Kirjoittaja Aihe: idioottivarma hiiri?  (Luettu 7471 kertaa)

Miljoonakala

• Käyttäjä
    • Profiili
idioottivarma hiiri?
« : 24.10.06 - klo:08.12 »
Valtavasti tuntuu olevan Ubuntun käyttäjillä ongelmia hiiriensä kanssa. Niin myös mullakin.

Onkos olemassa jotain idioottivarmasti toimivaa optista rullahiirtä, joka on vielä myynnissä? Ei jaksais enää tapella...

tkz

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: idioottivarma hiiri?
« Vastaus #1 : 24.10.06 - klo:09.03 »
Moro,

Mulla on tässä läppärissä USB porttiin kytkettynä tommonen musta rullahiiri jonka pohjassa lukee Logitech Optical Mouse. Myös pöytäkoneessa on Logitechin optinen rullahiiri, joskin se on aavistuksen ergonomisemmin muotoiltu enkä muista nyt mikä sen mallinimike on. Tähän läppäriin kuin myös kahteen muuhun ubuntulla pyörivään läppäriin on ajoittain tullut liitettyä myös paria muuta Logitechin hiirtä ja kaikki ovat toimineet heti suoraan ongelmitta ilman mitään ajurien tai muiden lisäsoftien asentamista. Eli jos ei vielä tullut ilmi niin suosittelisin Logitechin hiirulaisia  ;)

tk

hegulix

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.10.06 - klo:12.15 »
Itsellä ja vaimolla on molemmilla saiturin pörssistä ostetut parin euron halpahiiret, molemmat erimerkkisiä, ja kummassakaan ei oo ollu mitään ongelmia minkään järjestelmän kanssa. Ovat optisia ja rullalla, muuta niistä ei oikeen mitään osaa sanoa, ai niin PS2 kumpikin ja aika hepposen muovisen tuntusia, mutta toiminta ok.

koomikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.10.06 - klo:12.52 »
Logitech ps2 rullahiiret kuulalla ja optisena toimineet ilman mitään säätöjä, taitaa ps2 olla varmempi, kuin usb.

Minna S

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.10.06 - klo:18.07 »
Microsoftin hiiri ainakin toimii loistavasti  :D

Linux user # 406601

Ilkka

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.10.06 - klo:19.08 »
Valtavasti tuntuu olevan Ubuntun käyttäjillä ongelmia hiiriensä kanssa. Niin myös mullakin.

Onkos olemassa jotain idioottivarmasti toimivaa optista rullahiirtä, joka on vielä myynnissä? Ei jaksais enää tapella...
sulla täytyy olla jotakin asetuksissa tai muuten pielessä. mulla on toiminu ubuntu 5.jotakin alkaen, dapper ja nyt edgy. kaikissa käyttäny langallisia, ja optisia hiiriä ja näppiksiä. nyt käytössä lidlistä ostettu alle 20€ langaton hiiri+näppis ja ei ole tarvinnu tehä mitään muutoksia aina on ubuntu tunnistanu. paitsi tietenkin lisänäppäimien asetukset muuttanu mieleiseksi.

Miljoonakala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.10.06 - klo:21.15 »

Niin, saattaisi olla että Microsoftin hiiret toimis tällä koneella paremmin kuin Locitechin. Jotenkin vastenmielinen ajatus. Itsellä Logitechin optinen usb hiiri, breezyllä ja dapperilla pitkään pelannut, mutta viime viikot ei. Myös sikavanhaa Locitechin ps2 rullahiirtä testannut, samalla tavoin pätkii ja jäätyy.

Sitä vaan mietin, että täällä palstalla on aika paljon ollut näitä hiirijuttuja viime aikoina, oisko joku laajempikin ilmiö? Voi vaan kuvitella, että kun joku uusi käyttäjä ubuntun asentaa ja sit hiiri heti jäätyy, niin sillä hetkellä takuulla kaikki linuxiin kohdistuvat ennakkoluulot konkretisoituu, tyyliin: 'Ei s#¤ta#a, eikä tällä hiirikään toimi, heti winkka takaisin'. Siis luulisi, että hiiren toimiminen ois ihan perusmättöö, että sen kanssa ei tarvisi tapella.

Mandraken (tai joku driva) asensin vuosia sitten, sillähän en hiiren rullaa saanut toimimaan, siispä palasin winkkaan. Enää ei huvita paluuta tehdä, on tää muuten niin hyvä käyttis, mutta kismittää kun tällaisen kanssa joutuu vääntämään, asentamaan ajureita ja tekemään muutoksia ja kokeiluja. Gnomesta ikkunointijärjestelmänä oon sillai tykännyt, kun sen kanssa ei oo tarvinnut kikkailla. Tykkään kun käyttis pyörii taustalla ja pysyy siellä, niin ettei se varasta huomiota omista jutuista. Se ettei hiiri toimi kunnolla on jotenkin tosi pöllöä.

Mitähän hiirtä Linus itse käyttää, se takuulla toimisi ongelmitta. Ja kiitos kaikille hiiriä ehdottaneille, idioottivarman hiiren metsästys kuitenkin jatkunee...

isvard

• Vieras
« Vastaus #7 : 09.11.06 - klo:14.12 »
minulla on logitechin langaton optinen rullahiiri , hyvin tuo pelaa

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.11.06 - klo:15.12 »
Täällä osoitin hyppii minne sattuu vähän väliä ei ole alustasta kiinni.  Ei onneksi paljoa haittaa. No windowsissa on sama ongelma. Itse en edes ajatellut että tässä olisi laitteen valmistajan mukaan mitään vikaa vaan tämä olisi siis sitä M$ laatua (halvalle tuotteelle).
Taitaa olla sittenkin vikaa kun tarkemmin miettii :-\.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Kelmi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.11.06 - klo:15.24 »
Logitechin halpahiiret on ainakin toiminut minulla ihan hyvin. Kaikki lähinnä optisina ja usb-porttiin.
Onpa mukava olla täällä taas! <3

marsu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 09.11.06 - klo:16.54 »
Täälläkin on käytössä Logitech:n peruskamaa oleva optinen hiiri rullalla varustettuna.On toiminut loistavasti alusta alkaen ja liitäntänä on Usb.Ainoa seikka joka häiritsee hiiressä on  koneen sammuttua hiireen jää optiikan valo.Sen kuulemma voi jotenkin poistaa päältä Bios:n kautta....muuten suosittelen.

Sepe

• Käyttäjä
  • Ubuntu rules!
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.11.06 - klo:23.02 »
Ostinpa itse tuollaisen edullisen Logitechin näppishiiri -paketin jokin aikaa sitten ja tuo hiiri on toiminut ihan kivasti Ubuntussa koko ajan. Pohjassa näkyy lukevan Logitech Cordless Optical Mouse. Ihan perushiiri, mutta ei ole ollut valittamista. Luonnossa hän näyttää suunnilleen tuollaiselta:
http://www.tuxman.de/images/product_images/popup_images/247_0.jpg
Eiköhän noita samoja rottia löydy jostain sellaisenaankin, jos ei tahdo koko näppispakettia hankkia.

Käytössä on aiemmin ollut myös Microsoftin Wireless IntelliMouse Explorer 2.0, joka toimi ihan kivasti myös. Pienellä säätämisellä sai kaikki lisänapitkin toimimaan.
Those people who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
-- Isaac Asimov

Minna S

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.11.06 - klo:07.12 »
Meillä ei ole sattunut eteen yhtään hiirtä joka ei ole toiminut Ubuntussa, mutta tuossa meidän Windows koneessa (merkki HP) ei toiminut Inkclubista 20 centillä ostettu HP:n hiiri :)

Linux user # 406601

stfu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.11.06 - klo:10.50 »
kaikki on toimineet, sivunapit pitänee useimmiten säätää toimimaan xorg.conf:sta

Miljoonakala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 13.11.06 - klo:14.04 »
Miljoonakalan hiiri oli sittenkin rikki. Miljoonakala pahoittelee, että syytti hyvää Ubuntua ja tunnustaa olevansa idiootti :-\

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.11.06 - klo:17.23 »
itsellänikin on toimineet kaikki hiiret ongelmitta tosin lisänapit on hiukan ongelmallisia, mutta muuten ei mitään ongelmaa ole tullut vastaan.
no tosin yksi hp:n hiiri ei toiminu, mutta se ei toiminu winXp:ssäkään.
tällä hetkellä on käytössä Microsoftin langatonhiiri, koska siinä on mielestäni käteen sopivin muotoilu.

nosse

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19.11.06 - klo:16.16 »
Itse suosin microsoftin hiirtä, ainoa kyseisen firman tuote joka on mielestäni kaikin puolin hyvä. Symmetrinen eli molempiin käsiin sopiva, tukeva toimiva, yksinkertainen eikä edes hinnalla pilattu(20e). Ehkä microsoft ei ole paha firma, vaan windowsin huonouteen on syynä monopoliasema.

samihs72

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Re: idioottivarma hiiri?
« Vastaus #17 : 03.05.07 - klo:10.19 »
Täälläkin on käytössä Logitech:n peruskamaa oleva optinen hiiri rullalla varustettuna.On toiminut loistavasti alusta alkaen ja liitäntänä on Usb.Ainoa seikka joka häiritsee hiiressä on  koneen sammuttua hiireen jää optiikan valo.Sen kuulemma voi jotenkin poistaa päältä Bios:n kautta....muuten suosittelen.

Moi,

Mulla on Logitechin hiiren kanssa juuri tämä ongelma, muuten pelaa hyvin.. Osaisko joku kertoa, miten tuon optiikan valon saa sammutettua? Mulla on Ubuntu 7.04 asennettuna.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Re: idioottivarma hiiri?
« Vastaus #18 : 03.05.07 - klo:17.58 »

Moi,

Mulla on Logitechin hiiren kanssa juuri tämä ongelma, muuten pelaa hyvin.. Osaisko joku kertoa, miten tuon optiikan valon saa sammutettua? Mulla on Ubuntu 7.04 asennettuna.

tuo "ongelma" on varmaan se että bios:ssa on sellainen asetus päällä että se syöttää virtaa usb-porttiin vaikka kone on sammutettu. Itse en oikein muuta syytä siihen keksi.

Jussi52

• Käyttäjä
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Vs: idioottivarma hiiri?
« Vastaus #19 : 03.05.07 - klo:18.11 »
Mulla on Logitech-hiiri ja winukassa ja linukassa siinä palaa se valo, kunnes takkaa pistää kaikki virrat pois. Sitten kyllä sammuu ;D
alkaa se kokemus karttua tästäkin