Kirjoittaja Aihe: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?  (Luettu 4838 kertaa)

lessux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« : 17.10.06 - klo:20.38 »
Kuinka paljon kiintolevy tilaa:
Keskusmuistia:
Kuinka paljon megahertsejä:
Ja mitä muita?

Minun täytyy tietää..

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #1 : 17.10.06 - klo:20.50 »
Kuinka paljon kiintolevy tilaa:

riippuu mitä sillä haluaa tehdä. oletusasennus taitaa viedä pari gigaa.

Keskusmuistia:

riippuu mitä työpöytää haluaa käyttää. nykyaikainen, monipuolinen työpöytä nykyaikaisilla softilla haluaa jotakuinkin 256Mt mielellään enemmän.

Kuinka paljon megahertsejä:

riippuu mihin on tyytyväinen. itse pystyn käyttämään uutta gnomea/kdetä hyvin 450MHz P3 koneella.

Ja mitä muita?

riippuu mitä haluaa tehdä.

Minun täytyy tietää..

usko tai älä, tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin ja nuo ketjut löytyvät aika vaivatta tuon hakukentän avulla ;)
Janne

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #2 : 17.10.06 - klo:21.05 »
Minun täytyy tietää..

usko tai älä, tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin ja nuo ketjut löytyvät aika vaivatta tuon hakukentän avulla ;)

Niin on.  :) Tuon voisi lisätä siihen FAQ:hun. Siitä on keskusteltu esim. täällä
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #3 : 17.10.06 - klo:21.24 »
Niin on.  :) Tuon voisi lisätä siihen FAQ:hun.

"hä, mitä, mikä faq? Emmämitää ohjeita eti?"

Tänne forumille tultaessa pitäisi läjähtää naamalle isolla LUE TÄMÄ JUTTU! ja laittaa käyttäjä odottamaan minuutti pari että olisi pakko lukea muutama tärkeä juttu.. Pystyisiköhän sitä rekisteröityessä tulevaa liirumlaarumtekstiä muokkaamaan siten, että se sisältäisi jotain käytännössä hyödyllistä..



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1281
  • Kubuntu
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #4 : 18.10.06 - klo:06.07 »
Tehovaatimukset ovat hyvin suhteellisia käsitteitä. Esimerkiksi Windowsin vähimmäisvaatimuksiksi määritellään virallisesti niin tehottomat koneet, että käytännössä sellaisten kanssa toimiminen tuntuisi tuskalta. Vaatimus keskusmuistiksi 256 MB saattaa tarkoittaa sitä, että foorumeilla ihmiset kertovat, että vasta 1 GB muistilla se käyttis alkaa toimia jouheasti.

Eilen minulla kävi kaveri, joka ajaa Windowsia 64 MB muistilla. Hänen mielestään se on ihan riittävästi. Hänen kavereitten mielestä se kone on mahdottoman hidas.  :)

Linuxissa graafisella käytöliittymällä varustettuna muistinlisäyksellä on tuntuvaa merkitystä ainakin 512 MB:hen asti. Sen jälkeen ero näkyy lähinnä siinä, että voi olla samaan aikaan monta ohjelmaa auki koneen nikottelematta. 1 GB:llä unohtuu usein 10 selainruutuakin auki ja tekstinkäsittely ja..

Mitä tulee prosessorin nopeuteen, niin se näkyy grafiikan nopeutena. Ei tule niitä sekunnin odotuksia. Muistin määrä siinä, että kone ei takkuile (monta sekuntia). Jjälkimmäinen on miellyttävämpi käyttää ainakin omasta mielestäni.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #5 : 18.10.06 - klo:09.07 »
Tehovaatimukset ovat hyvin suhteellisia käsitteitä. Esimerkiksi Windowsin vähimmäisvaatimuksiksi määritellään virallisesti niin tehottomat koneet, että käytännössä sellaisten kanssa toimiminen tuntuisi tuskalta. Vaatimus keskusmuistiksi 256 MB saattaa tarkoittaa sitä, että foorumeilla ihmiset kertovat, että vasta 1 GB muistilla se käyttis alkaa toimia jouheasti.

Eilen minulla kävi kaveri, joka ajaa Windowsia 64 MB muistilla. Hänen mielestään se on ihan riittävästi. Hänen kavereitten mielestä se kone on mahdottoman hidas.  :)

Siihen vaikkutta versio. Susikasi toimii ainakin jotenkin ilman virustorjuntaa ja 95 todella hyvi ILMAN VIRUSTORJUNTAA mikä tietysti on huono jos se kone on netissä. XP:eetä en edes yrittäisi laittaa vaikka muisti riittää vähimmäis vaatimuksille.

¨
Linuxissa graafisella käytöliittymällä varustettuna muistinlisäyksellä on tuntuvaa merkitystä ainakin 512 MB:hen asti. Sen jälkeen ero näkyy lähinnä siinä, että voi olla samaan aikaan monta ohjelmaa auki koneen nikottelematta. 1 GB:llä unohtuu usein 10 selainruutuakin auki ja tekstinkäsittely ja..

Mitä tulee prosessorin nopeuteen, niin se näkyy grafiikan nopeutena. Ei tule niitä sekunnin odotuksia. Muistin määrä siinä, että kone ei takkuile (monta sekuntia). Jjälkimmäinen on miellyttävämpi käyttää ainakin omasta mielestäni.
Jälkimmäinen? Siis se takkuileva?  ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Iknu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #6 : 21.10.06 - klo:18.33 »
Minun täytyy tietää..

usko tai älä, tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin ja nuo ketjut löytyvät aika vaivatta tuon hakukentän avulla ;)

Niin on.  :) Tuon voisi lisätä siihen FAQ:hun. Siitä on keskusteltu esim. täällä

Pikaisella vilkaisulla en keksinyt kysymyksestä mitään sellaista muotoa, että mikään hakukone olisi ohjannut osoittamaasi paikkaan.

Kumpi viesti on turha, se joka apua saadakseen kysyy, vai se joka omaa egoaan pönkittääkseen jättää vastaamatta itse kysymyksen, mutta kertoo kysyjän olevan tyhmä?

Minä ainakin aion esittää kysymyksiä silloin kun helpolla haulla ei vastausta löydä. Rutisijat voivat tietysti niihin vastata, mutta ne jätän omaan arvoonsa.

Ismo Knuutti


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #7 : 21.10.06 - klo:20.19 »
Pikaisella vilkaisulla en keksinyt kysymyksestä mitään sellaista muotoa, että mikään hakukone olisi ohjannut osoittamaasi paikkaan.

toki tiedon hakeminenkin on taitolaji, mutta onneksi homma toimii foorumilla aika lailla samoin kuin yleisesti webin hakukoneillakin, joten foorumihakuja ei tarvitse opetella erikseen.

Kumpi viesti on turha, se joka apua saadakseen kysyy, vai se joka omaa egoaan pönkittääkseen jättää vastaamatta itse kysymyksen, mutta kertoo kysyjän olevan tyhmä?

kukas täällä on tehnyt jälkimmäistä?

toki jokaisen oma kysymys on kysyjän mielestä niin tärkeä ja ainutlaatuinen, että muiden pitää käyttää sen selittämiseen kysyjälle omaa aikaansa, vaikka samasta aiheesta olisi keskusteltu jo lukuisi kertoja. saahan sillä tietty samalla huononnettua myös signaali/kohina suhdetta.

ikävä vaan, että näinkin yleisesti esitettyyn kysymykseen ei ole täsmällistä vastausta, vaan se ihan oikeastikin riippuu käyttötarkoituksesta, jota muut eivät voi kertomatta tietää.

Minä ainakin aion esittää kysymyksiä silloin kun helpolla haulla ei vastausta löydä. Rutisijat voivat tietysti niihin vastata, mutta ne jätän omaan arvoonsa.

juu, nytkin esim. hakusana vaatimukset tuottaisi tulosta, mutta se lienee turhan vaikeaa.
Janne

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #8 : 21.10.06 - klo:22.07 »
Kysymys on todella siis monitulkintainen, Ubuntu itsessään ei vaadi tehoja melkein ollenkaan, ikkunointisoftat taas eroavat mielettömästi. Voit käydä hakemassa jostain vuodelta -86 olevan koneen, ja ajaa sillä luultavasti ainakin konsolia. Tosin kovalevytilasta tulee akuutti tarve. Oletetaan nyt kuitenkin että käytössä on GNOME-ikkunamanageri, joka on itsessään luvattoman raskas. Suosittelisin siihen ainakin 700MHz prosessoria, näytönohjaimeksi mieluusti joku, jossa on muistia 64mb tai enemmän, ja muistia niin paljon kun sattuu löytymään, miniminä mukavaan Ubuntu-kokemukseen suosittelisin ainakin 256mb keskusmuistia, mutta mitä enemmän, sitä parempi. Tuommoisella koneella ei kyllä sitten pahemmin mitään pelailla, mutta ilmaisinpahan taas mielipiteitäni.

isvard

  • Vieras
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #9 : 21.10.06 - klo:22.54 »
Minulla on tossa työmaalleni viemä kone, alunperin oli tarkotus et openoffice riittää ja muut on turhaa, kone on 300pena , nyt kuitenkin on käyny selväks et just se openoffice on turha , gnumerus ja abiword toimis ihan yhtä hyvin eli paremminkin taulukkolaskennan suhteen, jäi sanomatta et ton mikromikon emo ei siedä kun kaks 128 muistia, no, mutta kuitenkin kone toimii odotuksia paremmin xls taulukoissa, gumerus näyttää kuvaajat ja kaiken hieman suttusena mutta kun ne siirretään firman viralliseen tietokantaan niin hyvältä näyttää, openofficella hyperlinkit toimii niin suurella viiveellä että ei moista ominaisuutta ehdi käyttämään vaikka se tarpeen olisikin, tässä kun tuo kone on nettiyhteydessä niin nettiin pääsee kun aikansa odottelee mutta kun selain on auennut niin viidessä sekunnissa näkee kälviän kartan, yhteys on tonninen kaapeli. eli jos joku jakso lukea tähän saakka niin vielä penallakin surffailee ja kirjottelee. Vaki ubuntu koneeni on tuhat meghertsinen compaq johon tänään ostin toisen 256 muistin, ja kun moisessa ei virusturvaa ole niin on se surffailussa nopeampi kuin tuo (vaimon tahto) 2800+ amd kyhäelmä. Lopuun sanoisin vielä sen et eiköhän se 300pena ja 256 muistia ole liki alarajaa, 128 kammallakin oon saanu toimiin mut sillon ei enään tarvii adslää.

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #10 : 21.10.06 - klo:23.01 »
Riippuu taas ihan ikkunointimanagereista, OpenBoxilla toimii periaatteessa 64megalla keskusmuistia, mutta se taas on jokaisen pääteltävä että onko se enää mukava käyttää :D

isvard

  • Vieras
Re: Kuinka paljon Ubuntu vaatii tehoja?
« Vastaus #11 : 22.10.06 - klo:00.00 »
Riippuu taas ihan ikkunointimanagereista, OpenBoxilla toimii periaatteessa 64megalla keskusmuistia, mutta se taas on jokaisen pääteltävä että onko se enää mukava käyttää :D
No tätä ei kait pitäsis sanoa, enkä sanokaan mutta minä ainaskin vertaan tohon rouvan 2800+amd xp' hen ja olen kyllä saanut sovitettua ubuntun vallan vaatimattomiin vehkeisiin mutta silloin touhua voisi verrata siihen kun mulle pantiin sukset takaperin jalkoihin ja jouduin polttareissa hiihtään yyterinsannat munakarille saakka, siel oli teltta jos oli juomaa ja muuta ,, vaan kun en jaksanu.