeen.

Kantsii lukea varsinkin xorg.confin säätäminen (foorumilla paljon asiaa) ja asennus
kävi mulla parhaiten puhtaalle alustalle alternate -levyltä, KUN ensin olin tapellut
pari päivää huonosti palaneen CD:n kanssa.

Se poltettu CD on hyvä asennuksen alussa tarkistaa asennuksen optiolla, mulla
oli 2 virhettä levyllä ja ennenkuin tajusin...

Kyllä tämä Edgy vaikuttaa ihan vakaalta, ainakin toistaiseksi, joillain on pyörinyt
betoista asti kuukausia kuulemma.


t. aloittelija

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Re: Kannattaako päivittä Edgyyn?
« Vastaus #9 : 31.10.06 - klo:21.20 »
En viitsinyt updatella asentaa vaan asensin kokonaan uutena ja pelittää hyvin.