Kirjoittaja Aihe: "wintoosasta pingviiniin"  (Luettu 26069 kertaa)

Qwerty

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #40 : 19.11.05 - klo:08.51 »
Lainaus
Tähän täytyy kyllä heti lisätä, että Hans Reiser lähetti tänään läjän Reiser4 patcheja LKML:n.
Hans Reiser on vissiinkin ReiserFS:n pääkehittäjä ja isä?  Mutta mikä on  LKML?
Lainaus

Hans Reiser on ns. "hankala tapaus" kuten tiiminsä. Mutta eiköhän Reiser4 jossakin vaiheessa
Linuxiin saada.
http://www.namesys.com/v4/v4.html

LKML eli Linux Kernel Mailing List: http://lkml.org/

Ja mitä tulee Windowssiin, niin Linux käyttäjät taitavat pahasti aliarvioida Windowssin käytettävyyden.
Loistavia ohjelmia ja W2000 ja XP todella kilpailukykyisiä edelleenkin vaikka ovat monia vuosia vanhoja.
Vista vie asiat niin paljon eteenpäin, että varmasti tulee olemaan Linuxilla vaikeaa nousta varteenotettavaksi
vaihtoehdoksi työpöytäkoneisiin.
Vielä kun OSX tulee PC:n jne.niin tästä tulee _todella_ mielenkiintoista.

dazer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #41 : 19.11.05 - klo:13.32 »
..
Ja mitä tulee Windowssiin, niin Linux käyttäjät taitavat pahasti aliarvioida Windowssin käytettävyyden.
Loistavia ohjelmia ja W2000 ja XP todella kilpailukykyisiä edelleenkin vaikka ovat monia vuosia vanhoja.
..

Tuo on toki totta, itselläni tässä ubuntu, ja toisessa koneessa pakolla windows alla, sillä muutamat tarvitsemani ohjelmat eivät vain suostu pyörimään linuxilla, eivätkä ole yhteensopivia sen kanssa, eikä myöskään tulostin-skanneri-kopiokoneeni toimi linuxin alaisuudessa kunnolla, joten sekin on kytketty tuohon ko. windows-koneeseen.
Toki Windows on ihan varteenotettava vaihtoehto laajojen ohjelmistovalikoimien ja laitteistotukiensa kanssa, mutta varmasti - kuten myös Canonin mukaan - tuet yleistyvät suurta vauhtia myös linuxeille. :)

Mutta tätä konetta ei tosiaankaan voi pitää windowsilla pitkään, jos hyvää uptimea tavoittelee.
Uudelleenasennuksen jälkeen kone pysyy mahd. "jopa" 2 viikkoa pystyssä. Sittenkun se kaatuu, pitää jo olla asentamassa uudelleen kun ei pysy kahta päivää pitempää pystyssä. :) Toki tuo johtuu osittain tästä koneestaki (joka kyllä muuten toimii linuxilla ihan ongelmitta, toisinkuin winukalla), sillä toinen koneeni pysyy helposti useita viikkoja (ennätys lähes 12wk)..  :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #42 : 19.11.05 - klo:13.58 »
Ja mitä tulee Windowssiin, niin Linux käyttäjät taitavat pahasti aliarvioida Windowssin käytettävyyden.
Loistavia ohjelmia ja W2000 ja XP todella kilpailukykyisiä edelleenkin vaikka ovat monia vuosia vanhoja.

varmasti monella onkin sellainen "M$ Windoze on ihan paska", mutta toisella osalla on sitten ihan oikeastikin kokemusta ammatinkin kautta molemmista ympäristöistä ja he tietävät hyvinkiin perustellusti kummasta pitävät ja miksi. monien windows-käyttäjien "Linux on vaikea käyttää/asentaa/mitä lie" on tietyllä tavalla ihan samanlaista.

ainakin minulla tulee windows-koneelle jouduttuani aika äkkiä ikävä linuxia (puhumattakaan hyvää nettiselainta, jos koneella ei ole kuin IE). vika ei minun kohdallani ole niinkään käyttöliittymässä (joka on ihan käytettävä vaikka parempiakin on), vaan pikemminkin terminaalin ja terminaaliohjelmien ankeudessa (vaikka siihen konffaisikin sen "tabitäydennyksen"), editorien rajoittuneisuudessa ym. joita ihan peruskäyttäjä ei välttämättä osaa edes kaivata. tottahan windowsiinkin saa esim. vimin, mutta ei sitä silti kovin monella koneella ole.

tosin huhujen mukaan vistaana olisi tulossa parempi komentorivi ja jopa symlinkkejä, saa nähdä miten käy. tosin itse pysyttelen varmastikin linux-puolella sillä minulle ohjelmistojen ja varsinkin tiedostoformaattien sekä protokollien avoimmuus on kuitenkin se tärkein juttu.
Janne

Qwerty

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #43 : 19.11.05 - klo:14.11 »
tosin huhujen mukaan vistaana olisi tulossa parempi komentorivi ja jopa symlinkkejä, saa nähdä miten käy.

MSH (Microsoft Shell). Tunnetaan/tunnettiin myös nimellä "Monad".
No ei se mukaan  taida tulla, mutta ilmestyy kuitenkin samoihin aikoihin.
Olio-pohjainen ja vaikuttaa todella hyvältä.
http://channel9.msdn.com/tags/Monad

No en itsekään näillä näkymin Windowssin pariin ole palaamassa, mutta kyllä
tuota Vistaa mielenkiinnolla seuraan. Tavallaan harmittaa myös, kun Linux-puolella
asiat on enempi tai vähempi sotkuisia, eikä esimerkiksi näytönohjainten kapasiteettia
saada edelleenkään hyödynnettyä. Vista tulee näyttämään mitä tarkoittaa kun
näytönohjaimen ominaisuudet ovat käytössä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #44 : 19.11.05 - klo:14.52 »
MSH (Microsoft Shell). Tunnetaan/tunnettiin myös nimellä "Monad".
No ei se mukaan  taida tulla, mutta ilmestyy kuitenkin samoihin aikoihin.
Olio-pohjainen ja vaikuttaa todella hyvältä.
http://channel9.msdn.com/tags/Monad

ah, ok. pitänee katsoa vähän tarkemmin.

No en itsekään näillä näkymin Windowssin pariin ole palaamassa, mutta kyllä
tuota Vistaa mielenkiinnolla seuraan.

no, kyllä noita muitakin järjestelmiä tulee ihan mielenkiinnosta seurattua. on se tavalaan ihan hyvä tietää mitä alalla muutenkin tapahtuu.

Tavallaan harmittaa myös, kun Linux-puolella
asiat on enempi tai vähempi sotkuisia, eikä esimerkiksi näytönohjainten kapasiteettia
saada edelleenkään hyödynnettyä. Vista tulee näyttämään mitä tarkoittaa kun
näytönohjaimen ominaisuudet ovat käytössä.

??
mitä tarkoitat näytönohjainten kapasiteetin hyödyntämisellä?

ainakin nvidian ajurit tarjoavat sen mitä raudasta on otettavissa ja jokaisessa uudessa ubuntussa taitaa tulla mukana cairo jolle on tulossa tuota pikaa glitz-backend jota sitten hyödynnetään jos rauta moisen osaa. olnepa lukenut huhuja jostain, että cairo saattaisi tulla myös firefoxiin(?). toki noita kaikkia rautakikkailuja on jo nyt testissä, mutta ne ovat enemmän olleet graafisia kikkailuja kuin hyödyllisiä ominaisuuksia.

OsX:hän taitaakin jo hyöryntää näytönohjainta aika lailla ihan työpöydällä.

niin ja piirtäähän minulla nvidian näytönohajin tuon kursorin ja sen varjon rautakiihdytettynä ;)
Janne

Qwerty

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #45 : 19.11.05 - klo:16.03 »
??
mitä tarkoitat näytönohjainten kapasiteetin hyödyntämisellä?

Esimerkiksi 3D ominaisuudet.

Vistassa ne ovat kuitenkin käytössä, kuten esimerkiksi näistä näkyy:
http://channel9.msdn.com/tags/Avalon

ainakin nvidian ajurit tarjoavat sen mitä raudasta on otettavissa ja jokaisessa uudessa ubuntussa taitaa tulla mukana cairo jolle on tulossa tuota pikaa glitz-backend jota sitten hyödynnetään jos rauta moisen osaa.

Juu kyllä. Valitettavasti Cairo on vielä hidas. Noh, täytyy kyllä myöntää etten ole itse kokeillut Cairo-teemoja,
mutta kuullut että ovat todella hi-tai-ta.

http://files.myeburg.net/work/progressbar_anim/progressbar_anim4_xvid.avi
http://files.myeburg.net/work/progressbar_anim/animated_slider.avi
http://files.myeburg.net/work/progressbar_anim/t.html

olnepa lukenut huhuja jostain, että cairo saattaisi tulla myös firefoxiin(?).

Kyllä juu. Näin screenshottiakin tossa ~6kk sitten. Googlella varmastikin löytyy ..

toki noita kaikkia rautakikkailuja on jo nyt testissä, mutta ne ovat enemmän olleet graafisia kikkailuja kuin hyödyllisiä ominaisuuksia.

Tekniikkademot ovat toki näyttäviä, mutta saa sitten nähdä miten saavat ominaisuuksia hyödynnettyä.

niin ja piirtäähän minulla nvidian näytönohajin tuon kursorin ja sen varjon rautakiihdytettynä ;)

:)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #46 : 19.11.05 - klo:18.19 »
ainakin nvidian ajurit tarjoavat sen mitä raudasta on otettavissa ja jokaisessa uudessa ubuntussa taitaa tulla mukana cairo jolle on tulossa tuota pikaa glitz-backend jota sitten hyödynnetään jos rauta moisen osaa.

Juu kyllä. Valitettavasti Cairo on vielä hidas. Noh, täytyy kyllä myöntää etten ole itse kokeillut Cairo-teemoja,
mutta kuullut että ovat todella hi-tai-ta.

juu, vektorigrafiikka on jonkin verran raskasta renderöitävää, mutta juuri siksi siihen onkin tulossa tuota OpenGL-kiihdytystä sen Glitz-backendin muodossa. toisaalta minusta on hauskaa, että vektorigrafiikka on ollut ikoniteemoissa ensimmäisenä juuri vapaissa järjestelmissä.

toki noita kaikkia rautakikkailuja on jo nyt testissä, mutta ne ovat enemmän olleet graafisia kikkailuja kuin hyödyllisiä ominaisuuksia.

Tekniikkademot ovat toki näyttäviä, mutta saa sitten nähdä miten saavat ominaisuuksia hyödynnettyä.

juu, minulle karkilla ei ole niin väliä, sitä on nytkin jo paikoitellen liikaa, mutta jos keksivät noille kaikille jotain järkevää käyttöä niin hyvä. joku 3d-vemputus vain siksi, että "koneissa on tehoja" ei oikein ole minun mieleeni.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #47 : 19.11.05 - klo:18.39 »
Mun kaveri sanoi että linux on pikkuvauvoille kehu macia ja käyttää winxp. Sillä ei oo hajuakaan.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #48 : 19.11.05 - klo:19.03 »
Mun kaveri sanoi että linux on pikkuvauvoille kehu macia ja käyttää winxp. Sillä ei oo hajuakaan.

No eipä ole hajua :)

Mac OS on Unix-johdannainen kuten Linuxkin ja siinä on likimain samat komennot päätetilassa, mutta se ei ole avoin, vaan varsin suljettu käyttöjärjestelmä - wintoosan tapaan, joka sitoo käyttäjänsä tiettyjen kalliiden ohjelmistojen orjaksi ... Linuxissa taas lähes kaikki on ilmaista. Jos haluaa kerätä matoja ja viruksia, on Win XP oikea valinta  ::)

Oma arvioni on, että tulevaisuus on avoimien ohjelmistojen ja käyttöjärjestelmien.

JPK1990

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #49 : 19.11.05 - klo:19.06 »
you are absolutely right.

Qwerty

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #50 : 19.11.05 - klo:19.44 »
Mac OS on Unix-johdannainen kuten Linuxkin ja siinä on likimain samat komennot päätetilassa, mutta se ei ole avoin, vaan varsin suljettu käyttöjärjestelmä

Ydin on avoin.
http://developer.apple.com/darwin/

- wintoosan tapaan, joka sitoo käyttäjänsä tiettyjen kalliiden ohjelmistojen orjaksi ... Linuxissa taas lähes kaikki on ilmaista. Jos haluaa kerätä matoja ja viruksia, on Win XP oikea valinta  ::)

Windowssille ja OSX:lle on saatavana hirveät määrät myös ilmaista ja OpenSource ohjelmistoa.
Ja kunhan Windows on oikein asennettu, niin matojen yms. kanssa ei ongelmia tule.

Oma arvioni on, että tulevaisuus on avoimien ohjelmistojen ja käyttöjärjestelmien.

Toivottavasti :)

Linux and Open Source Software: A Technical Perspective and Overview
http://www.microsoft.com/uk/technet/itsshowtime/sessionh.aspx?videoid=33

Qwerty

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #51 : 19.11.05 - klo:19.50 »
juu, vektorigrafiikka on jonkin verran raskasta renderöitävää, mutta juuri siksi siihen onkin tulossa tuota OpenGL-kiihdytystä sen Glitz-backendin muodossa.

OpenGL-kiihdytys ei ole tulossa kuitenkaan vähään aikaan. Yksi pääkehittäjistähän lähti vetelemään
projektista ja taitaa olla vähän hiljaista nyt sillä rintamalla ainakin toistaiseksi.

Uuden XOrgin mukana tulee kyllä EXA-renderöinti, millä koitetaan pitää edes jonkinlainen taso
Vistaan ja OSX:n nähden ja ennenkuin itse OpenGL saadaan tehtyä valmiiksi.
3D-ominaisuuksia nyt ei kuitenkaan ole tulossa, mutta sille ei voi tällä hetkellä mitään.

toisaalta minusta on hauskaa, että vektorigrafiikka on ollut ikoniteemoissa ensimmäisenä juuri vapaissa järjestelmissä.

Juu tämä on ollut ihan hieno juttu.

juu, minulle karkilla ei ole niin väliä, sitä on nytkin jo paikoitellen liikaa, mutta jos keksivät noille kaikille jotain järkevää käyttöä niin hyvä. joku 3d-vemputus vain siksi, että "koneissa on tehoja" ei oikein ole minun mieleeni.

Mutta on tärkeää kuitenkin, että 3D ominaisuudet ovat mukana että kehittäjät pääsevät jotain järkevää
niillä sitten kehittämään.

JPK1990

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #52 : 19.11.05 - klo:20.11 »
- wintoosan tapaan, joka sitoo käyttäjänsä tiettyjen kalliiden ohjelmistojen orjaksi ... Linuxissa taas lähes kaikki on ilmaista. Jos haluaa kerätä matoja ja viruksia, on Win XP oikea valinta  ::)

Windowssille ja OSX:lle on saatavana hirveät määrät myös ilmaista ja OpenSource ohjelmistoa.
Ja kunhan Windows on oikein asennettu, niin matojen yms. kanssa ei ongelmia tule.
näin on niitä on jopa enemmän kuin linuxille koska linux ohjelmathan voidaan kääntää suht helposti vinkalle vai kuinka??

JPK1990

  • Vieras
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #53 : 19.11.05 - klo:21.16 »
Älkääs morkatko windowsia.. Windows 3.1 oli hiton hyvä käyttis  ;D
kyllä!!

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #54 : 19.11.05 - klo:22.26 »
- wintoosan tapaan, joka sitoo käyttäjänsä tiettyjen kalliiden ohjelmistojen orjaksi ... Linuxissa taas lähes kaikki on ilmaista. Jos haluaa kerätä matoja ja viruksia, on Win XP oikea valinta  ::)

Windowssille ja OSX:lle on saatavana hirveät määrät myös ilmaista ja OpenSource ohjelmistoa.
Ja kunhan Windows on oikein asennettu, niin matojen yms. kanssa ei ongelmia tule.
näin on niitä on jopa enemmän kuin linuxille koska linux ohjelmathan voidaan kääntää suht helposti vinkalle vai kuinka??
Mun käsittääkseni ne on hankalin kääntää windowssiin, esim Mac OS X:lle olisi helpompaa samankaltaisemman ytimen takia.

En tosin ole varma.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #55 : 19.11.05 - klo:23.07 »
Mun käsittääkseni ne on hankalin kääntää windowssiin, esim Mac OS X:lle olisi helpompaa samankaltaisemman ytimen takia.

näinhän se tavallaan on tai ehkä OsX on tarjoamaltaan ympäristöltä lähempänä kuin itse ytimeltään.

graafisen puolen softat on monesti linuxissa kirjoitettu jollain porttaamista silmälläpitäen kirjoitetulla toolkitillä (kuten nyt GTK+ ja Qt) ja niiden porttaaminen alusteoille joille ko. toolkit on saatavilla on melko helppoa jos mitään toolkitin ja käytetyn kielen standardin ulkopuolista ei ole käytetty. monesti kuitenkin ohjelmat saattavat haluta vaikkapa X:n palveluita (graafiset) tai tekevät POSIX / x/open (Portable Operating System Interface / Single UNIX Specification) järjestelmäkutsuja (graafiset ja komentorivisoftat) joita windows ei kunnolla tue (NT4 tuki pientä osaa POSIX-märittelystä ja musitaakseni myös w2k, nykyään en tiedä). OsX puolestaan tukee x/openia ja siihen saa X:n (joka tulee itseasiassa koneen mukana cd:llä) vaikka sitä ei oletuksena asennetakaan.

itse asiassa OsX:lle onkin olemassa parikin projektia jotka tarjoavat muissa UNIXin kaltaisissa järjestelmissä pyöriviä vapaita softia mäkille. esimerkkinä noista nyt vaikka fink:
http://fink.sourceforge.net/
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #56 : 19.11.05 - klo:23.54 »
itse asiassa OsX:lle onkin olemassa parikin projektia jotka tarjoavat muissa UNIXin kaltaisissa järjestelmissä pyöriviä vapaita softia mäkille. esimerkkinä noista nyt vaikka fink:
http://fink.sourceforge.net/

Kyllä minullakin tuo on, mutta gcc:tä en jostain syystä millään saanut asentumaan koneelleni, joten eipä paljoa iloa ollut.

Openoffice ja gimp tosin pyörii tosi mukavasti X:n avulla.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #57 : 20.11.05 - klo:00.27 »
Kyllä minullakin tuo on, mutta gcc:tä en jostain syystä millään saanut asentumaan koneelleni, joten eipä paljoa iloa ollut.

siis se applen oma versio gcc:stä ei asentunut? eikös fink tarjoa binääripakettejakin aptin kautta, vai olenko täysin väärässä?

Openoffice ja gimp tosin pyörii tosi mukavasti X:n avulla.

näin olen kuullut, OO:sta taitaa tosin olla natiivikin versio.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #58 : 20.11.05 - klo:10.32 »
Kyllä minullakin tuo on, mutta gcc:tä en jostain syystä millään saanut asentumaan koneelleni, joten eipä paljoa iloa ollut.

siis se applen oma versio gcc:stä ei asentunut? eikös fink tarjoa binääripakettejakin aptin kautta, vai olenko täysin väärässä?

Mutta eikös ne binääripaketitkin tarvii gcc:n että ne saa käännettyä..?

Openoffice ja gimp tosin pyörii tosi mukavasti X:n avulla.

näin olen kuullut, OO:sta taitaa tosin olla natiivikin versio.

Se natiivi versio vain on vanhemman OO:n pohjalta, siis n. version 1.. Siinä toisaalta toimii jotku jutut tavallaan paremmin Mac OS X:n kanssa, toisaalta siitä puuttuu joitakin ominaisuuksia.

Gimpistäkin on natiivi versio, mutta se on jostain syystä todella karsittu malli, ei ole suurinta osaa gimpin/ photoshopin ominaisuuksista.
« Viimeksi muokattu: 20.11.05 - klo:10.34 kirjoittanut Ankka »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: "wintoosasta pingviiniin"
« Vastaus #59 : 20.11.05 - klo:10.56 »
Mutta eikös ne binääripaketitkin tarvii gcc:n että ne saa käännettyä..?

siis binäärit on jo valmiiksi käännettyjä, kuten siis ubuntunkin paketit. ei niitä tarvitse enää uudestaan kääntää.

Se natiivi versio vain on vanhemman OO:n pohjalta, siis n. version 1.. Siinä toisaalta toimii jotku jutut tavallaan paremmin Mac OS X:n kanssa, toisaalta siitä puuttuu joitakin ominaisuuksia.

Gimpistäkin on natiivi versio, mutta se on jostain syystä todella karsittu malli, ei ole suurinta osaa gimpin/ photoshopin ominaisuuksista.

:(
no, onneksi toimivat kuitenkin X:n kanssa.
Janne